In alles een Brit, kijken naar het verleden en een reservaat zonder narigheid

In alles een Brit, kijken naar het verleden en een reservaat zonder narigheid

Beeld Marco Stoker

Britse ziel

Voor Patrick van IJzendoorn, onze correspondent in Londen, wordt het niet meer rustig. Als er geen verkiezingen zijn die zijn aandacht opeisen, vindt er wel weer een aanslag plaats en tussendoor wil hij ook nog graag een tentoonstelling van Pink Floyd bespreken of uitgebreid stilstaan bij de 350ste verjaardag van de slag bij Chatham. (U weet wel: toen Michiel de Ruyter de Theems opvoer om de Britse vloot te vernietigen.)

Donderdagavond bleef hij tot laat op om de verrassende verkiezingsuitslag in de juiste woorden te vatten. Na een uurtje slaap ging hij weer achter zijn laptop zitten om een analyse te schrijven zodat u bij het opstaan direct zou worden bijgepraat.

Patrick van IJzendoorn.Beeld Sanne de Wilde

Er is waarschijnlijk geen correspondent die zo met zijn land vergroeid is als Van IJzendoorn. Hij is in alles een Brit, in zijn liefde voor het koningshuis, voor het Britse voetbal, voor het betere conservatisme en voor de Britse kranten die net als hij de hyperbool en de historische verwijzing niet schuwen.

Er is ook niemand die het koninkrijk zo goed doorgrondt. Als een van de eersten doorzag hij dat bij het Brexit-referendum emoties weleens de doorslag zouden kunnen geven, dat het idee het lot in eigen hand te kunnen nemen eenvoudigweg te aantrekkelijk is om met rationele argumenten te beteugelen.

Dagboek

Te midden van de best gelezen stukken op volkskrant.nl dook deze week ineens een verrassende nummer 2 op. 'Het nieuws van D-day begint door te dringen in Nederland', luidde de kop. Daarachter bleek een aflevering van Dagboek te schuilen, de rubriek die al jaren elke dag op de achterpagina van de krant staat.

De grote man erachter is Erik van den Berg, die ondertussen een enorme collectie dagboeken heeft verzameld - 'tegen de duizend inmiddels' - waaruit hij continu interessante fragmenten selecteert.

Teksten over innerlijke zieleroerselen komen er niet doorheen. 'Het geruis van de wereld moet in de stukken doorklinken.' Als het even kan, legt hij een link met de actualiteit. 'Tijdens verkiezingen en formatie zijn de dagboeken van Ed van Thijn een mooie bron.'

Er wordt in de tegenwoordige tijd naar het verleden gekeken. Daarmee is het een prettige relativering bij de rest van de krant, waar we het nu in woorden proberen te vangen.

Platenblad

Verslaggever John Schoorl wachtte al lang op een kans om René van Kaam te interviewen, de hoofdredacteur van Platenblad. 'Ik lees dat altijd van voor naar achteren. Het is zo totaal anders, een reservaat waar alle narigheid is uitgebannen, een soort Heel Holland bakt voor platenliefhebbers.' Nu het tijdschrift 25 jaar bestaat, zag hij zijn kans schoon. Hij reisde naar Marrum in Friesland waar Van Kaam sinds 1999 woont, in een huis dat voldoende groot is om én zijn imposante platencollectie én zijn enorme kopieerapparaat te herbergen.

René van Kaam: 'Spotify? Daar begin ik niet aan.'Beeld Erik Smits

Van Kaam lapt elke bladenmakersregel aan zijn laars. In de stukken worden hoofd- en bijzaken niet van elkaar gescheiden, een verhaal kan ineens ophouden met een 'wordt vervolgd' en de pagina's worden helemaal volgepropt. 'Het totaal krankzinnige idee dat je een stukje van je drukwerk wit laat, heeft bij hem nooit wortel geschoten.'

Het leverde een typisch John Schoorl-verhaal op, waarin de verbeelding, de verwondering en zijn dichterlijke gaven ruim baan krijgen. Schoorl tilt zijn gesprekspartners graag op, in plaats van hen met een stevige ondervraging kleiner te maken. Van Kaam heeft er door het stuk meer dan veertig abonnees bij gekregen. 'Ik heb hem gezegd dat hij zich meer zorgen moet maken dat mensen massaal de broek gaan bestellen die hij op de foto aanhad.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden