In 2010 geen 'spoorboekloze' trein

den haag Het plan om tussen Amsterdam en Eindhoven twaalf treinen per uur te laten rijden, is voorlopig afgeblazen. De NS heeft de consumentenorganisaties in een brief laten weten dat dit zogeheten spoorboekloze rijden in 2010 nog niet haalbaar is....

Het is te druk op het spoor. Vooral tussen Den Bosch en Utrecht liggen er simpelweg te weinig sporen om de ambities van de NS en minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat te verwezenlijken.

Eurlings hamert al maandenlang op zijn ideaal: een Nederlands spoor waarop treinen met metro-achtige frequentie rijden. Met een investering van 4,5 miljard euro wil hij op de belangrijkste treinverbindingen in de Randstad, Gelderland en Brabant elke tien minuten een intercity en elk kwartier een stoptrein laten rijden.

Dat zal pas gebeuren vanaf 2015. Vandaar dat werd gekeken of de dienstregeling op het traject Amsterdam - Eindhoven alvast kon worden aangepast. Dat zit er dus voorlopig niet in. De NS zegt wel te kijken naar langere en extra treinen op het traject, aangezien in het eerste half jaar van 2008 het aantal reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven met 10 procent is gestegen.

De Tweede Kamer reageert teleurgesteld op het uitstel. Volgens de PvdA en het CDA bewijst dit dat er snel geïnvesteerd moet worden in het spoor. De benodigde 4,5 miljard euro zijn er al, zegt CDA’er Koopmans.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden