Impuls van 2,8 miljard voor het Noorden

Die felbegeerde Zuiderzeelijn kwam er niet, maar na enig gesteggel werd dinsdag op het ministerie van Verkeer en Waterstaat dan toch het alternatieve pakket gepresenteerd, dat de wonden in het Noorden moet zalven.

Het grootste gedeelte, 2,1 miljard, betaalt het Rijk. De minister is met de lokale bestuurders overeen gekomen dat tot 2020 concreet wordt geïnvesteerd in spoor, weg en economische programma’s. Bijna een miljard euro wordt in een zogeheten Regionaal Mobiliteitsfonds geparkeerd; voor dat geld moeten nog de juiste projecten worden uitgekozen.

Van den Berg toonde zich verheugd over de projecten en de financiële injectie voor het Noorden, maar kon ook niet nalaten zijn droefheid uit te spreken over het definitief schrappen van de Zuiderzeelijn. ‘Dat heeft pijn gedaan en blijft pijn doen.’ Maar met deze ‘mega economische impuls’ hoopt hij het Noorden toch nog op de kaart te zetten.

Secretaris Hans Haerkens van VNO-NCW en woordvoerder van het inmiddels opgeheven actiecomité Hier trekken we de lijn!, is blij dat er duidelijkheid is.

‘Eindelijk gerechtigheid’, noemde burgemeester Bert Middel van Smallingerland het nieuws dat zijn hoofdplaats Drachten een treinstation krijgt; er komt een directe verbinding tussen Heerenveen, Drachten en Groningen. Burgemeester Peter de Jonge van Heerenveen: ‘We hadden natuurlijk liever gezien dat het spoor werd doorgetrokken naar Lelystad, maar dit is op zich ook mooi.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden