REPORTAGE

Immigratiedienst gelooft niet dat Ali is bekeerd tot het christendom

Het is bijzonder tafereel donderdagmiddag voor rechtszaal G in het Paleis van Justitie van Den Bosch. Monseigneur Everard de Jong, hulpbisschop van Roermond, gaat 65 parochianen uit het Limburgse dorp Tegelen in gebed voor. Ze bidden voor medeparochiaan Ali uit Afghanistan, 20 jaar jong en bekeerd van de islam tot het katholieke geloof.

Bekering is een complex proces, vertelt de prelaat, en gaat niet van de ene op de andere dag. 'Ik heb de persoonlijke overtuiging dat hij oprecht is bekeerd', aldus De Jong Beeld anp

'Heilige Maagd Maria, U bent voor Ali altijd een bron van hoop en bescherming geweest', prevelt de hulpbisschop. 'Dat aan zijn grote onzekerheid in de komende weken een einde mag komen en dat hij zich thuis mag blijven voelen als één van ons.'

Ali moet het voor de rechter opnemen tegen de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Want de IND gelooft niet dat hij echt bekeerd is tot het christendom. Volgens de IND doet hij zich slechts voor als gelovig katholiek om een verblijfsvergunning te krijgen.

Het asiel van de Afghaan, die in 2009 als tiener naar Nederland vluchtte, is al in twee voorgaande procedures afgewezen. Dit is zijn laatste kans, en hij krijgt massale steun van de Martinusparochie in Tegelen en het bisdom Roermond. 'Ali is niet zomaar een asielzoeker', zegt pastoor John Dautzenberg. 'Hij is echt één van ons.'

Avondwake

Woensdagavond hield de parochie al een avondwake in de kerk, bezocht door een paar honderd mensen. De hele avond en nacht werd voor hem gebeden. En vandaag zijn ze met de bus naar Den Bosch gekomen om de Afghaanse katholiek te steunen. 'De zitting is in zaal G, de G van geloof', zegt Dautzenberg. Hij ziet het als een bemoedigend teken.

De rechter roept eerst hulpbisschop De Jong op als getuige. De vraag is, begint de rechter, is Ali bekeerd en wanneer dan? De hulpbisschop zegt in te staan voor de oprechtheid van de bekering. 'We hebben een scheiding van kerk en staat', zegt De Jong. 'Het is niet aan de staat om vast te stellen of iemand wel of niet bekeerd is. Ik vind het vreemd dat de kerk niet is gevraagd naar de authenticiteit van zijn bekering. Juist de kerk kan bepalen of iemand gelooft.

'Het komt van binnenuit'

De IND hanteert een vaste vragenlijst om iemands geloof vast te stellen. Volgens de IND-jurist heeft Ali 'geen overtuigende verklaring gegeven in het proces en de motieven' van zijn bekering. Noch heeft hij inzicht gegeven in zijn 'worsteling' om over te stappen van de islam naar het katholicisme.

Ali's advocaat Marc Jacquemard heft de handen ten hemel: 'Ik begrijp dat niet. Ali zegt hetzelfde als mijn katholieke moeder. Hij heeft het over Jezus de Verlosser en vindt Maria heel belangrijk. Dat hebben de protestanten niet.'

Wat vindt Ali er zelf van, wil de rechter weten. 'Ik ben niet bekeerd om in Nederland te kunnen blijven', verzekert hij. De parochianen in de bomvolle rechtszaal knikkend instemmend en vertederd. 'Ik ben een christelijk iemand. Het is niet zo dat ik dat opeens heb bedacht. Het komt van binnenuit.'

Martinuskerk

In Apeldoorn had hij zich al aangesloten bij een christelijke geloofsgemeenschap. Toen hij in 2011 bij de dak- en thuislozenopvang in Tegelen terecht kwam, meldde hij zich bij de Martinuskerk. In 2012 werd hij gedoopt, vorig jaar deed hij het vormsel. Hij is misdienaar en zit in de jongerengroep.

'De parochianen zijn verontwaardigd dat hij niet wordt geloofd door staatssecretaris Teeven', zegt pastoor Dautzenberg. Hij vroeg Ali eens: 'Wat doe je als je wordt uitgewezen naar Afghanistan. Blijf je dan katholiek?' Ali antwoordde: 'Ik kan niet anders, ik kan mezelf niet verloochenen.' Dat is toch het beste bewijs van zijn oprechtheid, aldus de pastoor, want in Afghanistan lopen christenen groot gevaar. De IND erkent dat Ali als christen waarschijnlijk wel asiel zou krijgen.

Een liefdevolle God

Waarom heeft Ali zich afgekeerd van de islam, vraagt de rechter. Hulpbisschop De Jong heeft daar wel een antwoord op: 'Het katholieke geloof is van naastenliefde, barmhartigheid, vergevingsgezindheid. De islam is veel harder, onverzoenlijker. De God van de islam is meer autoritair. Wij hebben een liefdevolle God.'

Bekering is een complex proces, vertelt de prelaat, en gaat niet van de ene op de andere dag. 'Ik heb de persoonlijke overtuiging dat hij oprecht is bekeerd', aldus De Jong. Hij schreef daarover ook een brief aan staatssecretaris Teeven. De toetsing van Ali's geloof door de IND heeft gefaald, vindt hij. 'De staatssecretaris heeft dat verkeerd gezien.'

De rechter doet over een week uitspraak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden