Imagostrateeg

Peter Economides is een fenomeen. Een Griek die zo handig is met reclame dat hij zich branding strategist mag noemen, wat min of meer hetzelfde betekent als marketingman maar beter klinkt en hogere tarieven rechtvaardigt. Als bedenker van de Think Different-campagne van Apple is hij medeverantwoordelijk voor het uit de obscuriteit tillen van een zieltogend computerbedrijfje naar de status van het meest winstgevende bedrijf ter wereld, als ook voor het verheffen van Steve Jobs en Zijn telefoontjes naar de status van Verlosser.


Zo handig zit dat 'denk anders'-filmpje in elkaar (zwartwit beelden van Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Mohammed Ali en anderen, muziekje eronder, tekst: 'Here's to the crazy ones, the misfits', et cetera, plaatje van een appel met een hap eruit), dat het bij ons nog heeft geleid tot wekenlange gratis Applereclame op de publieke omroep, omdat iemand had bedacht dat wij het leuk zouden vinden als zij dat filmpje gingen namaken met Hollandse helden (zwart-wit beelden van Pim Fortuyn, Prins Claus, Annie M.G. Schmidt en anderen, muziekje eronder, tekst: 'Op de halve garen, de buitenbeentjes', et cetera). De Reclame Code Commissie vond het best.


Jezelf heruitvinden, van doktersromannetjesschrijfster tot Boekenbalbabe, dat moet Griekenland ook lukken, dacht een gezelschap dat zich 'een groep vooraanstaande Griekse zakenmensen' noemt. De eurocrisis teruggebracht tot een kwestie van het juiste imago in de markt zetten. Peter Economides sloeg aan het bedenken. En zo kwam een paginagrote krantenadvertentie tot stand, met aanpalende website: 'Geef Griekenland een kans'. Het is niet helemaal duidelijk wat de 'hardwerkende burgers die trouw hun belastingen betalen' in de advertentie willen, maar ze vinden wel dat er in Noord-Europa erg naar over de Grieken wordt gedacht.


Zaterdag stond de advertentie in kranten die in Noord-Europa goed worden gelezen, zoals de Financial Times, de International Herald Tribune en in dagbladen uit 'sleutellanden', zoals Duitsland (ze kozen daar voor Bild, de grootste vijand der Grieken) en Nederland (ze kozen hier voor NRC Handelsblad, terwijl ze hadden moeten weten dat elke goede campagne in De Telegraaf begint). Hoe dan ook: hoera, we staan internationaal weer op de kaart!


Zondag schreef hetzelfde Bild dat 62 procent van de Duitsers tegen nieuw geld voor de Grieken is. Vandaag stemt het parlement erover. Helpen doet de campagne dus nog niet. Maar de iPod en de iPad zijn ook niet op één dag gemaakt.


Lacherig doen over de actie is sterk af te raden. Nog even en ook wij moeten Peter Economides inhuren. In het zaterdagnummer van de Financial Times staat een column van Simon Kuper, een van de Nederland-watchers van die krant, waarin hij Nederland afschildert als een land vol xenofoben. Die maakten vroeger racistische grappen over Turken en Surinamers , vervolgens hadden de Duitsers het gedaan, toen de moslims en nu de Oost- en Zuideuropeanen, schrijft Kuper met grote stelligheid. En in Amerika denken ze dat we hier niet alleen buitenlanders, maar iedereen, na een leven lang lummelen op een uitkering, op de 75ste verjaardag een genadeschot geven.


Idioten, verdiep je in Nederland, roepen we dan. Dat zeiden de Grieken ook toen we hier opschreven dat het daar ritselt van de oplichters en dieven. Daar luisterden we niet naar. Nu verwachten we dat anderen wel naar ons luisteren.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden