Imago wordt niet meer bepaald door A-merk

Het A-merk devalueert. De moderne consument laat zijn imago niet meer bepalen door merken als Coca-Cola, Nike of Benetton. Dat blijkt uit een onderzoek van Andrew Ehrenberg, een toonaangevend wetenschapper op het gebied van marktonderzoek....

Van onze verslaggeefster

De 5200 mensen die deelnamen aan het onderzoek kregen 42 producten voorgelegd. Kopers blijken geen status meer te ontlenen aan producten maar aan wat ze doen, zegt R. van Kralingen van onderzoeksbureau Positioneringsgroep. 'Vroeger was de gedachte: zeg me wat u consumeert en ik weet wie u bent. Nu wordt het: zeg me wat u doet en ik weet wie u bent.'

De definitieve conclusies van Ehrenbergs onderzoek worden over twee maanden gepubliceerd. De voorlopige resultaten werden woensdag bekend gemaakt op het jaarcongres 'Consumententrends 2001' in Geertruidenberg. Tussen de denkbeelden van mensen die jeans dragen van Levi's of van Diesel, hun tanden poetsen met Prodent of met Colgate, Coca-Cola of Pepsi drinken, zit weinig tot geen verschil meer. Slechts in 5 procent van de gevallen zouden nog essentiële verschillen voorkomen, met name bij jongeren.

Volgens Van Kralingen is het onderzoek een 'fragmentatiebom' onder de marketingwereld, omdat reclame voor A-merken op het statusdenken is gebaseerd. Bedrijven moeten weer 'echte trustcompanies' worden, waar de consument voor kiest op grond van kwaliteit in plaats van imago.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden