Iljoesjin mag nog tot 2002 lawaai maken

Wettelijk valt tegen de Iljoesjin-76 vooralsnog niets te ondernemen. Het Russische vrachtvliegtuig, dat omwonenden van Schiphol, Zestienhoven en 'Maastricht Airport' al maanden de stuipen op het lijf jaagt met zijn helse lawaai, mag volgens de geldende afspraken op Europese luchthavens blijven vliegen tot 1 april 2002....

PIERRE HEIJBOER

Van onze verslaggever

Pierre Heijboer

AMSTERDAM

Wat luchthavendirecties wel kunnen - en de Nederlandse doen dat dan ook - is een ontmoedigingsbeleid voeren. Ze kunnen de landingsrechten voor lawaaimakers als de Il-76 zo hoog opschroeven dat ze vanzelf wegblijven. Maar daarbij spelen voor luchthavens uiteraard ook concurrentie-overwegingen een rol. Toch is dit de weg die met name de directie van Schiphol in de komende jaren wil bewandelen.

Pas in 2002 zal krachtens de Europese afspraken een verbod tegen deze toestellen kunnen worden uitgevaardigd. Volgens een woordvoerder van Schiphol zijn er echter al geluiden van luchthavens die onder die afspraak uit willen.

Luchthavendirecties kunnen ook rechtstreeks exporteurs aanspreken die het toestel charteren voor vrachtvluchten van en naar Oost-Europa en hen, zoals Zestienhoven onlangs deed, dringend verzoeken de Il-76 niet meer in te zetten. Dat zal die exporteurs echter zwaar vallen, want het toestel is goedkoop en het past precies in de markt van de huidige oost-westhandel.

'De IL-76's worden bij honderden aangeboden', zegt een expert op luchtvracht-gebied. 'Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en de gedeeltelijke collapse van Aeroflot zijn ze opgekocht door kleine maatschappijtjes. Die hebben in West-Europa hun brokers en die brengen ze hier op de markt. Dat we ze nu zo vaak zien - en horen - heeft ook van doen met de opbloeiende handel tussen Oost- en West-Europa. Veel van die Oosteuropese bestemmingen voor handelswaar zijn over de weg moeilijk te bereiken. Bovendien is wegtransport niet altijd veilig. Dus wordt de oude Russische luchtvloot ingeschakeld.'

De Il-76 is overigens niet de enige lawaaiige machine die nog op Nederlandse luchthavens mag vliegen. In dezelfde geluidscategorie vallen ook de vrachtversies van de Boeing 707, de DC-8 en de Russische Antonov-124, een grotere broer van de Il-76. 'Maar die drie komen hier minder vaak dan de Iljoesjin', zegt de woordvoerder van Schiphol.

Officieel maakt de Rijksluchtvaartdienst uit of een toestel op Schiphol mag landen of niet. 'Wij zijn gebonden aan internationale verdragen , zegt een woordvoerder. 'Wanneer in Rusland of in Oekraïne door de plaatselijke luchtvaartautoriteiten is vastgesteld dat een bepaald toestel veilig kan vliegen, mogen wij het niet van onze luchthavens weren. Zouden we dat toch doen, dan zouden we een hoop internationaal gelazer krijgen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden