Ikea zal zaak tegen nepwinkel in China niet zomaar winnen

AMSTERDAM - Deze week werd in de Chinese stad Kunming een woningwinkel ontdekt die wel erg veel op het Zweedse Ikea lijkt. Vorige maand werd er in diezelfde stad al een kloon van een winkel van Apple opgemerkt. Ikea zegt het er niet bij te laten zitten. Kenners schatten de kansen voor het bedrijf niet al te hoog in.


'In China is het heel moeilijk om tegen inbreuk op het intellectuele eigendomsrecht te procederen', zegt Alexander de Nerée tot Babberich, advocaat in Hongkong. 'Bij Ikea gaat het niet om de rechten op het ontwerp van de producten, maar om een concept, een winkelgevoel. In Europa begrijpen ze dat, maar voor China is dat heel abstract. Het is lastig om als bedrijf aan de rechter uit te leggen dat je hiervan schade ondervindt.'


Ook Helma van de Langenberg van Novagraaf, consultant op het gebied van intellectueel eigendom, ziet de kansen op het gebied van merkinbreuk somber in. 'Maar als Ikea de zaak aanspant op grond van 'oneerlijke concurrentie' heeft het meer kans.'


De Nerée tot Babberich wijst op de complexiteiten van het Chinese rechtssysteem. 'Hoewel kopiëren bij de Chinese wet verboden is, is het moeilijk als buitenlands bedrijf een zaak op deze gronden te winnen. Je moet procederen in het stadsdeel waar het namaakbedrijf zich bevindt. Rechters nemen het al snel op voor de lokale partij. Daarbij zijn Chinese rechters ambtenaren. Als je een uitspraak doet die de overheid niet bevalt, staat je carrière op het spel.'


'Ook zijn rechters niet verplicht hun uitspraken te motiveren', zegt De Nerée tot Babberich. Als bedrijf is het dan heel lastig in hoger beroep te gaan. Je kunt niet bepleiten dat het argument van de rechter onjuist is, omdat het argument ontbreekt.'


Voordeel voor Ikea is volgens De Nerée tot Babberich dat het een groot internationaal bedrijf is. 'Voor de Chinese economie is het heel belangrijk dat zij in China investeren. Vanuit de politiek zie je steeds meer inspanning om piraterij aan te pakken, hiermee willen ze af van het imago van oneerlijke concurrentie.'


Chinakenner Henk Schulte Nordholt denkt dat het nog wel even duurt voordat China zich inzet voor bescherming van intellectueel eigendom. 'Pas wanneer China zichzelf in de vingers snijdt zal deze ontwikkeling op gang komen. Langzaamaan zie je dat Chinese bedrijven hun producten met octrooien beschermen. Zij hebben er belang bij dat ook hun producten niet worden nagemaakt, ook al zijn dat vaak ook kopieën.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden