IKEA boekt 3 miljard winst

Terwijl andere meubelzaken hun deuren moeten sluiten, floreert de Zweedse gigant IKEA als nooit tevoren. In 2011 nam de winst ruim 10 procent toe tot 2,97 miljard euro. De omzet groeide bijna 7 procent naar 24,7 miljard euro. Dit heeft het meubelbedrijf, met 328 filialen in 39 landen, vrijdag bekendgemaakt.

AMSTERDAM - Het is pas de tweede keer dat het zeer gesloten en weinig transparante IKEA zijn winstcijfers openbaar maakt.


Als verklaring voor de winstgroei geeft IKEA dat consumenten zich in economisch slechte tijden concentreren op een gezellig thuis, 'de belangrijkste plek ter wereld'. Het succes is simpel, zegt marketingpsycholoog Nawaz Kazmi. 'IKEA maakt functionele designmeubels die iedereen kan betalen.'


Maar niet alleen de minder bedeelde koopjesjagers gaan naar IKEA. Het meubelmerk is populair onder alle lagen van de bevolking. Niemand in Nederland schroomt om op zaterdagmiddag de stationwagen vol te laden met goedkope kasten. 'Winkelen bij IKEA is alom geaccepteerd. Als je meubels van IKEA in huis hebt, hoor je erbij.'


In de twaalf Nederlandse vestigingen van IKEA is 'familie' het toverwoord. De klantenpas heet niet voor niets IKEA Family. 'Het restaurant is ook een voorbeeld van hoe IKEA het warme gezinsgevoel probeert over te brengen', aldus marketingpsycholoog Kazmi. Daarnaast draait het in de immense kubussen om beleving. 'Je komt terecht in allerlei gecreëerde huiselijke situaties, echte keukens en woonkamers. De consument wil dat gevoel meenemen, dus kopen ze producten die daarbij passen.' Niemand die bij IKEA komt, gaat met lege handen naar huis. 'Omdat je die hele winkelroute moet afwandelen, waar moeilijk van af te wijken is, kom je allerlei producten tegen die ook leuk zijn.' Vaak kleine, goedkope accessoires. 'Maar eenmaal bij de kassa geef je veel meer uit dan je van plan was. Die impulsaankopen bepalen een groot van de omzet.'


Lage prijzen zijn IKEA's grootste troef. 'Ondanks hogere kosten voor grondstoffen verlaagde IKEA de prijzen voor klanten met 2,6 procent', meldt het concern trots. Maar dat lukt alleen door de meubels in lagelonenlanden als India te produceren. Hoewel het bedrijf erkent 'dat er kinderarbeid plaatsvindt in landen waar IKEA-producten worden gemaakt, tolereert IKEA geen kinderarbeid bij leveranciers of producenten', aldus de website.


Maar betaalt IKEA eerlijke lonen aan arbeiders in verre landen? Is het bedrijf zo duurzaam als het pretendeert te zijn? Dat zijn volgens Kazmi vragen waar IKEA helder antwoord op moet blijven geven om de consument aan zijn zijde te houden. Maar grote openheid is nog ver weg. Ook na twee verzoeken om extra informatie belde IKEA vrijdag niet terug.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden