IKEA beticht van sociale dumping

IKEA omzeilt Nederlandse wetgeving voor transport door de inzet van goedkope Slowaakse chauffeurs. Het meubelconcern gebruikt hiervoor een Slowaaks uitzendbureau. De vakbond FNV heeft vanwege deze praktijk een klacht ingediend bij de inspectie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

AMSTERDAM - IKEA, dat zegt naar de wet te handelen, zet de Slowaakse chauffeurs in voor transport vanuit distributiecentra in België naar Nederland. Zo is het bedrijf aanzienlijk goedkoper uit dan met Nederlandse of Belgische chauffeurs. De transportsector loopt vaker tegen dit soort praktijken aan. Volgens Nederlandse werkgevers lopen transporteurs miljoenen mis omdat ze niet dezelfde trucs willen uithalen als buitenlandse concurrenten. 'We zijn het niet altijd met de vakbonden eens, maar we trekken nu gezamenlijk op.'


IKEA laat zijn Nederlandse winkels bevoorraden door een Belgische transporteur. Die besteedt de ritten uit via een Slowaakse dochteronderneming die een Slowaaks uitzendbureau inhuurt dat Slowaakse vrachtwagenchauffeurs levert. Op papier klopt deze manier van uitbesteden. In de praktijk worden regels overtreden.


Oost-Europese chauffeurs wonen weken, zo niet maanden in hun vrachtwagen. Ze zouden minimaal een weekend in de veertien dagen buiten hun vrachtwagen moeten overnachten. Ze rijden volgens de Europese wet te veel ritten in Nederland. Bovendien worden ze onderbetaald. Wie in Nederland werkt hoort ten minste het Nederlandse minimumloon te krijgen.


Een Slowaakse chauffeur verdient 420 euro bruto per maand, blijkt uit contracten die in het bezit zijn van de Volkskrant. Dat loon wordt met onkostenvergoedingen opgekrikt tot 1.300 euro netto. Een ervaren Nederlandse chauffeur komt in een vergelijkbare situatie op 3.000 euro netto uit.


Juist doordat het wegtransport zo internationaal is, laat deze sector bij uitstek de bijwerkingen van de liberalisering van de interne Europese markt zien. Door het verdwijnen van de binnengrenzen is goedkope arbeid een importproduct geworden.


De woongigant is niet de enige die op zoek gaat naar goedkoper transport. In West-Europa rijden tienduizenden goedkope Oost-Europese chauffeurs rond. Exacte cijfers ontbreken, in Nederland gaat het volgens de FNV om vele duizenden chauffeurs. 'Sociale dumping', zegt Edwin Atema van FNV Bondgenoten. Hij eist van de Inspectie Leefomgeving en Transport dat 'valsspelers worden gestraft en eerlijk spel wordt beloond met eerlijke en levensvatbare transportopdrachten'.


Werkgevers en vakbond verwijten de overheid dat er te weinig wordt gedaan. 'Er is jaren op de inspectiediensten bezuinigd.' De controle op de rij- en rusttijdenwet heeft wel prioriteit, zegt een woordvoerster van de inspectie. Uit de cijfers blijkt dat de doelen niet worden gehaald: de controle van 14duizend vrachtwagens bleef vorig jaar steken op 11 duizend. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil opdrachtgevers verantwoordelijk maken voor wat (onder)aannemers doen.


Over IKEA gaat de inspectie 'met de FNV in gesprek om te onderzoeken hoe we dit gaan aanpakken', zegt de woordvoerster. IKEA laat weten dat het zelf een onderzoek heeft ingesteld en geen onregelmatigheden heeft aangetroffen. 'We hebben ook steekproeven genomen onder chauffeurs', zegt een woordvoerster uit Zweden. 'We kennen de problematiek en hebben daarom onze gedragscode uitgebreid naar het transport. We vinden het belangrijk dat onze producten op goede en eerlijke voorwaarden worden gemaakt en geleverd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden