'Ik zou geen slecht product kunnen verkopen'

Naam: Manon Nijland (32)..

Ron van Gelderen

Maandagochtend 11.11 uur;

Manon Nijland bladert door veertig onbeantwoorde mailtjes. Liever zou ze even rustig nadenken over de plannen voor volgend jaar. Ze draait in juni steevast overuren. 'Het is elk jaar gewoon gestress.'

Zojuist zijn op het Almelose hoofdkantoor van Bolletje de laatste ideeën voor 2006 over tafel gegaan. Productgroupmanager Nijland en haar collega's bedenken altijd in de maanden voor de zomervakantie de nieuwe producten en verpakkingen. 'Heel leuk, maar ook heel druk.'

'Lekker, licht en luchtig' zijn volgend jaar opnieuw belangrijke sleutelwoorden voor de beschuiten koekfabrikant. Laten we vooral ook 'verantwoord' niet vergeten, benadrukt Nijland. Bolletje let steeds beter op andermans overgewicht. Smakelijk moet het in ieder geval blijven. Maar moet het brosser of juist krokanter? En verpakken we de koekjes per stuk of doen we ze in een zak? En wordt het dan schets 3, 5 of 7?

Vragen, vragen, vragen... 'Het is zelden zo dat je 's ochtends onder de douche iets nieuws bedenkt', zegt Nijland. 'Het is een ingewikkeld proces van ideeën spuien, rapporten doorspitten, briefings geven, producten ontwikkelen, consumenten raadplegen en hard verder werken.'

Ze is oprecht enthousiast over haar producten. Tot drie keer toe roemt ze de 'supersmeuïge ontbijtkoek' die Bolletje vorig jaar introduceerde. Je bent geneigd haar te geloven: 'Ik zou geen slecht product kunnen verkopen.'

Als het leven even anders was gelopen, deed Nijland nu ontwikkelingswerk. Ze studeerde rurale ontwikkelingssociologie aan de universiteit van Wageningen, in de hoop op een betere wereld en in de hang naar avontuur. Een lange stage in Argentinië veranderde haar ambities: 'Daar ben ik mezelf gigantisch tegengekomen. Ik was alleen in een vreemd land waar iedereen tussen één en vijf siësta hield. Ik voelde me echt eenzaam.'

Ze besloot haar tweede afstudeerproject gewoon in Nederland te doen, ging samenwonen met haar vriend, raakte verknocht aan haar woonplaats Enschede en solliciteerde bij Bolletje in haar geboorteplaats Almelo. 'En nu werk

alweer zes jaar hier. Zo lopen die dingen. Elders had ik misschien sneller carrière gemaakt, maar dan was ik waarschijnlijk minder gelukkig geweest.'

Ze heeft het naar haar zin. 'Het is creatief werk. En ik krijg gelukkig ook steeds nieuwe kansen.' Ze promoveerde begin dit jaar van productmanager tot product roupmanager. Die 'group' bestaat uit twee mensen.

'Mensen die echt leiding geven, lachen er om. Maar voor mij is het een mooi begin. Ik kan nu ook zelf knopen doorhakken, hoewel ik nog steeds veel overleg met de commercieel directeur.'

Ze zou graag iets harder worden: 'Ik ben waarschijnlijk iets te soft, zeker voor de functie die ik nu bekleed. Ik bewonder collega's die zes weken kunnen onderhandelen over de laatste cent. Dat vergt eelt op je ziel. Zo hard hoef ik niet te worden, maar ik moet wel leren harder een standpunt in te nemen: 'Jongens, dat gaat gewoon niet. Punt.' Ik wil niet elke dag ruzie, maar ik hoef ook geen allemansvriend te zijn.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden