Column

Ik zou de campagne vanaf nu 'Winning hearts and minds' noemen

Voetnoot

 

Toen ik in 2008 met het Amerikaanse leger door Irak reisde, werd er tijdens patrouilles geld uitgedeeld aan Irakezen die zich door het Amerikaanse leger benadeeld voelden. Zonder bonnetjes uiteraard. En een deel van het relatieve succes van de zogeheten 'surge' in Irak is dat de Amerikanen soennieten gingen betalen om niet meer tegen Amerika te vechten. Geld brengt mensen op andere ideeën.

Dit heet 'winning hearts and minds'. (De slogan komt oorspronkelijk uit de Vietnam-oorlog.)

De heren Opstelten en Teeven deden ook aan winning hearts and minds, van criminelen. De staat heeft Cees H. - criminaliteit schijnt zijn passie te zijn geweest - indertijd ruim 4 miljoen gulden betaald in de hoop dat hij een andere passie ging zoeken, diepzeeduiken bijvoorbeeld.

Wellicht een effectieve manier van criminaliteitsbestrijding: wij betalen u als u stopt met criminaliteit.

Was ik de VVD, zou ik de verkiezingscampagne vanaf nu 'Winning hearts and minds' noemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.