Ik zie wel degelijks iets échts bij Hollands Next Top Model

Aspirant-modellen dienen zichzelf te filmen met hun telefooncamera voor Hollands Next Top Model. Authentiek?

Nieuw is dat de aspirant-modellen zichzelf dienen te filmen met hun telefooncamera. Beeld
Nieuw is dat de aspirant-modellen zichzelf dienen te filmen met hun telefooncamera.Beeld

Er is, na acht seizoenen, iets veranderd in Hollands Next Top Model (vanavond, RTL5). Net als vorige seizoenen strijden twaalf jonge kandidaten om een modellencontract, waarbij ze worden onderworpen aan shoots, go sees en make-overs; huggend en huilend om weggestuurde meisjes en aangemeten pony's. Nieuw is dat de aspirant-modellen zichzelf dienen te filmen met hun telefooncamera. Deze schokkerige vlogs zijn bedoeld voor hun social media-kanalen; belangrijk, want, beweerde Instagram-ster Anna Nooshin in aflevering twee: een model krijgt in New York geen contract meer wanneer ze niet minstens tienduizend Instagramvolgers heeft. Dat klopt niet, ontdekte blogger Bianca Toeps: er zijn zat topmodellen zonder succesvol Instagramaccount.

Instagramgenre

Dat agencies hun modellen stimuleren actief te zijn op social media is echter wèl waar, dus loopt jurylid Anna Nooshin in HNTM zomaar de set van een fotoshoot op: 'Ik zie hier niet echt armpjes in de lucht en selfiemodus aan', constateert ze. 'Shit, mijn telefoon zat in mijn tas', treurt de 20-jarige Lena achteraf.

Inmiddels (we zijn bij aflevering 7) snappen de meisjes wat hen te doen staat. Ze filmen zichzelf braaf in hun modelmansion, op weg naar een shootlocatie of in de make-upstoel. 'Dat zijn momenten waarop je iets kunt creëren', zegt Nooshin. En inderdaad: backstagefoto's vormen een Instagramgenre op zich.

Passiefagressieve showcase

Dat is opmerkelijk. Blijkbaar worden kleedkamers nog altijd als habitat van authenticiteit gezien, al biedt de make-upspiegel allang geen privé-uitzicht meer; modellen en beroemdheden fotograferen zichzelf regelmatig terwijl ze opgemaakt worden. Niet hun glamourmake-up, maar het feit dat ze hun maquillage niet zelf hoeven aanbrengen verschaft hen status. Zo lijken prepselfies bedoeld als bewijs van bescheidenheid ('s ochtends zie ik er net zo uitgewrongen uit als jij!') maar vormen ze tegelijkertijd een wat passiefagressieve showcase voor uitzonderlijkheid ('ik zit hier, jij niet').

In Hollands Next Top Model wordt het vooral interessant wanneer de meisjes hun eigen camera's, al dan niet per ongeluk, richten op de crew van het televisieprogramma. Op tv zien we Akke Marije of Emma met hun telefoons bezig, in hun vlogs en foto's zien we cameramensen voorbij flitsen. Zo lijken kandidaten en crew elkaar soms te betrappen met de kijker als lachende derde, die krijgt immers een glimp van het maakproces te zien; eindelijk iets authentieks, denkt die.

Beperkte controle

Alleen: de meisjes is opgedragen te filmen, hun handelingen zijn opgeknipt in de montage - ze hebben beperkte controle over de beelden die ze zelf maken.

En toch, kijk ik naar de Holland Next Top Model, dan zie ik wel degelijks iets échts. Meisjes, jong, mooi en soms onzeker, die met alle macht proberen de beste versie van zichzelf te filmen - de beste versie is de meest echte versie, hebben ze geleerd, al zullen ze zich misschien afvragen hoe die andere versies er dan uitzien en later, wanneer ze een ervaring rijker zijn en wat illusies armer, zullen ze al dan niet met lichte gene terugkijken op hun Top Model-deelname en bedenken: er waren geen andere versies. Ik deed oprecht mijn uiterste best en echter werd het niet.

V's televisierecensententeam bestaat uit Julien Althuisius, Gidi Heesakkers, Frank Heinen, Haro Kraak en, deze week, Hanna Bervoets.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden