‘Ik wilde Romes historie juist eren’

Richard Meier..

Amsterdam ‘Jammer dat hij mijn ontwerp niet mooi vindt’, reageert architect Richard Meier vanuit zijn kantoor in New York op de uitspraken van Francesco Giro. De Italiaanse staatssecretaris Cultureel Erfgoed liet onlangs weten dat wat hem betreft het door Meier ontworpen Ara Pacis Museum in Rome tegen de grond moet. Hij noemde het uit marmer, staal en glas opgetrokken gebouw ‘lelijk en overdreven’. Volgens de staatssecretaris is het moderne ontwerp ‘de trieste erfenis van de vorige regering, opgelegd aan de inwoners van Rome door twee burgemeesters die het tegen elke prijs wilden hebben.’

Het ontwerp van de Amerikaanse architect, die hiermee het Ara Pacis-altaar van keizer Augustus uit 13 voor Christus van ombouw voorzag, werd gebouwd in opdracht van de linkse oud-burgemeesters Francesco Rutelli en Walter Veltroni van Rome. Zij beschouwden Meiers ontwerp als een van de initiatieven die de stad klaar moesten maken voor het nieuwe millennium. Het gebouw werd geopend in 2006. Maar tijdens zijn bezoek aan het museum eind juli zei staatssecretaris Giro: ‘Als het aan mij lag, werd het helemaal afgebroken’.

Aangezien totale sloop door geldgebrek onmogelijk is, stelde de gezant van de nieuwe regering-Berlusconi voor om twee buitenmuren van het museum aan te passen. Want de lange lage muur, in de lengte voor de ingang van het museum langs de Tiber, onttrekt volgens hem de monumentale San Girolamo-kerk aan het zicht. Bovendien zou de hoge muur vlak voor het museum moeten worden verlaagd, omdat die het uitzicht op de naastgelegen San Rocco-kerk belemmert.

Maar volgens Richard Meier is deze ingreep onmogelijk zonder daarmee de structuur van het gebouw aan te tasten: ‘De muur vormt een integraal onderdeel van het ontwerp’.

Meier is niet te spreken over Giro’s voorstel om de buitenmuren aan te passen. Dat zou schade aanrichten, zegt hij, niet alleen aan het museum maar aan de hele omgeving, waaronder een plein vóór het museum. ‘Zonder die muren zou dat plein zijn rust verliezen. Het zou deel uitmaken van de straat en ten prooi vallen aan rumoer en verkeer.’

De architect hoopt dat zijn ontwerp wordt begrepen door de museumbezoekers en door de mensen die het bouwwerk hebben gerealiseerd. ‘Met de bouw om het Ara Pacis-altaar heb ik Romes eeuwenoude historie willen eren zonder het metropolitische karakter van deze stad in de 21ste eeuw te vergeten’.

Er is nog geen definitieve beslissing gemaakt door de regering. Maar wat als de uitspraken van Giro in praktijk worden gebracht? Meier: ‘Het zou zinloos zijn om te blijven hangen in mijn persoonlijke teleurstelling hierover, als ik geen invloed heb op de uitkomst van dit alles. Ik hoop dan ook dat de mensen in Rome die het museum een warm hart toedragen, ervoor op bres zullen staan.’

Meier staat juridisch gezien sterk, zegt advocaat Fabrizio Cugia, werkzaam in Rome en specialist in intellectueel eigendom. ‘Ik ken de afspraken die destijds bij deze opdracht voor het Ara Pacis Museum gemaakt zijn natuurlijk niet, maar de Italiaanse wet zegt dat als een opdracht eenmaal is toegekend aanpassingen aan het gebouw onmogelijk zijn zonder toestemming van de architect.’

Tenzij destijds contractueel anders is vastgelegd, heeft Meier dus het recht om bezwaar aan te tekenen, mocht de gemeente Rome – eigenaar van museum – Giro’s voorstel opvolgen en tot actie overgaan. Cugia: ‘En dat kan nog een hele pijnlijke situatie worden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden