'Ik wil winkelen zonder gif te kopen'

In Marqt is verantwoord shoppen sexy. Geen geitenwollen sokken hier, maar jonge klanten die willen weten wat ze eten. Dat ze daarvoor extra betalen, vinden ze logisch.

AMSTERDAM - Met een stijlvol zwart mandje loopt Tim van der Grift (26) door Marqt, dé duurzame supermarktketen van de Randstad. Met zijn grote zonnebril, schoudertas en witte Apple-oordopjes is hij niet bepaald het geitenwollensokkentype waar de duurzaamheidswereld lang om bekend stond. 'Ik ben net terug van een stage in Italië. Daar weten mensen nog écht waar hun eten vandaan komt en dat gevoel krijg ik hier ook. Op de bordjes bij de groenten en het fruit staat precies waar de producten vandaan komen.'


Inderdaad, in de Marqt-winkel in de Amsterdamse Utrechtsestraat is bij de Pinova Appels te lezen dat ze van Djuke van der Maat uit Bunnik komen. Meneer Van der Maat is zelfs gemakkelijk te bereiken. 'Aan het begin van de winkel staat zo'n bord vol briefjes waar je bij een normale supermarkt een advertentie ophangt. Hier kun je een berichtje schrijven aan de boer', vertelt Van der Grift vrolijk. 'Ik ben al vanaf mijn 13de vegetariër, maar om me heen zie ik dat duurzaam eten nu voor veel meer mensen toegankelijk is geworden. Er is veel meer informatie over slecht eten en ik denk dat mensen zich willen voordoen als een bewust persoon. Niet op een geitenwollensokkenmanier, maar als de hippe wereldverbeteraar.' Een blond meisje met haar armen vol dozen loopt voorbij. De student kijkt op en lacht naar haar. 'Dat is zo leuk, ze kennen je ook hier.'


Op de groenteafdeling doet Bastiaan Peters vier kiwi's in een plastic zakje. Althans, zo lijkt het. Het zakje is eigenlijk gemaakt van maïs en dus ook geheel biologisch afbreekbaar en verantwoord. 'Ik wil veilig kunnen winkelen zonder dat ik gif koop', vertelt de 35-jarige softwareontwikkelaar. 'Twee jaar geleden ben ik begonnen op mijn voeding te letten. Door programma's zoals Zembla en de Keuringsdienst van Waarde werd ik me ervan bewust hoe eten wordt gemaakt en dat we steeds weer worden voorgelogen.' Om slechte toevoegingen aan voedsel te mijden, heeft Peters een app op zijn iPhone geïnstalleerd. 'Als ik ergens anders boodschappen doe, kan ik daarin opzoeken wat de E-nummers betekenen en of ze schadelijk zijn.'


Iets verderop staat een blond meisje in een gestreept jurkje ongeduldig te wachten bij de kaasafdeling waar ze keuze heeft uit honderdvijftig duurzame kazen. 'Ik doe snel even boodschappen tijdens mijn lunchpauze.' Stefanie Blaese (29) koopt haar spullen in een duurzame winkel omdat de producten lekkerder zijn. 'Een komkommer smaakt echt naar komkommer. Bij andere supermarkten lijkt het alsof ze uit de vriezer komen. Ze zijn koud en zitten vol water, hier hebben ze nog echt smaak. Als mijn portemonnee het zou toelaten, deed ik hier iedere dag boodschappen.'


Hip en sexy is het wel, goedkoop niet per se. Een halve kilo asperges kost bij Marqt 6,49 euro, bij de Albert Heijn is dat 2,99 - in de bonus, maar toch. Dat de prijzen bij Marqt hoger zijn dan bij een andere supermarkt, vindt softwareontwikkelaar Peters heel normaal. 'Het is niet duur. Als iets biologisch wordt verbouwd, kost dat nu eenmaal veel geld. Aan de prijs voor gifappels bij de andere supermarkten zijn we gewend geraakt, maar die zijn veel te goedkoop.' Student Van der Grift koopt niet al zijn boodschappen bij Marqt. Daar heeft hij het geld niet voor. Binnenkort ontvangt hij zijn bul en begint hij aan zijn eerste baan als arts. 'Dan kan ik het me eindelijk écht veroorloven om hier mijn boodschappen te kopen.'


euro kost een halve kilo asperges bij Marqt in Amsterdam, bij Albert Heijn is dat (in de aanbieding) 2,99 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden