'Ik wil er nog wel een club bij'

Voormalig popmanager, wereldreiziger en Big Brother-deelnemer Ed Nypels luidt vanavond het tweede jaar van zijn jazzclub in Den Haag in....

Pannonica is geen opgewaardeerd concertzaaltje of een kroeg. De in een statig herenpand aan de Haagse Prinsegracht gevestigde club is een te club, met een donker interieur, een strak gestylde bar, zitjes en een dansvloer. Op de eerste verdieping kun je eten en er is een doorkijk naar het podium.

Oprichter Ed Nypels: 'Het luistert nauw. Als je wilt dat mensen blijven komen moet je ook letten op wat voor personeel achter de bar staat, hoe de zaak eruit ziet en wat je op de kaart hebt. Mijn voorbeeld waren de Amerikaanse jazzclubs.' Daar is vooral traditionele bebop te horen, maar dat bleek in Nederland niet te werken. Een inschattingsfout, weet Nypels nu.

Wie in Nederland een jazzclub opent begeeft zich op glad ijs. Veel podia en kroegen waren de laatste jaren gedwongen hun jazzprogrammering af te bouwen omdat ze niet uit de kosten kwamen. De Amsterdamse club Pompoen bestond twee jaar, maar sloot een jaar geleden voorgoed haar deuren. Precies op dat moment opende Nypels Pannonica. Een jaar later zegt hij: 'Het gaat goed, absoluut. Ik wil er nog wel een club bij. Als ik in Amsterdam een mooi pand vindt. . .

'Ik heb twee doelstellingen: Pannonica moet publieksvriendelijk zijn en er moet muzikaal iets creatiefs gebeuren. Dat was bij de meeste bands van het Haagse conservatorium, die ik in het begin programmeerde, niet het geval. Met publieksvriendelijk bedoel ik niets gelikts, gewoon interactie tussen podium en publiek. Iets m dan in een concertzaal. Daarnaast bleken veel van de musici van het conservatorium helemaal niet open te staan voor andere stromingen. Van zangeressen moesten ze weinig hebben.'

Nypels is juist op zoek naar verrassende combinaties die ook jongeren kunnen aanspreken. Zoals de jazztrompettist Roy Hargrove, die een cd maakte met R & B-ster D'Angelo.

Zangeres Trijntje Oosterhuis speelde in Pannonica met jazzpianist Michiel Borstlap, de jazzy soulband Tasha's World trad er op, en uit Rotterdam is geregeld de jonge negenkoppige band Illicit te gast. Zij combineren jazz met hiphop.

Het wil niet zeggen dat Nypels de traditionele jazz de rug heeft toegekeerd. 'Woensdag en donderdag blijven min of meer traditionele concertavonden. In het weekend zijn we naar clubavonden gegaan met eerst een band en daarna tot vijf uur 's nachts dansen op muziek van een dj. We draaien absoluut geen house-muziek. Ik hou van dj's die er af en toe een raar orgeltje tussendoor gooien, zoals Maestro van de Blue Note Trip cd's.'

Het liefst zou Nypels samenwerken met andere podia als het Amsterdamse Bimhuis en De Doelen in Rotterdam. Vooralsnog gaat dat moeizaam.

'Ik had laatst een programmeur in Rotterdam aan de lijn die zei: ik geef je niks want dan komen de Hagenezen niet meer naar mijn concerten. Tsja, zo denk ik dus helemaal niet. Je kunt toch ook positief samenwerken? De Nederlandse jazzscene is al zo inteelt-achtig.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden