'Ik wil de consument verhalen vertellen over duurzame visserij'

Als kok bereidde hij graag verse vis, deze week liggen zijn blikjes in de winkel. Wat is het nieuwe eraan?

Albert Heijn introduceert deze week een nieuwe productlijn voor duurzame vis. Het label Fish Tales is opgezet door kok Bart van Olphen, voorvechter van verduurzaming van de vissector. Hij schreef viskookboeken en was het gezicht van de duurzame vishandel Fishes, die in 2012 failliet ging. Met Fish Tales slaat hij een nieuwe weg in. De productlijn bestaat uit conserven en later ook verse vis en diepvriesvis. Van Olphen werkt samen met kleinschalige visvloten uit Alaska en de Malediven. De producten hebben namen als 'Ali Mohamed's tonijn' en 'Paolo's gerookte zalm'.


Komt het blikje tonijn van Ali zelf?

'Nee, Ali hoort bij een groep van negentig vissers van de Malediven. Ik ben met elke vloot waarmee ik werk meegevaren, dan krijg je vanzelf een klik met een van de vissers. Die staan nu op de verpakkingen. Er staan filmpjes online waarin je ziet hoe ze werken. Zo gaat vis het blikje in. Zo gaat die naar Nederland. Op die manier probeer ik de wereld van de duurzame visserij toegankelijker maken. Ik ben in Frankrijk kok geweest. Als de visvangst binnenkwam, vertelde de visser wel een half uur lang geweldige verhalen over hoe hij die vis gevangen had. Dat soort verhalen wil ik ook vertellen.'


Hoe zit het met de prijzen?

'Het aantal afnemers van duurzame vis stijgt; dat bevordert de marktwerking. Eerder nam ik voor Fishes tonijn af van de American Albacore Fish Association. Dat was in 2008 de enige met een MSC-keurmerk, dus die kon een flinke prijs vragen. Nu we weer samenwerken voor Fish Tales, is het een van de velen. Dat maakt de producten betaalbaarder. Mensen zullen niet schrikken als ze voor het schap staan.'


Hoe verduurzaamd is volgens u de vishandel in Nederland?

'In de supermarkten gaat het goed, maar in de horeca is nog veel te verbeteren. Er zijn nog sterrenkoks die vol trots paling op de kaart zetten. Dat moet je echt niet meer doen. Leveranciers informeren koks vaak verkeerd, misschien wel bewust. Voor een soort kan het per gebied en vangstmethode verschillen of er sprake is van overbevissing. Daar ontstaat verwarring. De horeca zou zich er meer in kunnen verdiepen. Er is een transitie aan de gang, maar het mag sneller gaan.'


KWEEKVIS, GEVANGEN VIS, DUURZAME VIS

* De handel in duurzame vis ontwikkelt zich snel; Nederland is een van de koplopers. Op Duitsland na worden hier de meeste producten met een MSC-keurmerk verkocht. De onafhankelijke Marine Stewardship Council, een non-profitorganisatie, bewaakt een standaard voor duurzame visvangst. Duurzame visserij tast het leven in zee zo min mogelijk aan en draagt niet bij aan overbevissing.


* Het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel stelde enkele jaren geleden als doel alle verse vis en diepvriesvis in de supermarkt te voorzien van een MSC-keurmerk. Dat doel is bijna bereikt, aldus het CBL.


* De helft van de in Nederland geconsumeerde vis is niet gevangen, maar gekweekt. Het CBL streeft ernaar dat eind 2016 alle kweekvis in Nederlandse supermarkten een ASC-stempel heeft, het equivalent van MSC voor kweekvis.


* Het marktaandeel voor duurzaam gevangen vis bedraagt in Nederland momenteel 40 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden