'Ik wil altijd de beste zijn'

Onlangs werd Paul Römer (39) benoemd tot algemeen directeur van Endemol Nederland. Het bedrijf verkeert in een moeilijke periode. 'De concurrentie neemt toe....

'Mijn vader Piet is kolensjouwer geweest, strijker in een wasserij, banketbakker, classificeerder. Maar op de een of andere manier is hij op de toneelschool terechtgekomen. En mijn oom Paul was regisseur bij Studio Sport. Van huis uit hebben ze het niet meegekregen, want hun vader, mijn opa dus, was uitsmijter en steuntrekker. Maar er zit wel wat in de familie, want mijn vaders opa en oma waren rondtrekkende muzikanten, echte saltimbanques.

Ik heb het wel van huis uit meegekregen, moet je concluderen. Al mijn broers en mijn zus zijn iets met theater of tv gaan doen. Ik zag mijn vader vroeger weinig. Midden op de dag ging hij de deur uit, om te repeteren, en 's avonds moest hij optreden. Hij kwam thuis als ik al in bed lag en als ik opstond, sliep hij. Hij oefende geen enkele druk uit om iets met toneel te gaan doen, maar acteur is wel een aantrekkelijk vak.

Om acteur te zijn, moet je voor een groep willen staan en jezelf blootgeven. Ik heb dat nooit gehad. Zeker niet in het theater. Dan kom je op premières en dan zie je al dat overdreven gedoe van 'O schatje, kus kus, ik hou zo van je', terwijl je weet dat dat helemaal niet zo is. Dat is mij te geëxalteerd. Ik wil helemaal niet in het middelpunt staan. Bij feestjes zit ik liever in een hoekje, dan wil ik kijken.

Ik wilde dokter worden, maar ik werd uitgeloot voor de studie . Daarom ben ik fysiotherapie gaan studeren. Fysiotherapeut is een prachtig vak, maar het wordt gauw routine. Komt er iemand met een stijve nek, weet je dat het echte probleem tussen zijn oren zit. Toen dacht ik: misschien is tv toch wat voor mij. Ik hou van dingen maken. Van schrijven, kleien, tekenen, werkstukken maken, ik schreef voor het schoolkrantje. En ik ben fervent tv-kijker.

Op dat moment, in 1988, zochten ze bij de TROS ervaren producers voor Jongbloed en Joosten, een nieuw op te zetten programma. Ik heb precies geschreven hoe het zat: 'Ik ben Paul Römer, ik ben fysiotherapeut en ik wil bij de televisie werken.' Later heb ik begrepen dat dat de reden was dat ik werd uitgenodigd: een fysiotherapeut die bij de tv wil en die Römer heet. Op dat moment heeft mijn naam me geholpen, dat is zeker.

Ik moest onderwerpen zoeken, mensen uitnodigen, dat soort dingen. Ik vond het geweldig, maar na twee jaar was het op: toen dreigde weer de routine. Daarna heb ik twee jaar Banana Split geproduceerd. Van Ralph Inbar leerde ik heel veel over de techniek en de psychologie van de verborgen camera. Dat kwam later goed van pas.

Toen werd ik gevraagd bij de TROS tweede man te worden bij de afdeling amusement. Op vrijdagmiddag zei ik ja, en op maandagochtend was de eerste man overgestapt naar de AVRO. Cees den Daas, directeur van de TROS, zei tegen mij: ga jij er maar zitten, laat maar zien dat je het kan. Dat heb ik gedaan. Ik ben wel iemand die in het diepe springt en denkt: ik blijf wel drijven.

Het klinkt heel mooi, hoofd amusement van de TROS, maar zoveel stelde het niet voor. Er is maar een heel klein deel van het budget van de omroep dat we zelf aan amusementsproducties konden besteden. Ik was op een gegeven moment meer bezig met paperclips en met wie in welke kamer moest, dan met tv-programma's. Die bureaucratie ging me steeds meer tegenstaan.

Net op dat moment kwam John de Mol vragen of ik voor hem wilde werken. Bij De Mol heb ik de ultieme beleving als programmamaker gehad met Big Brother. Ik was erbij op die eerste brainstormvergadering, op 18 september 1997, en samen met John heb ik het concept uitgewerkt. Toen we het in Amerika verkochten, ben ik een half jaar naar Los Angeles geweest om het op te zetten. Als je daar executive producer bent, ben je een halve ster. Het was geweldig, maar ik zou er nooit willen wonen. De grens tussen succes en falen is zo scherp. Als je succes hebt, is alles eindeloos, als je ernaast valt, ben je een outcast. Ik zou er erg ongelukkig worden.

Natuurlijk hoop ik nog eens zoiets als Big Brother mee te maken, maar ik verwacht het niet. Dan moet je oppassen, want voor je het weet, word je zo'n cynisch mannetje dat alleen maar kan praten over dat ene van vroeger. Daarom is het voor mij noodzakelijk dat ik wat afstand neem tot het vak van producent. Ik voel me er heel goed bij voor anderen voorwaarden te scheppen.

Ik kan niet ontkennen dat Endemol Nederland in een moeilijke periode zit. De concurrentie neemt toe en we moeten saneren. In de hele sector gaat het niet goed, en dus met ons ook niet. Maar het is voor een deel ook een kwestie van beeldvorming. Als er bij ons mensen weggaan, staat dat groot in de krant.

Maar kijk nou eens naar de feiten: we zijn nog steeds een grote producent, we hebben zowat 50 procent van de markt. We maken nog steeds nieuwe programma's. We maken nog steeds winst. Om ervoor te zorgen dat dat zo blijft, moeten we naar een heel flexibele organisatie toe, waar in de winter misschien wel 1500 mensen werken en in de zomer maar 600. We hebben een zakelijk conflict met onze grootste klant, HMG, maar op creatief niveau werken we goed samen. In februari komen we met Master Plan voor HMG, de nieuwe reality-serie. Twee mensen die bijna 24 uur per dag met camera's worden gevolgd. In Portugal was het al een groot succes.

We hebben wat mislukkingen gehad in reality-series. Met Star Academy hebben we fouten gemaakt. De voorganger, Star Maker, werd goed bekeken, maar door een te jong publiek. Daarom zochten we wat oudere groepen op. We zochten mensen met talent voor zingen, acteren en muziek. En dan moesten ze al wat ouder zijn én ze moesten nog niet zijn doorgebroken. Kortom, we zochten witte raven.

Maar we gaan gewoon verder met het genre. De nieuwe quiz Heartbeat is weliswaar geen realityprogramma, maar wel met realitytechnieken gemaakt: verborgen camera's en geen zichtbare quizmaster. Er komt een nieuwe golf. Big Brother heeft weer een goede start gehad. En straks komen Adam Curry en Patricia met hun Adam's Family, in navolging van de Osbournes en de Pfaffs.

Adam wil dat graag zelf produceren. Dat is jammer, want wij hadden het graag gedaan. Maar wij zijn met twee zulke projecten bezig, met andere bekende Nederlanders.

Bij de publieke omroepen zijn we zwakker dan bij de commerciëlen, maar daar komen nieuwe mogelijkheden. Zelfs Lingo en Get the picture houden ooit op. We zijn al in gesprek over nieuwe formats voor die tijdstippen.

Je moet niet denken dat het voor Endemol makkelijker is geworden bij de publieke omroep omdat ik een broer had die bij de KRO zat. Als we zaken met de KRO wilden doen, stuurde ik er een ander heen, want ik ga niet met mijn broer onderhandelen. Ik wilde niet, als ik thuis of op een verjaardag met hem zit te praten, te horen krijgen dat dat format niet heeft opgeleverd wat hij ervan verwachtte.

Wat we ook doen: echte groei zit er niet meer in. Groeikansen moeten komen uit nieuwe markten. Daar zijn we druk mee bezig. In februari gaat het eerste project van een nieuwe soort draaien, een samenwerkingsproject met een grote adverteerder. Nee, namen verklap ik niet. Maar het gaat om een echte multimediale aanpak: folders, tv, radio, sms, internet, krant. De Mol verwacht dat uit dit soort activiteiten binnen vijf jaar 30 procent van de omzet komt.

Toen SBS net begon, hebben wij voor hen meteen nieuwe programma's gemaakt. De Mol zei: de kleintjes van nu zijn de groten van morgen. Toen Veronica begon, hebben we met hen ook gesproken, maar ze hadden zulke lage budgetten dat wij niet voor hen konden werken. Nu zijn we weer in gesprek, sinds een paar weken, maar ze moeten eerst besluiten hoeveel geld ze voor hun programma's uit willen trekken. Er is voor ons wel een ondergrens.

Ik ben nog jong, ja, en ik heb geen idee waar mijn carrière verder heengaat. Ik wil altijd alleen maar de beste zijn, of ik nou Risk speel, producent ben of directeur. Ik héb eigenlijk geen ambities.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden