'Ik voorzie de schoonheid van een specifiek moment'

Strike a pose. Rob Becker fotografeerde dansers van vier grote gezelschappen. Hij was verbluft. 'Dit zijn grote atleten.'

Clara Superfine (Verenigde Staten, élève) Beeld Rob Becker

Kale muren met te veel stekkerdozen. Systeemplafonds met koud tl-licht. En die eeuwige barre, die als een strenge lijn de ruimte doormidden splijt. Repetitiestudio's van grote dansgezelschappen bieden niet de aantrekkelijkste omgeving voor een fotoserie over dansers. Toch koos fotograaf Rob Becker (51) juist deze harde, klinische omgeving om dansers te portretteren voor zijn boek Ballet in the Studio. Hij ontmoette er leden van Het Nationale Ballet, het Nederlands Dans Theater, Scapino Ballet Rotterdam en het Internationaal Danstheater. 'Een kale studioruimte dringt zich niet op. Alle aandacht gaat naar het atletische lichaam van een danser.'

(tekst gaat door onder foto)

Anna Tsygankova (Rusland, eerste solist) Beeld Rob Becker

bewegingsfragment

Becker wilde niet als een 'vlieg op de muur' ballerina's 'vangen' tijdens het urenlang oefenen in trainingstenue of het rekken en strekken op gewatteerde balletsloffen. Ook koos hij niet voor de grandeur van gekostumeerde balletten, 'dan pak je een rol en zie je te weinig van de danser zelf'. Becker, die grootheden in de muziek als Elvis Costello en Prince voor zijn lens kreeg, vroeg de dansers een bewegingsfragment te creëren in zelfgekozen kleren. Eerste solist Anna Tsygankova danst bijvoorbeeld op speciale spitzen zonder linten. En de Braziliaanse Bruno Da Rocha Pereira laat trots zijn tatoeages zien die tijdens balletvoorstellingen worden weggeschminkt.

De dansers, afkomstig uit vele landen, blijken vaak weinig professionele dansfoto's van zichzelf te hebben om te verspreiden onder familie en vrienden. Becker gaf ze daarom prints en bestanden cadeau. Voor een enkeling zijn het 'pensioenfoto's': een dans-carrière eindigt vaak al voor het 40ste levensjaar.

Daniel Robert Silva (Brazilië, élève) Beeld Rob Becker

Niets nep

De mathematische patronen in ledematen, de perfecte symmetrie in de pezige lichaamsbouw, het lijkt gefotoshopt. Het tegendeel is waar, benadrukt de fotograaf: 'Veel foto's zijn eerste en tweede shots. Ik gebruik nooit een motordrive in de hoop op het juiste moment uit een reeks. Ik kies zorgvuldig en voorzie de schoonheid van een specifiek moment. Een fractie ervoor of erna kan lelijk zijn.' Er is dus niets nep aan de spagaatsprong van balletdanseres Floor Eimers boven de gespreide armen van solist Jozef Varga. Een tel later vangt hij haar op. 'Dit zijn grote atleten.'

Wel vroeg Becker een danser soms de armen op te krullen of tegennatuurlijk te vervormen, voor het grafisch effect.

Anna 01 (Rusland, eerste solist) Beeld Rob Becker

Intelligent en gedisciplineerd

'Ze bezitten een sterk fysiek bewustzijn en hebben genoeg aan een half woord. Het zijn de aangenaamste, sympathiekste, efficiëntste en professioneelste modellen die ik ooit voor mijn camera heb gehad. Intelligent en gedisciplineerd en ze werken keihard. Ik moest ze soms zelfs afremmen.'

Becker legde de dansers ook vast in portretten, evenals balletmeesters, oud-dansers en choreografen, zoals Hans van Manen, Alexandra Radius en Rachel Beaujean. Grand sujet Michaela DePrince is de enige van de zestig vastgelegde dansers - met in totaal negentien nationaliteiten - die niet in actie is gefotografeerd. 'Michaela was geblesseerd. Een scooter had haar van de stoep gereden.'

Jozef Varga (Slowakije, eerste solist) en Floor Eimers (Nederland, coryphée) Beeld Rob Becker

Rob Becker: Ballet in the Studio

Uitgeverij Lecturis. Grafisch ontwerp: Fabrique, 192 pagina's. 50 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden