'Ik vind het wel amusant, Cannes, de bubbel'

Het belangrijkste filmfestival ter wereld, Cannes, is volop bezig. 21 films dingen naar de hoofdprijs, de Gouden Palm. Ook Paul Verhoeven maakt kans op de prestigieuze filmprijs. Volkskrant-verslaggevers Bor Beekman en Berend Jan Bockting zijn ter plekke en geven regelmatig de laatste stand van zaken door. Vandaag: Berend Jan Bockting.

Beeld epa

Je komt net uit de bioscoop gelopen, wat heb je gezien en hoe was het?

'Ja, ik heb net de nieuwe film van Paul Schrader gezien. Hij is de schrijver van onder meer Taxi Driver. Zijn laatste paar films maakt hij meer voor zichzelf, lijkt het, gewoon voor de lol, en in ieder geval voor een klein publiek. Nu ook weer, Dog Eat Dog met Willem Dafoe en Nicolas Cage. Een all-out sleazefest, met veel coke, stripclubs en hoofden die eraf vliegen. Een hysterische film, die met veel plezier is gemaakt. Hij kon zowaar op applaus rekenen.'

Applaus op het einde van je film van het publiek van Cannes, dat is toch wel een eer.

'Zeker, lang niet iedereen kan erop rekenen. Het gaat hier nu bijvoorbeeld veel over de nieuwe film van Sean Penn, The Last Face, waar mensen laaiend uit zijn gekomen. Ik heb hem helaas niet gezien, maar een Vlaamse journalist die hier naast mij via de telefoon een collega bijpraat voelt zich diep beledigd. Het is een film over een goede-doelenorganisatie in Afrika, waar twee vrijwilligers elkaar door alle ellende ter plekke toch vinden en verliefd worden.

'Na de screening is de film meteen afgemaakt op Twitter, 'Sean Penn is het slechtste wat Afrika had kunnen overkomen', schreef iemand.'

Komen heftige reacties als dit meer voor?

'Zeker, gisteren nog bij de nieuwe film van Nicolas Winding Refn (de regisseur van o.a. Drive, red.), The Neon Demon. Een film over de mode-industrie en modellen, waarbij de concurrentie letterlijk moordend is. Mensen schreeuwden het tijdens de film uit van boosheid. Ze vonden hem wellicht niet genoeg diepgang hebben, te bewust shockerend - er zit onder meer lesbische necrofilie in. Waar ik het overigens niet mee eens ben. Refn heeft zich een unieke stijl eigen gemaakt, die het midden houdt tussen videoclip en theater en David Lynch-achtige droomsequenties en in deze film zelfs de films van Michelangelo Antonioni en de videokunst van Andy Warhol.

'Dit is nu mijn tweede jaar hier, en de wonderlijke dynamiek van het festival valt me op. Ik heb het nooit zo meegemaakt als hier. Mensen worden boos en emotioneel als ze iets zien wat ze niet mooi vinden, en klappen als het Cannes-logo in beeld komt. Dit is ook de enige plek waar bezoekers tot anderhalf uur in de rij staan om een film te bekijken. Ik vind het amusant, de bubbel die het festival is.'

Nicolas Winding Refn (R) met actrice Elle Fanning. Beeld reuters

Wat staat er nog op je programma vandaag?

'Vanavond gaat de nieuwe film van Asghar Farhadi in première, daar ben ik benieuwd jaar. Er is dit jaar nog geen duidelijke kanshebber voor de Gouden Palm, maar deze film zou wel eens hoge ogen kunnen gooien. Farhadi is een Iraanse filmmaker, dan zou het de tweede Gouden Palm voor Iran zijn, de vorige was in 1997, voor Taste of Cherry van Abbas Kiarostami.

'Oh, ik word nu weer een zaal binnengewerkt, dus ik moet gaan ophangen, mag ik nog even snel een lans breken voor The Red Turtle?'

Beeld reuters

Maar natuurlijk.

'Wat een geweldige film. Geregisseerd door Michaël Dudok de Wit, een Nederlander. Een animatiefilm die door Studio Ghibli, de beroemde Japanse studio achter Spirited Away en My Neighbor Totoro, is gemaakt. Het gaat over een man die aanspoelt op een verlaten eiland en vriendschap sluit met een rode schildpad, die dan weer verandert in een vrouw. Het is een soort mythologische vertelling, echt prachtig uitgevoerd. Woorden schieten tekort.'

Still uit The Red Turtle.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden