Ik stelde mezelf gerust: mijn haar is voor Google echt niet zo belangrijk als het haar van Arie Boomsma

In de Tempelman-familie dragen wij mannen onze kale koppen al generaties lang met waardigheid Beeld Marcel van den Bergh

Welk rottig, geheim algoritme uit Silicon Valley is het dat mij sinds kort teistert met close-ups van schedels met geïmplanteerde haarfollikels, 'wetenschappelijk geteste' haargroeimiddelen en kerels die verkondigen extra lekker in hun vel te zitten dankzij extra haar? Op sociale media kan dat algoritme zich niet baseren, want daarop besta ik niet. Ik klaag op deze plek vaak over digitale reclames voor uitvaartverzekeringen, maar ik weet tenminste waarom ik die krijg: uit gegevensbestanden van verzekeringen valt prima te herleiden dat ik geen uitvaartverzekering heb. Als mijn beeldscherm reclames uitspuwt voor vliegtickets met bestemmingen die ik net heb geboekt, snap ik óók wat de bron is.

Maar wat weet Silicon Valley van mijn schedel?

U lacht nu smalend: 'Haha digibeet, jij hebt stiekem op een haargroeimiddel gegoogled!' Ik zwéér met mijn hand op mijn smartphone: dat is niet waar. In de Tempelman-familie dragen wij mannen onze kale koppen al generaties lang met waardigheid. Op familiedagen citeren wij met instemming het beroemde adagium van Errol Brown van Hot Chocolate: 'Beter geen haar op mijn hoofd dan geen hoofd op mijn haar.'

Navraag bij gezinsleden en buren met hoofdhaar leerde dat zij geen last hebben van close-ups van de nieuwe haarfollikels van Arie Boomsma, Marc-Marie Huijbregts, Gerard Joling en andere mannen die voor nieuw haar klaarblijkelijk een beroep hebben gedaan op interventiemachten. Even gluurde ik naar mijn laptop zoals Oost-Europese vrienden vroeger naar plafonds loerden, op zoek naar cameraatjes van de staatsveiligheidsdienst. Het zal toch niet zo zijn dat Big Brother in Silicon Valley mij begluurt via mijn eigen beeldscherm!? Ik stelde mezelf gerust: jouw haar is voor Google echt niet zo belangrijk als het haar van Arie Boomsma.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden