INTERVIEW

'Ik moet blijven vernieuwen, de concurrentie is groot'

Hij vliegt 'als een gek' de wereld rond, van stadion naar dance-event. Verder leeft dj David Guetta graag simpel, naar de boeddhistische wijsheden van zijn vader. Hij bezit dan ook maar één kunstwerk: een Keith Haring.

David Guetta: 'Wat heb je eraan miljonair te zijn als je de hele dag loopt te malen dat je boot niet groot genoeg is?' Beeld getty
David Guetta: 'Wat heb je eraan miljonair te zijn als je de hele dag loopt te malen dat je boot niet groot genoeg is?'Beeld getty

Altijd fijn om even in Amsterdam te zijn. David Guetta (49) mag dan een geboren en getogen Parijzenaar zijn, de dj/producer verblijft vaker op Ibiza en in steden als Dubai en Los Angeles dan in de Lichtstad. En als hij dan toch even in Europa is voor een dj-set in de grote stadions of hallen die passen bij zijn statuur als een van de populairste Electronic Dance Music (EDM)-dj/producers, is een bezoekje aan Amsterdam eerder regel dan uitzondering.

'Ik hou nog altijd van Parijs', zegt hij, 'maar mijn vrienden wonen en werken nu hier. Het barst bij jullie van de talenten. En het zijn ook nog eens allemaal aardige gasten. Giorgio is een goede vriend, en Martin vind ik een geweldige jongen.'

Mensen als producer Giorgio Tuinfort en dj Martin Garrix, de aanvoerder van de DJ Mag Top 100, komen als hij in Nederland is graag even langs. Zoals tijdens het Amsterdam Dance Event kort geleden in de studio aan het Rokin die hij voor een paar dagen gehuurd had. 'Ik kan niet stilzitten, en laten we wel wezen, dat draaien duurt maar een paar uurtjes. Ik hou zeeën van tijd over, en die besteed ik het liefst in de studio. Beats maken en melodieën uitproberen. Als dan Martin of een jongen als Boaz van de Beatz langskomt, komen we misschien wel tot iets nieuws. Maar het is vooral gezellig.'

En dat is wat Guetta toch een beetje zoekt. 'Ik ben de afgelopen tien jaar als een gek rond de wereld gevlogen. Ik heb overal gestaan. In de kleinste techno-holen en de grootste stadions. Ik heb de opkomst van hiphop, house en techno vanaf het begin meegemaakt. Vervolgens heb ik het geluk gehad dat ik op het juiste moment ben doorgebroken met een crossover van pop en dance. Toen bestond de term EDM nog niet eens. Maar ik moet wel blijven vernieuwen, want de concurrentie is groot.'

Daarom vindt Guetta het zo fijn om te 'sparren' met jongens als Martin Garrix. Luisteren naar waar hij mee bezig is en nieuwe ideeën opdoen voor zijn zevende album, dat hij volgend jaar hoopt uit te brengen. De dit jaar verschenen singles Would I Lie to You (een EDM-bewerking van de soulhit van Charles & Eddie uit 1992) en Shed a Light zijn wat hij zelf 'zoethoudertjes' noemt. 'Nummers gemaakt voor de community, mijn fans. Gewoon om even te voelen wat wel en niet werkt. In de twee, drie jaar die er tussen mijn albums zit, verandert er veel in de muziek.'

En als Guetta de studio even zat is, gaat hij misschien wel naar wat huizen kijken. 'Martin Garrix wil volgens mij iets aan de grachten gaan kopen. Hij vroeg of ik niet naast hem wilde komen wonen. Nee, ik zoek gewoon iets kleins waar mijn bed in past, dat is genoeg. En het is best goedkoop hier, toch? Nou ja, vast goedkoper dan Londen of New York.'

David Guetta

1967 7 november, geboren in Parijs
1984 Begint als _professioneel dj
1990 Eerste plaat, Nation Rap, met Franse rapper Sidney Duteil
1994 Clubhitje Up & Away met house-vocalist Robert Owens
2002 Debuutalbum Just a Little More Love
2009 Eerste internationale successen met vierde album, One Love, en single When Love Takes Over, gezongen door Kelly Rowland.
2011 Album Nothing But The Beat; Titanium met Sia wordt een hit
2011 Nummer 1 in de DJ Mag Top 100
2014 Brengt single Shot Me Down uit, mede geproduceerd door Giorgio Tuinfort
2014 Zesde album, Listen, verschijnt
2016 Single Would I Lie to You (cover)

1. Muziek. Album: Michael Jackson - Thriller (1982)

'Ik heb de tijd nog meegemaakt dat house en hiphop niet bestonden. Toen ik 14 was, draaide ik al plaatjes. Het soort funky feestmuziek waar Bruno Mars nu zoveel succes mee heeft. Mijn favorieten waren Prince en Michael Jackson. Toen Thriller uitkwam, was ik 15, en ik wist echt niet wat ik hoorde. Nog steeds niet trouwens. Alleen maar geweldige liedjes, en dan die ongelooflijke productie. Dat Michael Jackson en producer Quincy Jones met de technische middelen van toen een nummer als Billie Jean zo krachtig, swingend, zo magistraal konden laten klinken, daar kan ik nog steeds niet bij.

'Een betere plaat dan Thriller is er nooit gemaakt. Door niemand. Bijna alle liedjes erop zijn op single uitgekomen en grote hits geworden. Ik wil mezelf absoluut niet met Michael Jackson vergelijken, maar zo bouw ik mijn albums ook op. Niet drie hits omringd door wat moeilijk toegankelijke album-tracks. Nee, mijn platen moeten vol met hits staan. Onmogelijk natuurlijk maar ik streef daar wel naar. Vijf jaar geleden lukte het met Nothing but the Beat. Ja, echt. Er stonden zeven hits op dat album, net zoveel als op Thriller.'

null Beeld
Beeld

2. Instrument: Roland 808 drumcomputer

'Muziek verandert niet zozeer door de makers als wel door de beschikbare technologie en instrumenten. Klassieke muziek ging fundamenteel anders klinken toen de piano het klavecimbel verving. Zonder elektrische gitaar geen rock 'n' roll. En ik durf daar aan toe te voegen dat er zonder sampler geen hiphop was ontstaan en zonder de 808 drumcomputer geen dance. Ik ben professioneel dj geworden op m'n 17de. Dat was midden jaren tachtig, toen net de eerste hiphopplaten in Parijs kwamen. Die hadden allemaal samples van drumpartijen van James Brown. Dat maakte ze zo dansbaar. De samplers van Akai werden betaalbaar. Die waren essentieel voor de eerste lichting hiphopproducers.

'Minstens zo belangrijk was de Roland 808 drumcomputer, met die schelle, elektrische klank, die je zo ongeveer in alle jarentachtigproducties terug hoort. Een van mijn helden, dj/producer Arthur Baker, kwam in 1982 op het briljante idee het nummer Trans-Europe Express van Kraftwerk te draaien. Prachtig nummer, maar om erop te dansen heb je een kick-drum nodig, en die haalde Baker uit de Roland 808. Zo ontstond zijn klassieker Planet Rock, en vanaf dat moment zijn samplers en drumcomputers de dansmuziek gaan domineren. Tot op de dag van vandaag is de invloed van de Roland 808 hoorbaar, ook in mijn producties.'

3. Internet: YouTube

'Tv kijken doe ik niet. Ik ben een beetje een controlfreak en ik kan er niet tegen als anderen een avond lang bepalen wat ik te zien krijg. Maar onderweg op mijn laptop naar films en series kijken vind ik prettig. De laatste jaren zijn het vooral series: Breaking Bad en Narcos vond ik geweldig.

'Wat ik interessant vind, is de verschuiving van de interesse bij filmliefhebbers van Hollywood naar tv-series. Vroeger voelde het voor een top-acteur of regisseur als een degradatie om voor tv te werken. Dat is niet meer zo. De beste acteurs en makers richten zich op tv-series. Die hebben de bioscoopfilms verdrongen, zoals YouTube binnenkort tv-series gaat verdringen.

'Ja echt. Zoals de popmuziek is veranderd doordat de technologie om zelf muziek te gaan maken voor iedereen beschikbaar werd, zo verandert nu ook onze beeldcultuur. Je hoeft geen producent of dure filmcrew te hebben om een filmpje te maken en te laten zien. Een smartphone is genoeg. Zet je filmpje op YouTube en zorg dat je gezien wordt. In Amerika zie je al hoe bepaalde acteurs of regisseurs alleen door YouTube bekend zijn geworden. De nieuwe filmsterren komen van YouTube en niet uit dure filmstudio's. Zoals popsterren al jaren geen grote platenmaatschappij meer nodig hebben om gehoord te worden. Dat vind ik echt geweldig aan deze tijd. Iedereen kan zijn creativiteit kwijt, het kost niks.'

4. Kunstenaar: Keith Haring

'Ik was al vroeg een liefhebber van popart. Ik adoreerde iemand als Andy Warhol toen ik opgroeide. Wij Fransen worden op school volgestouwd met kwaliteitskunst. We leren over klassieke muziek, oude meesters, literatuur. Allemaal mooi, maar kunst wekt pas echt mijn interesse als die het grote publiek bereikt. Dat sprak me aan in popart en Andy Warhol. Het was kunst die voor iedereen toegankelijk was.

'Door mijn interesse in Warhol en hedendaagse New Yorkse kunst heb ik Keith Haring leren kennen. Ik had een T-shirt met een tekening van hem, dat ik vaak droeg als ik ergens draaide. Het was 1989 en ik was dj op de coolste feestjes van Parijs. Ik draaide ook muziek die toen heel nieuw klonk. House en techno, bij voorkeur nummers die nog niemand kende. Ik was echt een heel hippe dude, hoor.

'Op een van die feestjes kwam er een Amerikaan naar me toe die me complimenteerde. Dit soort muziek hoorde hij in New York nooit. En, zei hij, leuk T-shirt trouwens. Of ik wist wie het gemaakt had. Ja, Keith Haring, zei ik, 'I love this guy.'

''Aangenaam', zei hij. 'Dat ben ik.' We zijn in gesprek geraakt en ik heb hem uitgenodigd voor mijn radioprogramma. Daar heeft hij een tekening gemaakt op een slipmat. 'For David, Keith Haring '89.''

null Beeld Hollandse Hoogte
Beeld Hollandse Hoogte

5. Levenswijsheid: boeddhisme

'Ik ben dol op kunst en zou ook best het een en ander kunnen betalen, maar dat werkje van Keith Haring is de enige kunst die ik bezit. En dat is de schuld van mijn vader. Die heeft me al vroeg bepaalde wijsheden meegegeven, die ik voor het gemak boeddhistisch noem. Het geheim van geluk, leerde hij me toen ik net geld ging verdienen, is om altijd kleiner te leven dan je je kunt veroorloven. Als je altijd meer wilt, ben je je leven lang ontevreden. Wat heb je eraan miljonair te zijn als je de hele dag loopt te malen dat je boot niet groot genoeg is?

'Of neem verzamelaars. Als je kunst gaat verzamelen, leerde ik van mijn vader, ben je altijd ontevreden vanwege dat werk dat je nog niet hebt. Ik kan me nu financieel veel veroorloven, maar bezittingen heb ik eigenlijk niet. Goed, een huis op Ibiza, waar ik veel kom. Maar geen privévliegtuig of dat soort luxedingen. Waar ik gelukkig van word, dat zit in mijn hoofd. Ik word blij als ik andere mensen blij kan maken. Of van iets moois dat ik zelf gemaakt heb. Maar bezittingen zeggen me niks.'

6. Mode: Amiri

'Waar ik dan wel weer graag geld aan uitgeef, is mode. Een mens kan nu eenmaal niet zonder kleren. Maar ik hou niet zozeer van dure maatpakken. Het hoeft er allemaal niet zo duur uit te zien, als het maar lekker zit.

'Vroeger, toen ik net als dj begon, verdiende ik vooral geld op modeshows. Dj's kregen in clubs weinig betaald, maar zeker in Parijs waren er al snel modehuizen die het wel cool vonden als er wat hippe housebeats op de catwalk te horen waren. Ik werd als broekie van 19 vaak ingehuurd door iemand als Thierry Mugler, en dat betaalde goed.

'De laatste tien jaar ben ik het contact met die wereld een beetje verloren. Maar zo af en toe stuit ik weer op een nieuw merk waar ik blij van word. Amiri bijvoorbeeld. Wat ze maken is niet goedkoop, maar het is casual en het zit fijn. Jasjes, broeken en shirts, eigenlijk niks bijzonders, maar het ziet er allemaal lekker rock 'n' roll uit, vind ik.'

null Beeld lowres Amiri
Beeld lowres Amiri

7. Zangeres: Sia

'Mensen vragen me vaak met wie ik het liefst werk, of gewerkt heb. Sia is dan altijd het antwoord. Ik vind Titanium, het nummer dat we vijf jaar geleden samen maakten, een van mijn meest geslaagde producties. Ik vind haar als zangeres echt onderschat. Ze heeft een gevoel voor harmonie dat net iets anders is dan dat van topzangeressen als Rihanna of Beyoncé. Sia combineert noten zoals niemand anders dat doet.

'Sia is vooral bekend geworden als componist. De grote sterren kloppen bij haar aan voor nieuwe liedjes. Titanium was ook een nummer dat we eigenlijk voor iemand anders hebben gemaakt. We hadden nog geen zangeres op het oog. Sia wilde zelf niet meer zingen. Ze vond zichzelf te oud voor het podium en wilde alleen nog maar schrijven.

null Beeld Getty
Beeld Getty

'Maar ik vond dit liedje zo sterk dat het eigenlijk zonde was om het weg te geven. Sia móést het zelf zingen. Ze heeft lang geaarzeld, maar uiteindelijk toch ingestemd. Gelukkig maar, want het nummer werd echt een enorme hit. Zij is er definitief mee doorgebroken in de popwereld. Niet alleen als songschrijver, maar ook als zangeres, wat ze tot op de dag van vandaag is gebleven.

'Ook voor mijn carrière heeft Titanium veel betekend. Ik had met bijvoorbeeld Kelly Rowland al naam gemaakt door bruggen te bouwen van dance naar r&b en urban. Maar pas met Titanium maakte ik echt de crossover naar pop. Dat is voor een belangrijk deel de verdienste geweest van Sia. Zij zegt dat ze dankzij mijn aandringen toch is blijven zingen. Zo hebben we elkaar op een cruciaal moment geholpen. Heel bijzonder.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden