Ik heb toffe dingen gezien, maar niets waarvan ik dacht 'wow'

Tijdens de Dutch Design Week gidsen de Gasten van de Volkskrant je door Eindhoven. Welke van de bijna honderd locaties mag je niet missen? En wie zijn volgens hen de nieuwe ontwerptalenten? Vandaag: Willa Stoutenbeek (33), oprichter van W.Green, een communicatiebureau voor duurzame modemerken.

Eva Oude Elferink
Willa Stoutenbeek. Beeld Barbara de Hosson
Willa Stoutenbeek.Beeld Barbara de Hosson

Je hebt je heel het weekend in Eindhoven ondergedompeld. Hoe was het?

Ik heb toffe dingen gezien en ik vind het ook altijd wel inspirerend, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het tot nu toe minder inspirerend vond dan vorig jaar en drie jaar terug. Je ziet veel van hetzelfde. Veel keramiek en pasteltinten. Persoonlijk houd ik daar erg van, maar dat zie ik ook als ik in Amsterdam rondloop. Er was niet echt iets waarvan ik dacht 'wow'.

Je vond het weinig vernieuwend?

Het kan mijn perceptie zijn, maar drie jaar terug was ik er één dag en toen heb ik zoveel innovatieve dingen gezien. Nu heb ik hier twee dagen rondgelopen en moest ik echt een beetje op zoek. Zo'n 70 procent van wat ik heb gezien, kende ik wel. Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik nu überhaupt vaker op Dutch Design Week kom.

Had je vooraf bedacht waar je naartoe wilde?

Wel een beetje, maar er is zoveel te zien. We zijn op de eerste dag begonnen bij Piet Hein Eek en het Temporary Art Centre (TAC), daarna naar het Van Abben Museum en Sectie C. Zondag zijn we nog naar de Design Academy, het Veemgebouw en het Klokgebouw gegaan. Ik denk dat ik de komende week sowieso nog een keer ga, want er zijn nog wat dingen die ik wil zien van mensen die ik ken. Meer de modekant. In een dag red je dat allemaal niet.

Waar heb je je nu op gericht?

Ik wilde me nu vooral graag laten verrassen. Het afstudeerproject van een jongen van de Design Academy, Fluid Walls van Iwan Pol vond ik bijvoorbeeld te gek. Hij heeft een muur/raam ontworpen waarbij hij vloeistof in glas kan laten reageren op warmte. Als de zon erop schijnt, zet de vloeistof uit waardoor er een soort natuurlijke schaduw ontstaat. Ik vind het zelf altijd fijn als dingen een stapje verder gaan dan alleen het conceptuele. Als het ook, zoals hier, op een innovatieve manier wordt toegepast.

Duurzaamheid is een belangrijk thema in je werk. Heb je dat terug gezien op DDW?

Zeker. Het leeft in de designsector veel meer dan in de mode. Als je bij modeopleidingen naar afstudeercollecties kijkt, heb je geluk als van de twaalf studenten er twee iets met die thematiek hebben gedaan. Een gemiste kans. Binnen de designwereld heeft 90 procent van de ontwerpers daar wel een visie op. Het zijn ook dingen voor de langere termijn, mode is nu helaas nog altijd iets met een korte gebruiksduur. Daarom vind ik het leuk om te zien wat er in design gebeurt en te kijken hoe ik die ideeën kan toepassen in mijn werk.

Waarom leeft het minder binnen de modewereld denk je?

Voor een deel ligt dat bij de consument die eraan gewend is geraakt vijf euro voor een t-shirt te betalen. Maar het is ook iets wat in modeopleidingen nog veel te weinig aan bod komt. Op plekken als de Design Academy is dat veel meer ingebed. Voor mijn gevoel kunnen innovatie en duurzaamheid sowieso niet echt los van elkaar worden gezien in design. Innovatie is op de een of andere manier toch vaak al een vorm van verduurzaming.

Kun je een voorbeeld noemen?

Op Dutch Design Week was er een jongen, Jongha Choi, die krukjes heeft gemaakt die je zowel in 2D als in 3D kunt gebruiken. In 2D lijkt het op een tekening van een kruk, maar met één klik kan je er een echte kruk van maken. Je kunt het dus als object aan de muur hangen, maar je kunt het ook 'gewoon' gebruiken. En als je het moet vervoeren, kun je hem weer plat maken zodat je er een heleboel van kunt opstapelen. Dat soort praktische dingen vind ik te gek.

Verder vond ik de 'Spine Stool' van studio Rene Siebum een heel fijn product. Dat is een houten kruk die uit drie losse elementen bestaat, als een soort verlenging van je ruggenwervel. Het ziet er én heel mooi uit én het zit heel fijn, want het houd je continu in beweging. Zoiets zou ik zo bij ons op kantoor of bij mij thuis neerzetten. Hij was ook betaalbaar, 299 euro. Voor een ergonomische kruk vind ik dat erg redelijk.

Moet design voor jou per definitie functioneel zijn?

Ik voel zelf meer bij functionele dingen, maar dat is ergens ook weer flauw, want ik houd ook van mooie kunst die je tot denken aanzet. Ik ben daar de afgelopen jaren wel heel anders over gaan denken. Vroeger kocht ik veel meer spullen, zag ik het als iets van tijdelijke aard. Nu investeer ik liever één keer in iets. Van veel spullen bezitten krijg ik bovendien stress, want die moet je onderhouden en je zorgen over maken. Ik voel me prettiger met minder, maar dan moeten het wel dingen zijn waar ik veel aan heb. Die niet alleen esthetisch zijn, maar ook toepasbaar.

Is er een Nederlandse ontwerper wiens werk je om die reden goed vindt?

Drie jaar geleden heb ik op DDW een meisje ontmoet, Alei Verspoor, die een rugtas heeft ontworpen welke uit losse onderdelen bestaat. Zodat, als er iets kapot gaat, je dat onderdeel gewoon kunt vervangen. Die tas is heel mooi en functioneel. Net als de paardenbloem met ledlichtje van Studio Drift (de Dandelight, red.) dat ik een paar jaar geleden voor mijn verjaardag heb gekregen. Ok, het licht is niet héél erg functioneel, maar ik word er wel intens gelukkig van. Op eenzelfde manier staat in alles wat ik doe een goede balans tussen ethiek en esthetiek, tussen mens en natuur, centraal.

Dit jaar nog dingen gezien die je mee naar huis wilde nemen?

Ik heb keramiek gekocht van Studio Elke van den Berg. Ik vind keramiek zoiets moois, daar investeer ik dan bijvoorbeeld weer graag in. Het liefst haal ik het ook overal vandaan. Bij verschillende ontwerpers, uit verschillende landen. Samen vormt het een organisch geheel, maar ieder stuk vertelt een eigen verhaal. Zo krijgt het een veel mooiere lading. Mooier dan een servies van de Ikea.

Nog een laatste tip?

De Design Academy is altijd te gek, dat is waar het allemaal begint. Verder is het heel leuk om te lunchen bij de Kazerne en 's avonds nog even langs te gaan bij Sectie C, daar hangt een fijne sfeer in de ateliers. Of lekker tafelen bij Radio Royaal om nog even alles wat je hebt gezien te bespreken. Qua tips denk ik dat je vooral altijd op je eigen gevoel moet afgaan. En als je het even niet meer weet, vraag dan aan designers wat volgens hen echt de moeite waard is. Doe ik ook altijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden