'Ik heb nu toch een mooi verhaal...'

Het Engelse persbureau WENN concentreert zich op showbizz en beroemdheid. Per dag gaan 175 berichten de deur uit. Kranten als The Times en The Independent hadden al een abonnement, sinds kort ook het ANP....

Raoul du Pré

MICK Jagger en Jerry Hall zijn uit elkaar. Meldt WENN. Spicebaby's hebben kans op oorproblemen. Hoorde WENN van een deskundige. Elton John vindt de film La vita è bella niet zo goed. Zei hij zelf tegen WENN. Mick Jagger en Jerry Hall hebben het bijgelegd. WENN heeft ze samen gezien.

Met het Britse showbizzpersbureau WENN hebben Nederlandse kranten sinds kort een nieuwe bron, zo lijkt het. In alle landelijke en regionale kranten duiken plotseling berichten op die aan WENN worden toegeschreven. Een nieuw persbureau? Niet echt. Het World Entertainment News Network bestaat al tien jaar, heeft een wereldwijd correspondentennetwerk van New York tot Moskou en slijt zijn berichten aan meer dan drieduizend kranten, tijdschriften en radio- en televisiestations in heel de wereld. Daaronder bevinden zich Nederlandse jongerenbladen als Hitkrant en Break Out, en een omroep als Veronica. Dat ook de krantenlezer WENN nu leert kennen, is te danken aan het ANP. Dat heeft sinds kort een proefabonnement. 'We willen eens kijken wat WENN voor ons kan betekenen', licht een woordvoerder toe.

'Wij kunnen héél veel betekenen', zegt WENN-oprichter en hoofdredacteur Jonathan Ashby (50), 'voor elk medium met interesse in showbizz. En welk medium heeft die tegenwoordig niet? Ook The Times en The Independent ontvangen onze berichten. Ze stoppen het nog weg in aparte hoekjes van de krant, maar ze plaatsen het wel. Het is op dit punt gedaan met de schijnheiligheid van kwaliteitskranten.'

WENN verspreidt haar nieuws vanuit het hoofdkantoor aan de Londense Vale Royal per e-mail en per fax, die ook aan de basis liggen van het ontstaan van het bureau. In de tijd van muzikale liefdadigheidsprojecten als Band Aid en Live Aid in Londen, midden jaren tachtig, was Ashby de Britse entertainment-correspondent voor het Amerikaanse radiostation ABC en freelance-verslaggever voor onder meer The Sun, The Mirror en The Express. 'Journalisten uit de hele wereld hingen wekenlang om al die sterren. We bleken veel te hebben aan de uitwisseling van elkaars verhalen. In die tijd kwam ook de fax op. Dat maakte het makkelijk. Plotseling hoefde je geen Reuters meer te heten om een netwerk te runnen. Jarenlang hebben we het informeel gedaan. In 1989 heb ik er een bedrijf van gemaakt. Nu maakt Internet het voor ons nog eenvoudiger dan het met de fax al was.'

Een krant die voor driehonderd gulden per week een volledig abonnement op WENN neemt, kan elk etmaal rekenen op 175 berichten, interviews en achtergrondverhalen over beroemdheden. De helft daarvan wordt exclusief gemaakt door een van de 25 redacteuren op het hoofdkantoor in Londen of door een van de 15 correspondenten. De rest haalt WENN uit andere media, vooral de Britse tabloids.

Ashby: 'Ons criterium? Als je een café binnenkomt en tegen je vrienden kan zeggen 'Nu heb ik me toch een mooi verhaal. . . ', dan willen wij het hebben. En het moet kloppen. Geen geruchten dus. In de praktijk ontdoen we de tabloid-verhalen van de opsmuk. Dan blijft de harde kern over, en die klopt bijna altijd, zelfs bij de tabloids. Dat kun je niet ontkennen.'

De hoofdredacteur - die zelf voor ABC nog dagelijks een radiocolumn heeft - heeft zijn persbureau in tien jaar tijd zien groeien van drie tot vijftig werknemers en van drie tot ruim drieduizend abonnees. Het ANP is een van de nieuwste. 'We hebben gevoel voor wat de mensen boeit en de grootste telefoonlijst ter wereld', verklaart Ashby het succes. 'Maar een groot persbureau zijn we nog niet echt. Daarvoor zijn we te jong. Kom over tien jaar hier kijken, dan kun je zien hoe een groot persbureau eruit ziet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden