Interview

'Ik heb mijn netwerk zelf opgebouwd'

Géza Weisz, Manuel Broekman, Lil' Kleine; zowat de hele Amsterdamse feestelite zit in de stal van manager Nathan Moszkowicz, zoon van Bram. De Volkskrant sprak met hem.

Manager Nathan Moszkowicz (rechts) met rapper Lil' Kleine, die onlangs zijn grote doorbraak beleefde met het nummer Drank & Drugs. Beeld Ivo van der Bent

Nathan Moszkowicz staat achter het podium en kijkt toe. Lil' Kleine, de jonge rapper die een jaar geleden bij de ook al zo jonge manager tekende, treedt op voor een schreeuwende menigte op het dorpsfeest van 's-Gravenzande. Op de eerste rij verdringen tienermeisjes zich om het hele, maar dan ook echt het héle concert te filmen met hun smartphones. Een jongetje met een petje achterstevoren steekt net boven het dranghek uit. Woord voor woord rapt hij mee: 'Als je bitch wil chillen is 't geen probleem, dan ga ik erheen. Ik kom niet alleen, want ik heb drank en drugs. Ik heb drank en drugs.'

Vandaag hoeft de 22-jarige Moszkowicz, zoon van Bram, vrijwel niks te doen. Ja, hij zorgt ervoor dat er genoeg wodka en water op het podium staat - het dieet voor fotomodellen en rocksterren - maar de rest van zijn werk als manager op locatie heeft hij uitbesteed aan tourmanagers. Het werd te druk om overal zelf nog bij te zijn.

Nathan Moszkowicz is een telg van wat je de Grote Amsterdamse Tweede Generatie kunt noemen. De laatste jaren zagen we de opkomst van creatieve kinderen van bekende ouders. Kees van Nieuwkerk, zoon van presentator Matthijs, bleek te kunnen regisseren; Géza Weisz, zoon van regisseur Frans, ging acteren en plaatjesdraaien; Dré Hazes, zoon van volkszanger André, had ook al een gouden stem; Dave Roelvink, zoon van zanger Dries, werd dj en kreeg een realitysoap.

Beeld Ivo van der Bent

Urban tribe

Het zijn zelfverzekerde, soms wat wereldvreemde twintigers die zich moeiteloos tot de media verhouden. Stuk voor stuk kinderen tegen wie ogenschijnlijk nooit iemand heeft gezegd dat ze iets níét kunnen - dus ja, waarom niet streven naar de top?

En ze bleken elkaar ook nog eens allemaal te kennen, van school, van straat, van het uitgaan of van het toneel. Wie de acteurs, dj's, rappers, muzikanten, presentators en regisseurs op hun sociale kanalen volgt, ziet hoe ze elkaar opzoeken en hoe ze - soms een tikkeltje trots - elkaar in alles steunen. Nadat actrice Halina Reijn in een column de term 'urban tribe' had gemunt en bladen en sites de term gretig oppikten, was de beeldvorming af: we hebben hier te maken met een hechte vriendengroep van jongelingen die hun hele leven zijn klaargestoomd voor een bestaan in de spotlights.

Of dat terecht is, verschilt per geval, maar zeker is dat dit een nieuwe generatie socialites is die hun lifestyle (ofwel: hun hippe fotogenieke leven) handig te gelde maakt. Ze organiseren feestjes, zijn in te huren als host of dj, figureren in reclames, hebben korte lijntjes met talkshowredacties, acteren in films en series, staan wekelijks in de bladen, promoten gesponsorde producten via Instagram, presenteren tv-programma's en treden op in realityseries. Ze zijn succesvol, maar worden altijd achtervolgd door de vraag: in hoeverre heb je je succes aan jezelf te danken?

Lil' Kleine. Beeld Ivo van der Bent

Feestje

Als manager van een flink deel van die urban tribe is Nathan Moszkowicz een opkomende spin in dit sterrenweb. Hij vliegt met Géza Weisz en Manuel Broekman in één weekend naar Barcelona, Mallorca en Portugal voor een waslijst aan dj-gigs, eet oesters met Lil' Kleine om zijn nummer-1-hit te vieren, toont Broekmans en Weisz' nieuw verworven Jeep op Instagram en gaat met Weisz en Halina Reijn naar RTL Late Night om hun nieuwe serie te promoten.

Zijn artiestenbureau NAMAM (kort voor Nathan Moszkowicz Artist Management) ontstond twee jaar geleden toen hij Géza Weisz tegenkwam op een feestje. Ze hadden samen op dezelfde crèche, basisschool en middelbare school gezeten in Amsterdam en hun ouders kenden elkaar. 'Ik ben beginnend manager', blufte Moszkowicz, die toen nog bedrijfskunde studeerde. Hij had weleens een dj-boeking voor een vriend geregeld. Meer niet.

De afgelopen twee jaar groeide zijn stal met aanwinsten als acteur/dj Broekman, dj Dio (die als rapper een andere manager heeft) en actrices Stefanie van Leersum en Sigrid ten Napel (met Lil' Kleine onlangs te zien in de film Prins). Met Dave Roelvink, zoon van zanger Dries, heeft Moszkowicz inmiddels gebroken. Zelfs zijn eigen vader is te boeken bij NAMAM als dagvoorzitter of spreker, al is dat wat lastiger nu Bram de politiek in is. Nathan Moszkowicz' stal loopt op volle toeren, zo goed dat hij met partners een tweede agentschap begon: Pitch Artists, voor jonge talentvolle dj's.

Nathan moszkowicz en Géza Weisz. Beeld Instagram

Ups en downs

En nu heeft hij echt beet: Drank & Drugs, de expliciete hiphophit met housebeat van Lil' Kleine en Ronnie Flex, stond weken op nummer 1 en breekt internationaal door. De clip is al ruim 12 miljoen keer bekeken op YouTube. En dat voor een track die in een half uur is opgenomen en in niet veel langer is geschreven.

Ook in 's-Gravenzande wordt de jeugd wild van Drank & Drugs op deze warme zaterdag halverwege juli. Het is 32 graden en Lil' Kleine - petje, T-shirt, sportbroekje, Nikes - jut het al overhitte publiek op: 'Laat je horen voor je modderfokking zelf!'

Het was een jaar met ups en downs, zegt Moszkowicz, die een ronde zwarte zonnebril draagt en zijn zwarte haren in een vetkuif naar achteren heeft gekamd. 'Kleine heeft een goed hart, maar hij blijft een boefje.'

Toen hij Jorik Scholten, zoals Lil' Kleine echt heet, overnam van Lange Frans, die Scholten vanaf zijn 8ste onder zijn hoede had, begon hij langzaam een fanbase op te bouwen, maar had hij nog niet echt een identiteit, zegt Moszkowicz. 'Niet lang daarvoor liep hij rond met zo'n heuptasje. Inmiddels is hij echt van fashion gaan houden. Hij is een soort Justin Bieber geworden, maar dan iets stoerder.' Is dat Moszkowicz' invloed? 'Dat doen we samen. We zetten hem niet per ongeluk zo in de markt.'

De tekst loopt door onder de video

Limburgse tongval

De show van Lil' Kleine loopt ten einde. Het is de eerste van drie vandaag: hij moet direct door naar een festival in Purmerend en vannacht nog naar discotheek Time-Out in Brabant. Hij sluit af met zijn versie van Danny de Munks Ik voel me zo verdomd alleen en wordt door een beveiliger de zwerm gillende tieners doorgeloodst naar de Mercedes van de tourmanager. De motor loopt al. Fans kloppen op het raam. Moszkowicz stapt achterin. Op naar de volgende gig, met dezelfde setlist, dezelfde meisjes en dezelfde smartphones.

Een paar dagen later spreken we op Moszkowicz' verzoek af in Bar Moustache, het café van ex-soapie Tim Immers, waar veel BN'ers komen en een vaste stop is in de Badr Hari Tour (de kickbokser werd opgepakt na een bezoek aan de bar). Hij bestelt een gemberthee. Zijn iPhone 6 zet hij op stil en legt hij op het tafeltje naast ons. 'Anders is het niet te doen. Dat ding gaat de hele dag af.'

Moszkowicz praat snel, helder en beschaafd. De Limburgse tongval van zijn vader heeft hij niet overgenomen. Ook de geaffecteerde manier van spreken heeft hij niet. Wel kan hij zichzelf goed complimenten geven. Zonder gêne somt hij zijn beste vaardigheden op: onderhandelen, plannen en promoten.

Moszkowicz-charme

'Ik kan goed babbelen en ben sterk in media-optredens', zegt hij. 'Dat is misschien wel de Moszkowicz-charme, ja. Het werk van een advocaat en een manager is vergelijkbaar: je hebt cliënten. Mijn vader behartigde de belangen van criminelen, pardon: verdachten. En ik van artiesten.'

Hij heeft een rond gezicht met een getrimd baardje en een vriendelijke, bijna zachtaardige uitstraling. Hij is erg amicaal: bij de eerste ontmoeting is er meteen een gebroederlijke omhelzing, sms'jes begint hij met 'Hey vriend' en sluit hij af met 'X'. Hij let op zijn woorden, maar laat ook graag merken dat hij heus 'geen engeltje' is. Het gymnasium doorliep hij deels afkijkend, lacht hij. Zijn pubertijd bracht hij door op feestjes en een scooter in de binnenstad van Amsterdam.

Zo kent hij Lil' Kleine nog van toen ze 15 en 17 waren en allebei net begonnen met drinken. 'Als ik uitging, naar de Suprise Bar bijvoorbeeld, stond Jorik daar ook voor de deur. Toen had hij nog een matje, drankfles in zijn hand, echt een boefje. We lagen elkaar.'

Beeld Ivo van der Bent

Mens en merk

Het persoonlijke contact staat voorop bij Moszkowicz. Hij spreekt zijn artiesten elke dag. 'Er is niemand met wie ik zoveel deel als met Nathan', zegt Géza Weisz, die opgelucht is dat hij niet wordt gebeld om over de breuk tussen Kees van Nieuwkerk en Carice van Houten te praten. 'Je hebt de mens Géza en het merk Géza, en bij beide speelt Nathan een grote rol. Elke aanbieding bespreek ik met hem. Door waar hij vandaan komt, is hij niet snel onder de indruk. Grote criminelen kwamen bij hem over de vloer, je merkt dat hij geen angst heeft en altijd rustig blijft.'

Om zich te bewijzen tegenover Weisz reed Moszkowicz langs tientallen clubs om hem als dj te promoten. Weisz: 'Opeens verdubbelden mijn boekingen. Geen andere agent had zo hard voor me gewerkt.' Moszkowicz werkt non-stop, zegt hij zelf. ''s Ochtends heb ik drie of vier besprekingen, dan even naar de sportschool, daarna mailtjes en belletjes afwerken, en 's avonds nog contracten doornemen of mee naar boekingen. Ook in de weekenden ben ik constant bezig.'

Moszkowicz regelt eigenlijk alles bij zijn bureau informeel. Tourmanagers vindt hij via Facebook of Instagram, een secretaresse heeft hij niet, nieuwe artiesten kent hij vaak persoonlijk uit Amsterdam en hij laat ze geen contract tekenen. 'We hebben alleen een mondelinge afspraak, vertrouwen is de basis. Mijn vader wordt vast boos als hij dat hoort. Je moet mensen vastleggen, vindt hij. Als iemand weg wil, mag hij van mij gaan. Ze kunnen morgen allemaal bij me weg zijn, maar het is aan mij om te zorgen dat ze niet zonder mij kunnen.'

Joodse babbelaar

Mino Raiola, voetbalmakelaar van onder anderen Zlatan Ibrahimovic, doet het ook zo, hoorde hij. 'Ik dacht: ik ben dus niet de enige die hier anders naar kijkt.' Ook Ari Gold, de sluwe agent uit de Hollywoodserie Entourage, is een voorbeeld voor hem. 'Ari is een geweldig personage, zo'n mooie Joodse babbelaar.' En iemand tegen wie hij echt opkijkt, is Scooter Braun, de Joodse selfmade manager van Justin Bieber, Ariana Grande en dj Martin Garrix. 'De oude garde managers zegt altijd dat je op de achtergrond moet blijven. Maar ik vind dat je ook je eigen bureau best kan promoten samen met je artiesten. Zeker via sociale media. Dat doet Braun ook.'

Een grote mond is niet genoeg in zijn vak, weet Moszkowicz. 'Het is eerst bluffen en dan waarmaken. Dat leerde ik als tiener al.' Op zijn 16de gaf hij feestjes in de Amsterdamse club Jimmy Woo, waar je eigenlijk 21 moest zijn om binnen te komen. 'Ik wist op een sneaky manier altijd mezelf met vrienden op de lijst te zetten. Ik lulde me er vaak tussen. En ik leerde hoe je promotie moet doen op sociale media. Daar profiteer ik nu nog van.'

Opgroeien met een bekende vader heeft hem naar eigen zeggen hard gemaakt. Als kind las hij alles wat er over zijn vader werd geschreven. 'Dan ging ik het web afgraven, maar daar word je niet beter van. Het hoort je niet te interesseren wat een ventje van 15 uit Doetinchem over je vader op een forum heeft gezegd.'

Territorium

Tips over het vak heeft hij nooit gehad van zijn vader, zegt hij. Ja, Bram Moszkowicz leerde hem contracten te begrijpen. En doordat zijn vader hem leerde altijd rustig te blijven en je nooit te laten leiden door emoties, kon hij zich als beginneling staande houden tegenover tv-bonzen en platenbazen.

Of deuren gesloten worden of opengaan als hij zijn achternaam noemt, interesseert hem niet. 'Er zijn veel mensen die van mijn vader houden, maar ook die hem haten, het is het een of het ander. Maar ik heb mijn netwerk zelf opgebouwd. Ik denk dat het me meer heeft geholpen dat ik in hartje Amsterdam ben geboren, dan dat ik deze achternaam heb.'

Hartje Amsterdam - het territorium van de urban tribe. Om die term moet hij lachen. 'Ik word daar nu ook onder geschaard, maar ik ben veel jonger. Bovendien: al die mensen die in de tribe zouden zitten - Halina, Manuel, Géza, Robert, Kees, Carice - die kenden elkaar al veel langer. Het is puur toeval dat ze later allemaal succesvol zijn geworden.'

Alleen toeval? 'Nou oké, wellicht is het niet alleen toeval. In dat milieu krijg je van jongs af aan mee dat alles kan, dat je creatief mag zijn en je leert de juiste mensen kennen. Maar dan moet je het nog wel zelf doen.'

De 'Urban tribe' Beeld Instagram
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden