'Ik heb maar een pet: tv-producent'

Samen met uitgever Sanoma neemt John de Mol mediaconcern SBS over. Eindelijk heeft hij zijn succesvolle tv-zender. 'Ik ben wel heel blij.'

AMSTERDAM - Niet dat hij ooit ver weg was, maar Endemol-oprichter en Big Brother-bedenker John de Mol is helemaal terug. Zijn programma's als The Voice of Holland en Ik Hou van Holland zijn kijkcijferhits, en sinds woensdag is de 55-jarige mediamiljardair met zijn bedrijf Talpa de nieuwe eigenaar van SBS Nederland, samen met uitgever Sanoma.


Dat moet een goed gevoel geven, vier jaar na het mislukken van uw zender Tien/Talpa.

'Dat verband leg ik helemaal niet. Ik ben wel heel blij, maar dan omdat we een uniek bedrijf met prachtige zenders erbij krijgen. Die kans is er niet zo vaak. Het is een prachtige mogelijkheid voor Talpa om mooie programma's te maken en te verkopen. Die dan SBS 6, Net 5 en Veronica weer helpen nog beter te worden. Zo profiteert iedereen. Want het is tegenwoordig makkelijker om een hit te bedenken, dan om hem verkocht en uitgezonden te krijgen, zeg ik intern wel eens.'


Maar toch. U werd rond Tien afgebrand, en nu bent u weer een held.

'Echt, daar ben ik niet mee bezig. Het is nu ook heel anders dan met Tien, of eerder Sport 7. Dat moesten we helemaal van nul af opbouwen. Programma's bedenken, mensen zoeken, sportrechten overbieden, enzovoorts. Dat wilde ik niet meer en dat hoeft gelukkig ook niet. SBS is al een gevestigde naam.'


Het gaat niet goed met SBS.

'Nog maar drie jaar geleden was het andersom, en zat RTL in zwaar weer. Met de zenders en profielen van SBS is ook niet zo veel mis. Alleen had SBS de pech dat zijn eigenaar ProSiebenSat1 in handen is van twee opkoopfondsen, KKR en Permira, die er alleen in zitten voor het geld. Sanoma en wij niet. Wij gaan flink investeren in de programmabudgetten van SBS.


En ook op het digitale vlak, want daar moet ook wel wat gebeuren. Daaraan gaan we nu rustig werken. Want het is niet komende zaterdagavond al anders, zo werkt televisie niet. Voor we een programma bedacht en ontwikkeld hebben en het in de uitzendschema's staat, zijn we zes tot negen maanden verder. Vóór 2012 verandert er dus nog niet veel.'


Wat wordt uw rol bij SBS?

'Niks. Ik word niet eens commissaris, laat staan dat ik me ga bemoeien met de dagelijkse leiding. Ik ga zo weer terug naar Laren, doen wat ik altijd doe: goede programma's bedenken, ontwikkelen en verkopen.'


Voor de werknemers van SBS verandert er niets. Geldt dat ook voor het management?

'Daar gaan we met Sanoma eens rustig naar kijken.'


Waarom eigenlijk Sanoma, en niet de Telegraaf Media Groep (TMG)?

'Ik denk dat dit voor TMG net een half jaar of een jaar te vroeg kwam. Ze hebben wel 6 procent in ProSiebenSat1, maar dat zijn aandelen, geen contant geld. Ik denk dat het een financiële kwestie was, ja. Maar vraag het ze zelf.'


Naast de 33 procent in SBS heeft u een belang van 26 procent in RTL.

'We hebben er naar gekeken en volgens ons kan het. Maar als RTL het niet wil, of de Nederlandse Mededingingsautoriteit keurt het af, dan moet ik dat belang ergens parkeren.'


Dat is toch raar? RTL en SBS zijn grote concurrenten. Als Talpa een hit heeft ontwikkeld, gaat die dan naar SBS of RTL?

'Talpa maakt wel meer hits. En SBS is toch een tikkie anders dan RTL. Maar ik heb vanmorgen tegen de medewerkers van Talpa gezegd dat ons doel blijft de allerbeste programma's te maken, of ze nu voor SBS, RTL of de publieke omroep of wie dan ook zijn.'


Naast RTL en SBS zit u ook nog in Endemol. En via het investeringsvehikel Cyrte ook nog in De Telegraaf. Zijn al die petten nog wel te scheiden?

'Ik zit niet in TMG, maar Cyrte. Dat heb ik een tijdje geleden aan Delta Lloyd overgedaan. Cyrtre beheert een deel van mijn vermogen en doet investeringen. Behalve de core business in de media, zoals nu SBS, want die doe ik zelf. Ik kan mijn petten dus prima scheiden. Eigenlijk heb ik maar een pet: tv-producent.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden