‘Ik heb festivalreuring nodig’

Guido Wevers..

maastricht Artistiek complexere voorstellingen trekken alleen nog een breed publiek als ze geprogrammeerd staan in het kader van een festival, zegt Guido Wevers (56), directeur van Theater aan het Vrijthof in Maastricht. Daarom zet hij in op zeven festivals per seizoen. ‘Bij elk festival betrek ik andere partners en nieuwe financiers.’

Komen toeschouwers niet meer ‘gewoon’ naar een schouwburg om NTGent, Krisztina de Châtel of Jan Fabre te zien?

‘Als ik de actuele Hamlet-bewerking van Het Paleis regulier programmeer, krijg ik 300 jongeren binnen. Doe ik dit in het kader van het Festival Jong!, zit het dubbele aantal in de zaal. Hetzelfde gebeurt bij Fabres monoloog De koning van het plagiaat. Wil ik een breed publiek betrokken houden bij artistiek meer complexe voorstellingen, heb ik de reuring en randactiviteiten van een festival nodig. Bovendien kan ik zo belangrijke voorstellingen naar Maastricht halen die anders onbetaalbaar zijn. Partners als gemeente, provincie en sponsors financieren. mee.’

Zoals nu het straattheatergezelschap Royal de Luxe uit Frankrijk? La révolte des mannequins kost naar verluidt 100 duizend euro.

‘Wij grepen de kunstbeurs Tefaf aan om een culturele evenement in de stad te creëren, zodat beursbezoekers van internationaal theater kunnen genieten. Ik maak mij geen illusies over het feit dat de meeste beursbezoekers ’s avonds bij Toine Hermsen zitten te eten. Maar tijdens de Tefaf staan de ogen en oren in het zuiden toch opener naar wat van buiten komt. Royal de Luxe opereert straks in de stad als een onzichtbare regisseur die in etalages een feuilleton van verhalen creëert. De verbeelding is aan de macht. Een vereniging als de Binnenstad Ondernemers betaalt daaraan mee. Ze krijgen er geen vrijkaarten voor in retour. Royal de Luxe heft nooit entree. Het gaat de sponsors om de eer hieraan mee te doen.’

Royal de Luxe staat gratis in het centrum van Maastricht. De dure productie Merlijn van NTGent speelt waarschijnlijk volgend jaar tijdens Maastricht Toneelstad Festival op locatie. Wat heeft uw theater daaraan?

‘Een schouwburg is een instrument om een stad tot leven te brengen. Dat beperkt zich niet tot dit gebouw. Wij hebben een aanzwengelfunctie, als theater kunnen wij in Maastricht een gevoel creëren van ‘het bleef nog lang onrustig in de stad’. Met verhalen waarvan ik het belangrijk vind dat ze aan zo veel mogelijk mensen worden verteld. Er zit een missionarisgedachte achter. Het gaat niet om gemakkelijk amusement, maar om artistiek belangwekkende voorstellingen. Ik doe geen knieval.’

Onttrekt u geen bezoekers aan de rest van de programmering?

‘Onderzoek toont aan dat dit niet zo is. Tijdens het kerstfestival hadden we een sponsor die gratis zeshonderd sociaal minder bedeelden naar onze speciale muziektheatervoorstelling liet gaan. Die mensen had je anders nooit binnen gehad. Op jaarbasis programmeer ik nu meer artistiek complexere voorstellingen dan voorheen.’

Treedt er straks geen festivalmoeheid op, bij bezoekers én eigen medewerkers?

‘Voorlopig blijkt dit een goed antwoord op de teruglopende bezoekersaantallen bij de moeilijkere voorstellingen. De concentratie van activiteiten blijkt te werken. Mocht het over drie jaar uitgeput blijken te zijn, wat ik niet verwacht, verzinnen we iets anders. We krijgen bovendien extra geld om de organisatie uit te breiden. Met een klein team trek je dit niet.’

U treedt zelf ook op tijdens het tijdens Tijdens Tefaf- Festival, met een salon ‘vol zondagse meligheid’. Is dat ook artistiek complex?

‘Dat doe ik elke maand om het contact tussen directeur en publiek te bevorderen. Ik draag columns voor en mijmer wat met toeschouwers. En ik interview artiesten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden