‘Ik heb behoefte aan wat design-aerobics’

Bedenk een windmolen waar de omgeving van gaat houden. Hoe kun je oude olie- en gasplatforms hergebruiken? En hoe ziet de hoge snelheidstrein eruit in 2046?...

Elsbeth Stoker

Industrieel ontwerper Reinier den Boer (30) heeft overal een antwoord op. ‘De hogesnelheidstrein van de toekomst is eigenlijk een soort Airbus A380, maar dan op het spoor. Je moet denken aan een megatrein die economische centra van Europa verbindt. Momenteel worden verbindingen voor hogesnelheidstreinen naar Spanje aangelegd. Dat is misschien wel prettig voor de komende tien jaar. Maar in 2050 zullen de economische centra zich verplaatsen naar Oost-Europa en Moskou.’ Wat hem betreft voldoet de huidige ‘spaghetti aan spoorlijntjes’ dan absoluut niet. ‘Dat heb ik ook tegen de bestuursvoorzitter van Prorail gezegd.’

Met dit plan voor ‘megatreinen’ was Den Boer een van winnaars bij de Battle of Concepts. Dit innovatieplatform koppelt bedrijven aan young professionals en studenten. Bedrijven, zoals Prorail en Nuon, kunnen hun problemen plaatsen op de websites, de jongeren dragen oplossingen aan.

Den Boer ontdekte de website vorig jaar september samen met zijn vriendin. ‘Destijds werkte ik bij een bedrijf dat afvalsystemen ontwerpt, dus ik maakte vooral prullenbakken. Ik had behoefte aan wat meer design-aerobics.’

Ze begonnen een wedstrijdje tegen elkaar. Inmiddels is Den Boer een vaste deelnemer, zijn vriendin is wat minder actief. Zijn inspanningen hebben resultaat opgeleverd: dankzij dertien ’Eureka-momenten’ staat hij bovenaan de lijst met winnaars. ‘Ik heb zo’n 4.700 euro aan prijzengeld gewonnen.’

Veel tijd is hij er niet aan kwijt. ‘Meestal een dag per wedstrijd. Ik ga dan aan tafel zitten met een set markers en papier. Zorg dat ik internet heb en analyseer de huidige situatie, de trends en de problemen. Zo brainstorm je van de ene oplossing naar de andere.’

Onlangs was hij eerste bij een prijsvraag van Eneco. ‘Ze willen dat de windmolen in plaats van verguisd, geliefd wordt.’ Om dit te bereiken, moet er heel wat gebeuren: ‘Je kunt proberen om de negatieve invloed op de omgeving te verminderen door bijvoorbeeld de windmolen te verkleden als een boom. Maar dat is niet afdoende. Je kunt beter zorgen dat hij transparant of reflecterend wordt. Als de windmolen reflecteert, neemt hij de kleur van de omgeving aan.’

Ten tweede moet de Nederlander meer betrokken worden bij de windmolen, vindt hij. Dat kan bijvoorbeeld door de omgeving te laten profiteren van de molen. ‘Je ziet een enorme piek in het stroomnet als het flink waait. Je zou een indicatiesysteem kunnen installeren zodat je ziet hoeveel energie er gemaakt wordt. Als het energieniveau boven een bepaald niveau komt, zou je deze gratis kunnen weggeven. Dat heeft twee voordelen: de piek is weg en mensen houden de windmolen in de gaten. Goh, het waait hard, dan kan ik mijn wasmachine aanzetten.’

Wat er precies met zijn ideeën gebeurt, weet hij niet. ‘Zo’n bedrijf krijgt een heleboel plannen. Maar je krijgt geen terugkoppeling.’

Vervelend vindt hij dat niet. ‘Ik begrijp het wel van bedrijven. Het is een interne kwestie en ze zullen vanwege concurrentie niet al te veel naar buiten brengen.’

Elsbeth Stoker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden