Satire

'Ik ga het straal voorbijlopen van V&D ontzettend missen'

Het faillissement van V&D heeft er flink ingehakt bij het winkelend publiek. Veel Nederlanders gaan de winkel die ze altijd straal voorbijliepen ontzettend missen. Voor hen was het negeren van V&D een vast ritueel tijdens het shoppen.

De V&D-vestiging in Rotterdam-centrum Beeld anp
De V&D-vestiging in Rotterdam-centrumBeeld anp

Margreet Langeslag (43) uit Den Bosch geeft toe dat ze wel een traantje heeft moeten wegpinken toen ze hoorde dat het doek voor V&D definitief was gevallen. 'Ik ga regelmatig winkelen met mijn zus. Als je dan de hele tijd winkel in, winkel uit gaat, is het heerlijk om één zaak gewoon gedachteloos links te kunnen laten liggen. Eeuwig zonde dat dat nu niet meer kan.'

Ook Robin Joosten (22) uit Leiden doet de ondergang van het warenhuis pijn: 'In het Leidse winkelgebied heeft V&D een prominente plaats. Zeker als je haast hebt, is het fijn om zeker te weten: hier hoef ik in elk geval niet naar binnen. Dat stukje gemak raak ik nu kwijt.'

Retaildeskundige Cor Wellink verwacht dat Nederlanders op zoek zullen gaan naar een nieuwe winkelketen om zich niets van aan te trekken: 'V&D was echt een baken van irrelevantie in elke winkelstraat. Ouderen kunnen zich wellicht nog wel herinneren dat ze er ooit een kladblok of een onderbroek hebben gekocht. Pas in de loop der jaren is het imago van volstrekte onbeduidendheid opgebouwd, onder meer door het bouwen van een website waarop niemand klikte.'

Hoe teleurgesteld ze ook is, Margreet Langeslag ziet één voordeel aan het verdwijnen van V&D: 'Als mijn zus en ik gaan lunchen bij La Place, hoeven we ons niet meer door een aftands pakhuis te worstelen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden