'Ik dring geen regeling op; het enige dat ik wil, is een klant erbij'

Vooral voor kleine auto is een lening in trek, merkt de dealer. 'Voor het geld van een tweedehands krijg je nu een nieuwe.'

HOOFDDORP - Vestigingsmanager Kees Jansen veegt de zweetdruppels van het voorhoofd. Het is broeierig warm in de vrijwel verlaten showroom van De Jong's Autobedrijven in Hoofddorp. Alleen bij de balie van de reparatieafdeling melden zich af en toe wat klanten, maar de aanwezige verkopers hebben het akelig rustig.


'Met dit weer gaat ook niemand een auto kopen natuurlijk', weet Jansen uit ervaring. 'Bovendien hebben de meeste mensen hun auto al gekocht voor 1 juli, voordat de regels voor bijtelling veranderden.'


Net zoals het CBS merkt ook hij dat steeds meer klanten ervoor kiezen het gehele aankoopbedrag niet in één keer te voldoen, maar om de betaling via acties van de dealer uit te stellen of te spreiden over termijnen.


Vooral bij de kleinere auto's doet de financieringsregeling het goed, stelt de Citroën- en Fiatdealer. Zo hoeven kopers van de veelverkochte Citroën C1 in eerste instantie slechts de helft te betalen; de andere helft van de rekening volgt twee jaar later, zonder dat daar rente bij komt.


'Als je 6.500 euro hebt, kun je een tweedehandswagen kopen', aldus de manager, 'maar via zo'n lening kun je voor 10 duizend euro dezelfde auto nieuw aanschaffen. Dan betaal je de helft, houd je 1.500 euro over en kun je de rest er in twee jaar bij sparen.'


'Veel mensen hebben dat extra geld zelfs al liggen wanneer ze naar een auto komen kijken', vertelt Jansen, 'maar als je het nog twee jaar tegen rente op je bank kunt laten staan, dan doe je dat toch?'


Dat ziet de 22-jarige Anne, een van de weinige klanten donderdagmiddag, anders. Samen met haar vader staat ze naar een kleine rode auto te kijken: 'Voor mijn werk en om boodschappen mee te doen.' Haar toekomstige auto betalen via een kredietregeling ziet ze niet zitten. 'Geld lenen kost in mijn beleving altijd geld', vertelt ze.


'Mocht ik een mooie auto zien die ik niet helemaal kan betalen, dan heb ik altijd mijn papa en mama nog', grijnst ze, terwijl ze een arm om de schouders van haar vader slaat. Die vult haar aan: 'Wij houden niet zo van lenen. We willen niet in de schuld staan.'


'Bovendien kost het de dealer ook geld om een auto tegen nul procent rente te verkopen', zegt hij. 'Dan onderhandel ik liever voor een wat lagere prijs. Gratis bestaat namelijk niet.'


Volgens Jansen is de tijd dat autobedrijven zelf korting op de aanschafprijs konden geven echter al lang voorbij. Acties zoals de autokredieten zijn dan ook geen initiatief van de dealers, maar van de importeurs. Zij zorgen dat autokopers via een financieringsmaatschappij renteloos kunnen lenen.


De achterdocht van sommige consumenten bij dit soort acties is onnodig, vindt Jansen. 'Natuurlijk is het doel ervan om zo veel mogelijk te verkopen, maar als mensen een te laag inkomen hebben of niet aan hun al bestaande verplichtingen kunnen voldoen, krijgen ze geen lening voor een auto. Ik ga ze zo'n regeling ook zeker niet opdringen. Het enige dat ik wil, is een klant erbij.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden