Bellen metmediaredacteur Menno van Dongen

‘Ik denk wel dat de fusie van Talpa en RTL als een nederlaag voelt voor John de Mol’

RTL Nederland en Talpa willen fuseren tot één megamediabedrijf. Waarom wil John de Mol zeggenschap opgeven? En wat zou de fusie betekenen voor de consument? Mediaredacteur Menno van Dongen geeft uitleg. ‘Er zal niet zo snel meer een ijsdansoorlog uitbreken.’

 Op gebied van streaming heeft De Mol gewoon de boot gemist, volgens mediaredacteur Menno van Dongen. Beeld ANP Kippa
Op gebied van streaming heeft De Mol gewoon de boot gemist, volgens mediaredacteur Menno van Dongen.Beeld ANP Kippa

Welke impact zou het samengaan van RTL en Talpa hebben op de mediawereld?

‘Dit zou het hele medialandschap op zijn kop zetten. Het gaat hier om dé twee grote spelers in de Nederlandse televisie. Talpa heeft vier zenders, waaronder Net5 en SBS6, en een aantal grote radiozenders. RTL heeft ook vier zenders, met RTL4 als kijkcijferkanon, en de streamingdienst Videoland.

‘Als ze samengaan, zou dat voor adverteerders slecht nieuws zijn. Als je op radio en tv wil adverteren, en deze fusie gaat door, heb je met een soort monopolist te maken. Die bepaalt dan de tarieven, de vrees is dat die omhoog zullen gaan. Je kunt natuurlijk ook bij de publieke omroep adverteren, maar dat is aan steeds meer beperkingen gebonden. Die mag bijvoorbeeld geen reclames meer tonen op zijn online kanalen en bij kinderprogramma’s, en heeft minder reclamezendtijd.

‘Ook producenten van programma’s kunnen hier last van krijgen. Nu is er concurrentie tussen RTL en Talpa. Een producent die een gewild, leuk programma heeft gedacht, heeft straks een slechtere onderhandelingspositie.’

Gaan de toezichthouders die eerlijke concurrentie moeten bewaken, zoals ACM, hier dan geen stokje voor steken?

‘Het is goed denkbaar dat die bezwaar zullen maken. Mogelijk moet het nieuwe fusiebedrijf onderdelen afstaan, zoals een aantal zenders. Het is ook een beetje hoe je naar de markt kijkt. Talpa’s topman John de Mol zegt al jaren dat Nederland te klein is voor twee commerciële televisiepartijen, omdat iedereen uit dezelfde advertentievijver vist. Volgens hem zit de concurrentie in het buitenland. Dan heb je het vooral over streaming platforms, zoals Netflix en Amazon Prime. HBO komt binnenkort ook naar Nederland. Op die schaal bezien, zijn Talpa en RTL juist kleine spelers.

‘Ze kunnen ook nog wijzen naar de krantenwereld. Daar is de markt bijna helemaal in handen van twee uitgevers, het Mediahuis en DPG Media, waar ook de Volkskrant onder valt. Dat is ook goedgekeurd door de toezichthouder.’

Welke belangen hebben Talpa en RTL om samen te gaan? Vooral Talpa lijkt in te leveren: RTL krijgt 70 procent van de aandelen én Sven Sauvé van RTL wordt de topman.

‘Uiteindelijk draait het, als ik ze zo hoor, vooral om de streamingdienst Videoland. Steeds meer kijkers schuiven op naar streaming. Videoland heeft meer dan 1 miljoen abonnees. Dat is weinig als je het afzet tegen de ruim 200 miljoen die Netflix er wereldwijd heeft, maar in Nederland is het een grote speler. Met zijn tweeën kunnen ze daar meer geld achter zetten om nieuwe series te ontwikkelen, en ook films en series uitzenden waarvan Talpa nu de rechten heeft.

‘Dat verklaart denk ik ook de stap van John de Mol om een deel van zijn zeggenschap op te geven. Talpa heeft Kijk.nl, waar je vooral programma’s kunt terugkijken, maar dat is veel kleiner dan NPO Start en Videoland. Op gebied van streaming heeft De Mol gewoon de boot gemist. Verder gaat het niet zo goed met Talpa. De kijkcijfers van hun tv-zenders vallen tegen en vorig jaar, toen de advertentie-inkomsten terugliepen door de coronacrisis, moesten ze driehonderd banen schrappen.

‘Ik denk wel dat het voor De Mol als een nederlaag zal voelen. Hij heeft het vaker geprobeerd met tv-zenders, eerst met Sport 7 en toen met de zender Talpa, en steeds is het niet gelukt. Dat moet pijn doen, hij is iemand die altijd wil winnen. Maar misschien voelt het ook als een opluchting. Hij gaat zich meer concentreren op het maken en ontwikkelen van nieuwe en innovatieve programma’s. Dat vindt hij leuk, en hij is er goed in, gezien eerdere wereldwijde successen als Big Brother en The Voice.’

Wat gaat de kijker ervan merken?

‘Tot er goedkeuring van de toezichthouder is in principe niks, dan heb je het over het voorjaar van 2022. Daarna zou het dus kunnen dat er een paar zenders verdwijnen. Verder is het vooral afwachten.

‘Wel verwacht ik dat een nieuw fusiebedrijf de programmering op de verschillende zenders wat meer zal afstemmen. Nu staan er op zaterdag vaak dure amusementsprogramma’s tegenover elkaar. In 2007 woedde de ijsdansoorlog, toen RTL 4 en SBS6 tegelijkertijd een programma uitzonden met bekende Nederlanders die leerden kunstrijden: Dancing on Ice en Sterren Dansen op het IJs. Zoiets zal niet zo snel meer gebeuren.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden