'Ik concurreer alleen met mezelf'

Welke rol speelt afkomst in Nederland? Dat onderzoekt Robert Vuijsje in een reeks interviews. Zangeres I am Aisha (32): 'Ik heb geleerd hoe ik me moet aanpassen aan anderen.'

I am Aisha: 'Ik heb geleerd hoe ik me moet aanpassen aan andere mensen.'Beeld Robin de Puy

De grootste hit van I am Aisha heet Zulke dingen doe je. Het refrein luidt:

Je gaat uit, maar kan de huur niet betalen

Bent met je chick, maar blijft naar me staren

Schat, je loopt al veels te lang met die haren

Is goedkoop, nu speel je een dame

Het was lang zoeken naar de juiste formule. 'Dit onderwerp is wreed, maar de muziek klinkt vrolijk. Het moet niet allebei heftig zijn, dat werkt niet.'

Toen Aisha Echteld 6 jaar was, moest haar moeder, zangeres Jetty Weels van de band Mai Tai, zo vaak optreden dat de kinderen niet thuis konden blijven. 'Van Amsterdam-West verhuisde ik naar Noord. Ik ging bij mijn oma wonen en mijn broertje bij mijn tante, een paar huizen verderop.'

Vond je dat leuk?

'Nee. Mijn oma was lief, maar ik wilde bij mijn moeder zijn. Dat zei ik ook tegen haar. Als mijn moeder een dagje vrij was en naar ons toekwam, werd ze gebeld terwijl ze pannenkoeken stond te bakken: je moet nu naar een optreden. Dan ging ze weg. Na een paar jaar had ze niet meer elke avond optredens met Mai Tai en konden we weer bij haar wonen. We verhuisden naar Helmond, mijn moeder kreeg een relatie met een man die daar woonde.'

Aisha Echteld

oftewel I am Aisha (Nederland, 1983), bracht vorig jaar de ep Geisha uit. De hitsingle Zulke dingen doe je werd meer dan 5 miljoen keer bekeken op YouTube.

Hoe was dat?

'Mijn broertje en ik dachten: wat is dit? Geen tram, geen metro, geen bioscoop - wat moeten we hier? In Helmond woonden een paar andere Surinamers en Antillianen en Afrikanen, je kon ze op één hand tellen. Mijn oudste broer was erg stout, die moest naar een soort internaat. De grote stad was slecht, vond mijn moeder, ze wilde ons daar weg hebben.

'Ik was 12, nog een kind, de speeltuin was mijn wereld. In Helmond kwam ik terecht in een soos waar de andere kinderen bezig waren met biertjes en joints. De buurt waar we woonden, heette Het Haagje. Daar waren veel kampers, wel in gewone huizen, maar je kon aan de achterkant naar binnen lopen. Het waren geen mensen die zeiden: Aisha, het is nu 6 uur, we gaan eten, je moet naar huis.'

Wilde je terug naar de stad?

'Vanaf de eerste dag. Elke dag vroeg ik aan mijn moeder: wat doen we hier? Ze antwoordde dat ik niets had te willen. Nu ben ik blij dat ik daar vier jaar heb gewoond, ik heb geleerd hoe ik me moet aanpassen aan andere mensen.'

Hoe begon je met muziek?

'Ik wist: ik kan iets wat niet iedereen kan en ik vind het nog leuk ook. Alleen deed ik het niet, ik weet niet waarom. Ik heb in de horeca gewerkt, de thuiszorg, de klantenservice van een telefoonbedrijf. Na zes maanden was ik altijd weg, ik wilde nooit naar mijn werk. Op een ochtend werd ik wakker: waarom ga ik mee in dit standaardritme van wat andere mensen zeggen dat ik moet doen?

'Ik ben vier jaar met Willem van The Opposites geweest, ik kende iedereen in de muziekwereld, maar had nooit tegen ze gezegd: ik wil dit ook doen. Willem hing met zijn collega's, ik was er dan bij als zijn vriendin. Ze wisten dat ik kon zingen. Als we bij Twan waren, zijn partner van The Opposites, vroeg die weleens: Aisha, kun je dit even inzingen? Ik heb opnamespullen bij elkaar gescharreld en ben zelf liedjes gaan schrijven.

'Toen ik begon, waren Willem en ik uit elkaar. Ik dacht: wat wordt mijn geluid, mijn imago? Ik kon een verdrietig liedje maken over dat ik alleen was. Of ik kon zingen: ik kan ook zonder hem. Mijn teksten zie ik niet als mannenhaat, het is vrouwen-empowering. Ik heb platenmaatschappij Top Notch gemaild: dit ben ik en ik hoor bij jullie. Een paar jaar later werd ik getekend.'

Nederlands
'Misschien als er een ramp of een oorlog komt? En tijdens een WK of EK voetbal.'

Surinaams
'Als een beveiliger in een winkel me blijft achtervolgen.'

Eten
'Bruine bonen.'

Partner
'Hij is half Moluks en half Nederlands.'

Mohammedcartoons
'Ik snap dat er vrijheid van meningsuiting is, maar ik zou het niet doen omdat ik weet hoeveel andere mensen je ermee kwetst.'

In de hiphopwereld ben je een van de weinige vrouwen.

'Ik ben one of the guys. Ze praten gewoon over vrouwen waar ik bij ben. Ik zie andere vrouwen die wel talent hebben, maar ze moven niet slim genoeg. Je moet een plan hebben en zelf grinden. Niet afhankelijk zijn van anderen. Ik heb ervoor gekozen mijn eigen dingen te maken en niet alleen maar de hook te zingen op het liedje van iemand anders.

'Ik concurreer alleen met mezelf, dat is tof. Het nadeel is dat ik eerder word gezien als een diva wanneer ik zeg hoe ik het wil hebben. Gisteren deed ik een cameo in een videoclip. De regisseur vroeg of ik sexy wilde doen en mijn bil kon bewegen. Ik ga dat niet doen, dat had hij kunnen weten.'

Hoe is het om niet op de radio te worden gedraaid?

'Zulke dingen doe je is nu 2,1 miljoen keer gestreamd op Spotify. Bij 1,5 miljoen keer krijg je een gouden plaat. Ik treed op door heel Nederland, voor de komende vijf maanden ben ik volgeboekt. Overal kennen ze dat liedje, via YouTube. Het is niet zo dat ik me persoonlijk aangevallen voel, het gaat alleen om mijn soort muziek. Misschien moet ik een campagne beginnen dat we op de landelijke radio worden gedraaid.'

In gesprek

Schrijver Robert Vuijsje (Alleen maar nette mensen, Beste vriend) interviewt voor V Nederlanders over de rol die afkomst speelt in hun leven. Mede gebaseerd op deze serie verscheen onlangs zijn boek Kaaskoppen. Hij spreekt onder anderen nog met rapper Emms (Kaapverdiaans) en acteur Achmed Akkabi (Marokkaans).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden