'Ik ben trots op de cultstatus van Lingo'

Lingo is het langstlopende dagelijkse spelprogramma op de Nederlandse televisie...

Groen! Groe-hoen! Iedere kijker snapt de kreet, want 95 procent van de bevolking kent het taalspel Lingo met de groene ballen, zegt presentatrice Lucille Werner (42). Maandag was de 4.500ste aflevering. Werner staat al vijf jaar achter de desk. ‘Toch voelt het niet zo lang.’

Op 5 januari 1989 kwam Lingo, een Amerikaans format, voor het eerst op in Nederland op televisie. Robert ten Brink en François Boulangé presenteerden de show voor de VARA. Na overname door de TROS werd Nance Coolen het gezicht van Lingo, gevolgd door Werner. Wat is haar stempel op het programma? ‘Ik wil dat er elke aflevering goed wordt gelachen.’

De grapjes van Werner en jurylid JP (de onzichtbare neerlandicus Jan Peter Pellemans, die gelijk met Werner bij Lingo begon) zijn geïmproviseerd. ‘Als JP vraagt: waar komt het woord mayonaise vandaan? Dan antwoord ik: de eerste Belgen waren vast Pa Tat en Ma Yonaise. Dat verzinnen we niet van tevoren.’ Schuilt er in Werner een stand up comedian? ‘Je kunt Lingo niet aan iedereen overlaten.’

Het improviseren pakt niet altijd goed uit. ‘Soms zit je op de grens, soms eronder.’ Volgens Werner wordt er dan geknipt of iets overgedaan. ‘Alleen als een knipoog helemaal verkeerd valt. We willen niemand beledigen of buitensluiten. Of je nu in een rolstoel zit, doof of blind bent. Laatst was er een kandidaat zonder armen, die pakte de ballen met haar voeten. Iedereen is welkom.’

Truttigheid
Lingo is voor iedereen, zegt de presentatrice. Ook in het net gestarte seizoen trekt het programma dagelijks zo’n 800 duizend kijkers. ‘Het is verslavend. Ik durf te zeggen dat we een vaste kern hebben van 500- tot 600 duizend kijkers, voor wie Lingo deel uitmaakt van het dagritueel.’

Waarom is het programma zo’n succes? ‘Nederlanders houden van spelletjes, vooral puzzels.’ Werner vindt het een eerlijke, laagdrempelige spelshow, zonder manipulatie. ‘Het heeft een zekere truttigheid. Natuurlijk proberen we er wat snelheid en hipheid in te gooien, maar het blijven twee teams achter een desk.’

Lingo heeft onder studenten een cultstatus, en daar is ze ‘trots op’. ‘Het programma heeft een dubbele lading die veel studenten aanspreekt. Ze doen mee als grap, maar proberen toch zo ver mogelijk te komen en met geld naar huis te gaan.’

Voor Werner zelf is Lingo ook camp. ‘Ik hoorde mezelf laatst bij Edwin Evers op Radio 538 zeggen: de grote verandering dit seizoen is de Lingo-tas. Die is nu mooi zwart in plaats van blauw. Maar dát is waar Lingo over gaat, dát maakt Lingo geliefd.’

Deelname aan Lingo moet echter niet worden onderschat. ‘Sommige kandidaten zijn achter de schermen de grootste grapjassen, maar veranderen voor de camera in muisjes. Ik moet ze dan op hun gemak stellen.’

De presentatrice zit naar eigen zeggen vol enthousiasme en energie. Dat mag ook wel, want in drie dagen tijd worden afleveringen voor een hele maand opgenomen. ‘Nu doen we er acht op een dag, in de tijd van Nance waren dat er nog vier.’

De opnames zijn van tien tot tien. ‘Na het avondeten is het even zwaar. Dan heb ik er zes gehad en moet ik er nog twee. Maar als ik de leader hoor, ga ik ervoor.’ Als Werner ’s avonds thuiskomt, zit ze ‘vol adrenaline’.

Opstand
Vóór Lingo deed Werner onder meer ervaring op bij de 5 Uur Show (gepresenteerd door Catherine Keyl en Viola Holt) en Showtime (Paulien Huizinga en Albert Verlinde). ‘Van Albert heb ik perfectionisme geleerd. Bij Lingo moet je de namen van de kandidaten goed uitspreken. Ik vraag altijd vooraf: is het Yvonn-uh of Yvon? En dan hebben we ook nog Arabische, Spaanse en Franse namen.’

Dat Lingo voor velen een serieuze zaak is, bleek in 2006. Plannen om de show van de buis te halen – wegens te weinig jonge kijkers – veroorzaakten grote ophef. ‘Dat waren de heftigste weken in mijn carrière’, zegt Werner. ‘Het hele land kwam in opstand.’ Na Kamervragen en inmenging van Jan Peter Balkenende bleef het spelprogramma toch bestaan.

Werner is ervan overtuigd dat Lingo onschendbaar is in Hilversum, ook al klinken er plannen om amusement bij de publieke omroep te schrappen. ‘Vergeet niet dat Lingo ontzettend goedkoop is om te maken. Bovendien heeft het een bewezen gunstig effect op laaggeletterdheid in Nederland. Lingo is niet alleen amusement, maar ook nuttig en waardevol. Dat verdedig ik echt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden