'Ik ben misschien een rat'

Toen hij dag hoofdredacteur was van Nieuwe Revu zei Mark Koster: 'Dit blad heeft meer rechtszaken nodig.' Hij houdt van risico's nemen....

Hij had niet lang nodig om het voor elkaar te krijgen. De eerste rel was na week binnen: een bodemprocedure. En er komen er meer, zegt Mark Koster (35), sinds 1 mei hoofdredacteur van Nieuwe Revu.

Onlangs liet hij in het geheim tien nummers van Idols-winnaar Boris op een cd'tje drukken, dat hij meestuurde met zijn weekblad. Het waren nummers die Boris ooit opnam met gitarist Gino Taihattu. Alle 80 duizend exemplaren van Nieuwe Revu waren binnen twee dagen uitverkocht.

De betrokken partijen waren woest. Platenmaatschappij BMG eiste schadevergoeding, en Koster 'Het was natuurlijk een schurkenstreek' kreeg een telefoontje van Boris. 'Zodra hij me aan de lijn kreeg, begon hij te schelden. Jij, lege hond. Hier word je geil van hEen scheldkanonnade van een paar minuten. Hij gi¿ng maar door. Ik zei tegen hem: ik vind dat je goed zingt.'

Leuk stuntje hoor. Hoe pakte platenmaatschappij BMG het aan? 'De bedrijfsjuristen zeiden: we pakken jullie. Eigenlijk hadden we verwacht dat er een kort geding kwam om Revu uit de winkel te halen. Dat kwam niet. Een grijpelijke blunder. Aan de andere kant: als ze hadden verloren, was dat natuurlijk enorm schadelijk geweest voor Idols.'

Hoeveel heeft Gino Taihuttu verdiend?

'Twintigduizend euro.'

Je hebt vast veel stront over je heen gekregen. Gaat het weer een beetje? 'Het gaat iets beter. Ik was moe. Toen Revu uit was, begon het te razen. Ik kreeg hate-mails. Mensen die je helemaal verrot willen slaan. Vreselijk. Ik heb het eerste slaappilletje in mijn leven genomen. Het gierde door me heen.' Je houdt wel van een rechtszaakje op zijn tijd, h'Ik verheug me op de bodemprocedure. Het is een interessante zaak. Als je weet dat je gelijk hebt, moet je je niet door advocaten laten intimideren. Journalisten zijn altijd zo bang voor de rechter. Ik heb al zo veel dreigementen gehad. Meestal hoor je nooit meer iets. Toen ik dag binnen was bij Nieuwe Revu, heb ik gezegd: dit blad heeft meer rechtszaken nodig.'

Hiervoor werkte je bij Het Financieele Dagblad en later als adjunct-hoofdredacteur bij Quote. Hoeveel zaken heb je al gehad? 'Eh, vijf in mijn functie als chefje. Als journalist heb ik nooit voor het hekje gestaan.'

Volgens hoofdredacteur Jort Kelder van Quote ben je een zeer journalistieke, energieke jongen met gevoel voor nieuws, maar heb je een zwak ontwikkeld moreel besef, geen medelijden met je slachtoffers en luis je mensen er soms in. Hij herinnert zich huilende meisjes aan het bureau na een verhaal over 'jonge ondernemende vrouwen' dat eigenlijk over golddiggers bleek te gaan. Sommige voorlichters en collega-journalisten noemen je een rat. De voorlichter van KPN zegt dat ze je een tijdje niet te woord stonden. Hoe komt dat nou? 'Ik geef toe: ik ben er hard ingegaan bij KPN, maar ik heb nooit gehoord dat ik er niet meer inkwam. Ik ben misschien een rat, maar feitelijk klopte mijn nieuws altijd. Ik deed mijn huiswerk gewoon goed. Qua mentaliteit ben ik een straathond, als het erop aankomt. Ik kan goed ruziemaken, maar ik kan het ook goed bijleggen. Ik heb een keer enorme ruzie gehad met John de Mol. We hadden hem een klein streekje geflikt. We hadden mensen gesproken die vreselijke dingen over hem zeiden, maar als we beloofden die mensen niet op te voeren, konden we een interview krijgen. Later hebben we die quotes tonderaan afgedrukt. Woedend was hij. Wend. Zijn voorlichter Thomas Notermans zei: jij komt er nooit meer in. Driekwart jaar later had ik hem weer nodig. Ik ben naar Thomas toegegaan met een fles roze champagne en toen hebben we genoeglijk gepraat met topman Aat Schouwenaar. Cheesy hMaar dat vind ik het allerleukste, goedmaken.'

Waarom? 'Het is terugvechten vanuit een uitzichtloze positie.' Zoiets als hoofdredacteur worden van Nieuwe Revu? 'Ja. Ik hou van risico's nemen, van ondernemen. Weet je hoe je een redactie opschudt? Met een goed verhaal. Ze horen liever bij een winnaar dan bij een verliezer. Vandaag zei iemand: voor het eerst in jaren bellen mensen ons weer met nieuws, in plaats van andersom. Hartstikke leuk. Ik broed nu op twee nieuwe rellen over bekende mensen.'

Wat deed je eigenlijk bij het Financieele Dagblad? 'Economie is de bare essence. Kijk, Boris is natuurlijk een leuke grap, maar het gaat nergens over. Je doet chandalen e essentie. Niet iets er tussenin. Zo'n HP/De Tijd is toch een triest blaadje. Een blad voor Archie Bunkers. Het zijn non-problemen waar ze mee komen. Ze laten hun oor hangen naar boze blanke mannen. Ik heb weinig met dat multiculturele debat; 90 procent van de allochtonen wil gewoon cola drinken en op de bank zitten. Dan is Vrij Nederland interessanter. Die twijfel, je weet tenminste niet elke week wat je krijgt.' Je komt uit een keurig milieu. Je vader was hoogleraar, je moeder maatschappelijk werkster... 'Ik heb van die lieve ouders, hZo'n D66-milieu waarin gevraagd werd: Mark, wat vind je er zelf van? Lekker debatteren op zondagmiddag. Maar ik heb ook een platte kant, zet me af tegen intellectuelen. Dat zijn mensen die niet weten hoe de wereld in elkaar steekt, Mao volgden. Of Stalin. De grootste denkers zijn vaak het domst. Ik hou van mensen die streetwise zijn. De wijsheden van The Godfather vind ik inspirerender dan Fellini of een middagje Mozart.

Nothing personal, strictly business, daar kan ik wat mee.'

Omschrijf de Nieuwe Revu-lezer eens? 'Tussen de 18 en de 35. Niet dom, maar ook niet intellectueel, betrokken bij de omgeving, licht materialistisch. Informatie komt van tv, een regionaal blad, de Metro of de Spits.'

Volgens Kelder heb je een 'schandelijk laag salaris': 5200 euro plus bonus. 'Als ik die bonus krijg, dan verdien ik net zoveel als hij.'

Maar Kelder zegt dat je met bonus nog steeds fors tekort komt. Hij beweert 'zeveneenhalf ex bonus' te verdienen. Plus een Maserati van de zaak. Hij vindt je niet al te zakelijk, maar dat maakt je wel sympathiek, zegt hij. 'Wat goed, dan heeft hij er de afgelopen jaar 1500 euro bijgekregen, terwijl de rest van de salarissen is bevroren. Ik ben anders dan hij, ik rijd niet in een Maserati, maar op een fietsje. Maar als het oorlog wordt, dan zitten we in dezelfde club. We zijn toch een soort broertjes. We zetten ons af tegen de grote macht.'

Verwijt je Kelder dat hij het maken van Quote voor een groot deel aan je overliet? 'Ik deed wel veel. Maar we waren een goede tandem. Ik vond het niet erg dat hij vaak weg was. Heb hem dat nooit kwalijk genomen.' Bij je afscheid van Quote kreeg je een levende rat cadeau. Volgens Jort Kelder, die je een goede adjunct vond, liet je hem als laatste weten dat je vertrok, ntoen hij jou meer zeggenschap had gegeven, en heb je de halve redactie benaderd om met je mee te gaan. Is dat waar? 'Ik heb man van de redactie gevraagd, een vriend. Verder heb ik het andere vriend verteld. Jort zat in Napels toen duidelijk werd dat ik zou gaan. Het was vlak voor kerst. Ik heb hem heel vaak gebeld, maar hij nam niet op. Pas toen ik op weg was naar een vakantie in New York, kreeg ik hem aan de lijn. Hij vond het heel erg, maar uiteindelijk accepteerde hij het. Toen ik terugkwam, was de wind gedraaid. Ik werd ontboden bij Jort en de uitgever: ik kon mijn spullen pakken. Ze beschuldigden me van ronselpraktijken. Jort had het er zichtbaar moeilijk mee. Ik was geschokt, snapte het niet. Quote is een blad dat over de vrije markt schrijft, waarom dan zo emotioneel? Bij mijn afscheidsfeestje kreeg ik een rat, ja. Ik heb hem niet meegenomen. Maar die rat was niet het ergste. Ik vond het erger dat ik als een hond dat pand ben uitgezet. Ik heb twee jaar lang met hart en ziel voor dat bedrijf gewerkt. Als je het over niet-slapen hebt: op de schaal van tien was Boris een drie, maar dit was een negen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden