'Ik ben liever dirigent van het orkest dan eerste violist'

Bert van der Veer ( 65 ) presenteert vanaf morgen op NPO2 een drieluik over 65 jaar televisiegeschiedenis. 'Tv blijft.'

Beeld Frank Ruiter

Netflix of NPO? (1)

'Ja, die had ik ook! Ik heb namelijk zélf ook een lijstje dilemma's gemaakt, kijk maar, een soort bingokaart. Deze streep ik nu af. Ben je lang bezig geweest met het bedenken van dilemma's? Nee, dat is flauw. Ik kies NPO, dat is niet moeilijk. Maar ik vind Netflix een prettige toevoeging aan mijn leven. Na Big Brother dacht iedereen, ook ik, dat de televisie zou afzakken naar vuilnisbakniveau en ineens begon The New Golden Age Of Television, zoals ze in Amerika zeggen. Door het Netflix-model bleek het mogelijk de prachtigste series te maken. Met Judith (Osborn, zijn verloofde, red.) kijk ik Mad Men, Ray Donovan en af en toe een speelfilmpje tussendoor. Narcos kijk ik in m'n eentje, Judith heeft het niet op geweld.'

Op tv of achter de schermen?

'Je bent hier niet allergisch voor, hè? (Steekt pijp aan.) Ik vind het véél leuker om de dirigent van het orkest te zijn dan de eerste violist. In die NTR-serie over 65 jaar televisiegeschiedenis ben ik voor het eerst ook presentator. Het programma bestaat uit fragmenten, ik doe een paar interviews en tussendoor ben ik in beeld en vertel ik iets. Tijdens het maken was ik maar over één ding onzeker: mijn eigen presentatie. Ik heb in mijn leven talloze screentests afgenomen, maar mezelf als presentator beoordelen kon ik niet. Klinkt het spontaan, is het duidelijk? Vreselijk moeilijk. Je vond het een nostalgische kijkervaring? Nou, ik hoop niet dat je er een Omroep Max-gevoel aan hebt overgehouden. Ik heb nu de smaak wel een beetje te pakken. Ik zou best nog eens zoiets willen doen, over satire of erotiek, bijvoorbeeld.'

Netflix of NPO? (2)

'NPO dus, omdat dat essentiële televisie is. Zonder Netflix stort de wereld niet in, zonder de NPO stort de wereld een beetje in. Een veelzijdige en sterke publieke omroep is een maatschappelijke noodzaak. Naar het Journaal kijk ik bijna nooit, mijn nieuws haal ik uit drie kranten en van Radio 1. Voor mij zijn De Wereld Draait Door en Pauw danwel Jinek de essentiële programma's die me bij de les houden over wat er speelt in de wereld, die mij helpen om mijn mening te vormen en mij verrassen met interessante gasten.'

Muiden of Bergen op Zoom?

'Muiden. Het ligt op een handige plek, tussen Amsterdam en Hilversum in en ik heb nooit ergens zo lang gewoond als hier. Mijn vader werkte bij de Koninklijke Luchtmacht en liet zich regelmatig naar andere plekken zenden. De eerste zes jaar van mijn leven woonden we in Bergen op Zoom, daarna in Frankrijk, in Fontainebleau, bij de NAVO en in mijn puberteit woonden we in Duitsland, waar mijn vader werkte voor de Eerste Groep Geleide Wapens - wat ik altijd lekker vond klinken. Jaha, mijn vader hield de Russen tegen! Ik denk van al die plekken het liefst terug aan Fontainebleau - ik zat op een internationale school, de Amerikanen organiseerden filmvoorstellingen, we keken westerns en na afloop aten we patat met ketchup.'

Beeld Frank Ruiter

Achtuurjournaal of RTL Nieuws?

'Ik wil best kiezen, maar je moet erbij zetten dat ik naar allebei zeer zelden kijk. Dan kies ik RTL Nieuws. Toen het RTL Nieuws begon, werkte ik bij TV10, de grote concurrent van RTL Véronique. We moesten altijd ontzettend lachen om die presentator met al dat haar (Jeroen Pauw, red.). Die vonden we namelijk niet zo goed, ha ha.'

Barend & Van Dorp of Pauw & Witteman?

'Bij Pauw & Witteman was ik een van de regisseurs, maar ik kies, zonder enige twijfel, Barend & Van Dorp. Toen ik in 1998 als programmadirecteur bij RTL4 werkte, trof ik plannen aan voor een project met de naam Villa BvD - Frits Barend en Henk van Dorp zouden in Zuid-Frankrijk een dagelijkse talkshow maken tijdens het WK Voetbal. Ze zouden geen wedstrijdbeelden krijgen en de voetballers waren niet gerechtigd om langs te komen. Het zou een enorme bak geld gaan kosten en ik dacht: hoe, in godsnaam, kan dit leuk worden? Ik heb geprobeerd het terug te draaien, maar dat kon niet meer. Toen het al snel een succes bleek, ben ik naar Nice gevlogen en heb op mijn knieën mijn verontschuldigingen aangeboden omdat ik me zo vergist had. Daarna wilden Barend en Van Dorp graag de eerste dagelijkse latenighttalkshow van Nederland maken. Ik heb de gok gewaagd en het programma heeft de toon gezet voor alle dagelijkse latenighttalkshows die daarna zijn gekomen.'

Enzo Knol of Monica Geuze?

'Dit is gemeen, want ik ken alleen Enzo Knol. Die Monica, doet die make-up? Ook een vlogger, aha. Gek dat die vloggers pas de ultieme erkenning ervaren als ze op de échte televisie mogen. Verder hebben ze meestal niet veel te melden, voor zover ik er iets van gezien heb. Ik vind het zelf in ieder geval niet zo interessant om te weten hoe ik mijn wenkbrauwen mooi moet krijgen.

'Laatst had ik een hoog oplopende discussie met Alexander Klöpping (internetondernemer, red.), die helemaal niet lineair meer kijkt, zoals ze dat tegenwoordig noemen. Mijn stelling is dat je dat niet je hele leven volhoudt. En ik geloof ook niet dat er jongeren zijn die zeven avonden per week continu YouTube-filmpjes kijken. Het leven is ingewikkeld omdat je de hele tijd beslissingen moet nemen, dus is het fijn dat er een medium is dat bepaalde zekerheden biedt: vanavond begint om 19 uur De Wereld Draait Door, voor iedereen. Dat zijn de piketpaaltjes van het leven, die verdwijnen niet.'

Bert van der Veer

1951 Geboren in Bergen op Zoom
1970-1976 Dagblad Tubantia, Utrechts Nieuwsblad
1976-1985 Regie AVRO's Toppop
1987-1992 Joop van den Ende Produkties
1988 Televizierring voor De Surpriseshow
1992-2000 Programmadirecteur RTL 4
2000-heden Regie BvD, Pauw & Witteman, Jinek
2007 Bedenker Korenslag
2014 Biografie Dimitri Frenkel Frank
2016 65 jaar tv in Nederland, samensteller en presentator van een drieluik over tv-geschiedenis

Bert van der Veer heeft een relatie met kunstenares Judith Osborn.

Henny Huisman of Tineke de Nooy?

'Henny. Omdat ik diens talent tijdig heb gezien. In vage discotheken door heel het land presenteerde hij De Playbackshow. Ik was regisseur van Toppop en werd uitgenodigd om een keer in de jury te zitten. Zó'n ontzettend leuke avond gehad. Henny was scherp als een mes, meedogenloos als Paul de Leeuw in zijn gloriejaren. Ik heb de KRO aangespoord Henny binnen te halen, maar Joop van den Ende ontdekte hem een paar weken later, toen Henny stadionspeaker was bij AZ. Hij haalde - helaas - de scherpe kantjes eraf, want Joop ging voor de massa. Als Henny te ver ging, werd het eruit gemonteerd. Ik ben uiteindelijk zijn regisseur geworden, eerst bij de Miniplaybackshow, daarna kwamen de Soundmixshow en de Surpriseshow.'

Pauw of Jinek?

'Ik heb met Jeroen het langst gewerkt, maar ik kies Eva. Toen zij vijf jaar geleden begon met WNL Op Zondag, zat ik als gast in de eerste aflevering. Ik kon het niet laten om na afloop enige opmerkingen over de regie te maken. Ik wil mijn collega niet afserveren, maar laten we zeggen dat ik vond dat het beter kon. Drie weken later was ik haar regisseur. Ik heb haar hele ontwikkeling meegemaakt. De laatste serie heeft bewezen dat ze een dagelijkse latenighttalkshow aankan. Ik hoop dat ze het jaren volhoudt.'

65: heel erg oud of helemaal niet zo oud?

'Helemaal niet zo oud. Dat wil niet zeggen dat ik niet af en toe denk: hoeveel jaren zijn er nog? Tegelijkertijd blijkt dat ik, zie mijn nieuwe serie, ook op deze leeftijd nog steeds voor, ahum, uitdagingen kan komen te staan. Ik stop dus niet. Ik ga door.'

Een man alleen: zielig of niet?

'Mannen zijn niet gemaakt om alleen te zijn. Je kunt wel gelukkig zijn in je eentje, maar alleen in de hoop dat er ooit nog iemand komt. Een man alleen verwaarloost zichzelf ook. Toen ik na mijn huwelijk een periode alleen was, met weinig afspraken in mijn agenda, merkte ik dat ik me vergat te scheren en ook net iets te veel diepvriesmaaltijden at, waarvan ik de bakjes niet altijd in de vuilnisbak gooide. Verkluizenaren, noem ik dat. Die perioden duurden ook weer niet héél lang, hoor. Maar ik ben zéér blij dat Judith in mijn leven kwam. Zéér. We hebben ontzettend veel pret - om dingen op televisie bijvoorbeeld. Onze levens overlappen, maar net niet té. En we proberen niet te kritisch op elkaar te zijn.'

Jouw vrouw, mijn vrouw: spijt van of zou u het zo weer doen?

'Ik zou het niet zo weer doen, maar dat is omdat ik het al gedaan heb. Laatst keek ik met Judith naar De Gevaarlijkste Wegen Van De Wereld, waarin twee bekende Nederlanders in een jeep worden gezet en langs afgronden rijden. Niet dat we ooit zouden willen meedoen, maar Judith en ik zeiden tegen elkaar: 'Wat zouden wij geestig zijn in zo'n jeep!' Dat zouden we echt zijn, hoor. Maar terugkomende op je vraag, ik wist waarom ik het deed: omdat ik ook eens aan de andere kant wilde staan. Het geld was de andere reden, maar hoeveel we kregen mag ik niet zeggen.

'Judith ruilde drie dagen met Melisa, de vrouw van Andy van der Meijde (ex-voetballer, red.). Pas toen ik het terugkeek, zag ik hoe ik door de programmamakers geframed was: als een pijprokende zonderling die zich weinig aantrok van de andere persoon in huis en alleen maar televisie wilde kijken. Als ze zin in koffie had, moest ze maar koffie gaan maken. Ik had ook weinig met Melisa, moet ik zeggen. Maar het was een leerzame en fascinerende ervaring, waarvan ik geen seconde spijt heb.'

Ooit of nooit stoppen met pijproken?

'Dat gaat niet meer gebeuren. Het is te laat. Luister, zeg ik steeds tegen mezelf, stel dat ik stop met pijproken. Dan voel ik me maandenlang niet prettig, zacht uitgedrukt, en na zes akelige afkickmaanden word ik dan doodgereden op het zebrapad - dat is mijn schrikbeeld, snap je? Judith heeft het maar geaccepteerd, er zat voor haar niks anders op.'

65 jaar tv - Tijd voor pensioen? 17 en 24/9 en 1/10, NPO2, 20.30 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden