'Ik ben een Afrikaan en dus maak ik Afrikaanse muziek'

Nigeriaan Tony Allen boort met zijn nieuwe cd 'Home Cooking' een nieuwe generatie luisteraars aan. Dat komt door de dood van Fela Kuti....

Hij zou net zo kunnen spelen als de legendarische jazz-drummer Art Blakey. Maar dat doet de Nigeriaanse drummer Tony Allen niet. 'Ik ben een Afrikaan en dus maak ik Afrikaanse muziek.'

Hij zou ook kunnen spelen als drummer Clyde Stubblefield, de enige echte 'funky drummer' uit de band van James Brown. 'Maar dan moet ik telkens hetzelfde funk-ritme drummen. Dat is me te saai.'

Het is nauwelijks voor te stellen dat deze tengere vijftiger met zijn grijzende slapen en diepe groeven in zijn gezicht zo'n invloedrijk drummer is. Toch was Tony Allen de eerste drummer die traditionele Afrikaanse ritmes en westerse funkgrooves met elkaar vermengde.

In de jaren zestig en zeventig was hij leider van Africa 70, de begeleidingsband van de legendarische Fela Kuti, grondlegger van afrobeat, een mix van jazz, funk en Afrikaanse ritmes. Allen: 'En zoals bij alle Afrikaanse muziek is de drummer de belangrijkste man.'

Zijn handelsmerk: 'Spelen als vier drummers tegelijk.' Dat leerde hij tijdens de optredens met Fela Kuti. Improvisaties van een half uur waren geen uitzondering, waarbij Allen als een dieselmotor het tempo dicteerde. 'Ik hield het publiek bij de les door ze te laten dansen.'

Bescheiden is hij niet, maar waarom zou hij ook? In de Eerste Klas-restauratie van het Centraal Station in Amsterdam dromt de pers samen om met hem te praten over Home Cooking, zijn vorige week verschenen solo-album.

Ook op deze plaat, zijn vijfde alweer, kiezen hi-hat en basdrum elk hun eigen ritme en tempo. Daartussen huppelt nog een snaredrum, af en toe aangezet met puntige accenten. Melodie krijgt de muziek dankzij spetterende blazers en tokkelende gitaartjes.

Opvallend op Home Cooking zijn de r & b- en hiphopinvoeden. 'Ik wil een jong publiek bereiken en dan moet je elementen van de populairste popmuziek van nu meenemen.' Dat Blur-zanger Damon Albarn een nummer meezingt zal niet toevallig zijn.

De raps komen juist van de onbekende Ty, een Britse rapper die is geboren in Nigeria. 'Bekende rappers geven alleen maar problemen. Ze willen meer geld. Of erger nog, ze gaan jou vertellen hoe de muziek moet klinken.' Ondertussen rolt hij een joint voor na het interview.

Maar de hiphopinvloeden zijn niet alleen een knieval voor het grote publiek. Allen voelt ook een ritmische verwantschap met hiphop. 'Bij afrobeat draait alles om de de ingewikkelde drumpatronen. Hiphop-beats zijn saai, maar de complexe ritmes van de rappers maken deze muziek toch spannend. De afrohop op mijn plaat is dus eigenlijk het beste van twee werelden.'

Toch zijn het niet de rappers geweest die Allen hebben herontdekt, maar bekende houseproducers als het New Yorkse duo Masters At Work of de Fransman Bob Sinclair. Ze remixen zijn platen en samplen zijn drumpartijen.

Een verklaring voor deze interesse in housekringen heeft Allen niet. Maar de dood van van Fela Kuti in 1997 zal er zeker mee te maken hebben. 'Les één in de muziekindustrie: als er iemand dood gaat, is er geld aan hem te verdienen.'

Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat een nieuw, jong publiek op zoek is naar de roots van moderne dancestijlen als house, breakbeat of techno. En dan kom je vanzelfsprekend uit bij afrobeat. 'Want, afrobeat is de eerste popmuziek die puur en alleen was gemaakt om mensen te laten dansen.'

Daar houdt de overeenkomst tussen afrobeat en house ook op. 'House heeft altijd dezelfde dreun. Ik snap niet dat mensen daarop urenlang kunnen dansen. Met mijn verfijnde ritmes heeft het in elk geval niks te maken.'

Home Cooking van Tony Allen is nu uit op Comet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden