'Ik ben altijd op zoek naar onderwerpen die nog niet zijn bekeken of onderzocht'

De smaak van Ahmet Polat (37), documentaire- en modefotograaf.

Astrid van Rooij
Ahmet Polat. Beeld Els Zweerink
Ahmet Polat.Beeld Els Zweerink

Bekend van?

Zijn verhalende documentaire- en modefotografie, waarin zijn Nederlands-Turkse achtergrond vaak een rol speelt. Momenteel is Polats serie Dark Moon, over het slavernijverleden van het Ottomaanse Rijk, te zien in het Stedelijk Museum als onderdeel van de tentoonstelling On The Move. Eerder exposeerde Polat in Foam, het Rijksmuseum en in Istanbul Modern. Daarnaast werkt hij als modefotograaf voor onder meer de Franse Vogue en Turkse Harper's Bazaar.

Teken je graag?

'Vroeger wel. Als 5-jarig jongetje zag ik mijn moeder tekenen en dacht: dat wil ik ook. Vanaf dat moment heb ik veel portretten van vrienden en familie gemaakt met de inkt en pennetjes uit deze tekendoos. Ik nam dit mee naar de kunstacademie. Mijn docenten vonden dat ik een bijzonder oog had voor het vastleggen van situaties; dat zou goed van pas komen in de fotografie. Ik heb hun advies opgevolgd.'

En welke situaties leg je nu vast?

'Ik ben altijd op zoek naar onderwerpen die nog niet zijn bekeken of onderzocht. Een vergeten geschiedenis of taboe, zoals het slavernijverleden van het Ottomaanse Rijk. Ik stuitte op dat verhaal toen ik aan het snowboarden was in het Turkse Uluda¿. Ik ontmoette daar een Afro-Amerikaan, dacht ik, die vloeiend Turks sprak. Hij bleek een nakomeling te zijn van Afrikaanse slaven, die ooit naar Turkije werden verscheept en nooit meer terugkeerden. Van deze groep mensen had ik nooit eerder gehoord en datzelfde gold voor mijn omgeving. Dán heb ik een goed verhaal.'

Daarnaast werk je als modefotograaf, een wereld van verschil?

'Als modefotograaf werk ik niet anders dan als documentairefotograaf. Modeshoots zijn heel geënsceneerd met mooie modellen, kleding en make-up. De truc is dan om op zoek te gaan naar spontaniteit, naar mogelijkheden om een verhaal te creëren. Zo schoot ik eens een serie in een vallei in het Turkse Bodrum, toen er een kudde schapen voorbijkwam. Ik heb de schapen niet weggestuurd, maar richting het model geleid. Toen zij vervolgens gedachteloos een blaadje plukte en een van de beesten voerde, wist ik: dit is echt, dit is mijn shot.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden