Column

Ik begreep ineens veel minder van Schiphol

Aaf Brandt Corstius

De enige manier om te weten te komen wat de mens werkelijk bezighoudt, is kijken naar zijn Google-zoektermen. Ariana Grande houdt de Nederlandse mens het meest bezig. Althans, afbeeldingen van Ariana Grande. Zelf wist ik tot voor kort niet wie Ariana Grande was, tot ik in een uitzending van The Voice of Holland viel, waarbij ik een klein meisje in een wit marionettenpak zag ronddansen.

Dat was dus Ariana Grande. Een Amerikaanse zangeres-actrice. Haar afbeeldingen werden het meest gezocht door Nederlanders in 2014, want zij was daarop naakt te zien, althans, misschien, want het konden ook wel eens nepfoto's zijn.

Van de gegoogelde persoonlijkheden steeg Sven Kramer het snelst, en van de algemene zoektermen steeg 'WK 2014' het snelst.

En dat is saai. Veel leuker is om te kijken wat mensen googelden in het zinnetje 'Hoe werkt...?' 'Hoe werkt Tinder?', willen als eerste steeds meer mensen weten. Hoe wifi werkt, is de tweede en daarna wordt het gekker. Op nummer 3 van de snelst stijgende 'Hoe werkt?'-vraag staat: 'Hoe werkt TOTY?' Op nummer 4: 'Hoe werkt hexadecimaal?' Op nummer 5, concreter maar toch ook best absurdistisch dat zó veel mensen het willen weten: 'Hoe werkt Schiphol?'

Ja, hoe wérkt Schiphol eigenlijk? Ik typte de vraag in. Je komt dan op een pagina voor scholieren met de pakkende naam 'Schiphol Hoe Werkt Dat'. Drie afbeeldingen zijn de pijlers van de site. Op de eerste zie je een vliegtuig dat compleet in brand staat. Op de tweede zie je een bagagerobot die een paarse rolkoffer weegt. Op de derde zie je een oude man in een bruin gilet met een gigantische torenvalk in zijn hand.

Ik begreep ineens veel minder van Schiphol.

Gelukkig worden de zoekvragen na Schiphol huiselijker van aard. Hoe werkt bakpapier? Hoe werkt temperaturen? Hoe werkt sponsoring? Hoe werkt droogshampoo? Begrijpelijke, gezellige vragen. Je zit thuis met je Heel Holland Bakt-kookboek en je denkt ineens: gunst, bakpapier, wat een uitvinding, maar hoe werkt dat toch? Zelfde geldt voor temperaturen. Eigenlijk kun je Heel Holland Bakt verantwoordelijk houden voor een groot deel van het dataverkeer op Google. Maar dan blijft de vraag: waarom googlen zo veel mensen 'Hoe werkt droogshampoo?' Ik wist dat bakken met een opmars bezig was, maar droogshampoo? Heb ik dat gemist? Is dat iets heel groots aan het worden?

Dus ik vroeg Google: 'Waarom googlen zo veel mensen 'Hoe werkt droogshampoo?'' Google kon mij daar geen direct antwoord op geven, maar ik vond in een blog de zin: 'We zagen op YouTube heel veel mensen die droogshampoo gebruiken.' In 2014 raakten talloze Nederlanders dus geïntrigeerd door droogshampoo omdat andere mensen filmpjes hadden gemaakt terwijl zij droogshampoo in hun haar smeerden.

Kunnen alle actualiteitenprogramma's dát even opnemen in hun eindejaarsoverzichten?

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden