IJzersterke verfilming

Peagreen Borrower kent, zo jong als hij is, de gevaren van het Borrowers-bestaan.


Een sterk uitgangspunt is het halve werk. Dat bewijst deze heerlijke verfilming van de kinderboeken van Mary Norton nog maar eens. Hoofdpersonen, of nou, personenen, zijn de Borrowers, piepkleine mensen die wij niet kennen, maar die wel degelijk - letterlijk - onder ons zijn. Want wie is er in huis niet ooit iets kwijtgeraakt dat later uit het niets weer te voorschijn lijkt gekomen? Precies, geleend door de Borrowers.


'Tot moes slaan of tot moes geslagen worden; dat is niet echt een keuze, toch?'

Ook onder de vloer in het huis van de familie Lender leven ze. En hier heten ze de familie Clock, bestaande uit vader, moeder, dochter Arrietty en zoon Peagreen. Dat gaat in grote harmonie. Totdat de eigenaresse van het huis overlijdt, de oudtante van de familie Lender. Er is namelijk geen testament en dus eigent haar advocaat het huis op. En deze boosaardige huisjesmelker (John Goodman) heeft nare plannen met het huis. Maar hij zal de Borrowers leren kennen. Er ontspint zich een hilarisch oorlogje, waarin ook nog Ruby Wax voorbijkomt.


The Borrowers (Peter Hewitt, 1997)


Nederland 3, 15.30-16.50 uur.


Shine a Light

(Martin Scorsese, 2008) Twee uur lange registratie van een concert dat de Rolling Stones in 2006 gaven in het relatief kleine Beacon Theater in New York, woon- en werkplaats van een van 's werelds beste filmmakers Martin Scorsese. Die had al eens een legendarische concertfilm gemaakt (The Last Waltz in 1978, waarin hij het laatste concert van The Band vastlegde) en toen had hij het genre op een hoger plan getild. Misschien wel bovenal doordat hij er met cameravoering en montage in was geslaagd het grote plezier voelbaar te maken waarmee The Band en hun gasten dat laatste concert onvergetelijk maakten. En ook nu weer spat het plezier van het scherm. Als je, door de duizelingwekkende manier waarop Scorsese met zijn camera's tovert, al stil kunt blijven zitten tijdens de nog altijd gelikt swingend gebrachte nummers, dan doe je dat met een vette glimlach, te danken aan het eerste kwartier, waarin Scorsese zichzelf bijna parodieert wanneer hij zich in de maling laat nemen door de ontspannen bandleden die hem niet willen vertellen wat hun openingsnummer wordt. Gouden vondst, en dan moet alles nog beginnen.


Canvas, 22.50-00.55 uur.


I Love You, Man

(John Hamburg, 2009) Komedie die deel uitmaakte van een golfje in Hollywood: 'bromance', ofwel de innige maar niet-seksuele liefde tussen heteroseksuele mannen. I Love You, Man volgt het stramien van de romantische komedie, waarbij het object van begeerte nu eens geen vrouw is, maar een platonische vriend. Naast veel flauwe poep- en kotshumor levert dat ook geestige dialogen op, die wel zijn toevertrouwd aan Paul Rudd en Jason Segel, eerder samen te zien in Forgetting Sarah Marshall.


BBC 1, 23.50-01.30 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden