IJzersterke Anouk

Nummers op Anouks nieuwe plaat verwijzen naar haar verbroken relatie met rapper Dox, maar toch klinkt To Get Her Together 'happy' en niet boos. 'Ik wilde veel up-tempo nummers die ik lekker op de festivals kan spelen.'

De afspraak was dat journalisten niet naar het stuklopen van haar relatie met rapper Unorthadox (Dox) zouden informeren. Maar in het Amsterdamse The College Hotel komt de scheiding al snel ter sprake. Want ineens zag en hoorde Anouk haar ex overal. Er was een docu over hem gemaakt. 'Die film ziet er niet uit', en Dox verscheen bij Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door. 'Ik voelde echt de grond onder me wegzakken', zegt ze geëmotioneerd. 'Ze zaten het bijna goed te praten, ach het ging maar om één slippertje, en ja die Anouk was natuurlijk een lastig mens. Dan denk ik: gast, je weet niet wat hij allemaal gedaan heeft.'

Vlak voor het gesprek weet heel Nederland dat wel, want Anouk loopt voor de radiomicrofoon van Giel Beelen volledig leeg. Dox, de vader van haar vierde kind Jesiah Dox, heeft haar in haar eigen huis met minstens acht vrouwen bedrogen, onder wie twee nanny's.

'Kijk ik weet op wie ik val. Niet op het type dat binnen de lijntjes loopt, de ideale schoonzoon. Ik vind het leuk als iemand buiten de lijntjes stapt. Als je dan ook nog zoals ik valt op creatieve types, die hebben allemaal iets raars. Die crea's zijn wel leuk maar je weet van dat soort types, daar zit een kantje aan. Ik ben echt niet op mijn achterhoofd gevallen. Als iemand dan een keer vreemd gaat, kom, ik ben een vrouw van 36, niet dat ik er blij van word, maar shit happens.

'Maar je hebt een beetje foute types, die ik leuk vind, en ook foute types die zo 'way beyond' gaan dat het niet leuk meer is.'

Het kwam hard aan. Anouk was wel wat gewend want ook het einde van haar relatie met Remon 'The Anonymous Mis' Stotijn, kwam 'zomaar uit de lucht vallen. 'Dat was meer een geval van midlifecrisis, hij ging er vandoor met een twaalf jaar jongere vlam. Jammer, mensen kunnen verliefd worden. Maar hij is wel de vader van mijn drie kinderen en als je dan een jaar naar New York vertrekt en niks van je laat horen, dat is niet terug te draaien, dat heeft veel hartzeer gedaan.'

Anouk heeft inmiddels geleerd dit soort ellende goed te 'blokken'. De beste remedie was keihard aan het werk te gaan, met als resultaat het nieuwe album To Get Her Together dat 20 mei verschijnt. 'Eerst dacht ik, ik doe niks meer, ik ga kappen. Ik ga er een jaar tussenuit. Maar na twee weken ging het niet goed, ik voelde dat ik in een put kwam waar ik niet uit zou komen. En in de studio voel ik me meestal wel goed, dus ik ben als een idioot aan het werk gegaan. Ik beleefde echt een soort creatieve piek. Was ook echt nodig om mezelf overeind te houden.'

En gelukkig waren er altijd haar vier kinderen. 'Ik moet wel zeggen dat die me er van weerhouden hebben dingen te doen... Ik had echt niet voor mezelf in gestaan. Ik heb een paar keer ergens 's nachts op de stoep gestaan dat ik dacht: en nu is het echt afgelopen. Maar ik wist ook dat ik dan niet terug zou komen. Dat ik vast zou komen te zitten. En ik heb boven wel vier kinderen in bed liggen.'

Op haar nieuwe plaat zijn diverse verwijzingen naar deze gebeurtenissen te ontdekken. Toch is het een erg opbeurend en dansbaar album geworden. 'Ik wilde ook echt een happy album maken, niet zwaarmoedig of boos. Ik heb wel al een plaat liggen, ook met Tore Johansson en Martin Gjerstad gemaakt, maar die is heel zwaar en donker. Wel heel mooi, maar ik dacht als ik daar nu mee kom dan kan ik eigenlijk niet terug. Bovendien wilde ik veel up-tempo nummers opnemen die ik van de zomer lekker op de festivals kan spelen. Aan een plaat met tien ballads heb ik dan niet zo veel, daar is live geen klap aan.'

Anouk is de komende tijd op veel festivals te zien. 'Concert At Sea, geloof ik, en Werchter, ach ik weet het niet eens allemaal.' Ze heeft er erg veel zin in ook al kost het haar enorm veel energie. 'Ik hou niet van veel optreden nee, ik ben al twee weken van te voren echt heel zenuwachtig, maar er moet wel geld in het laatje komen.'

Want dat iemand met de status van Anouk, goed voor meerdere platina-albums en nummer 1 hits binnen zou zijn, dat is een fabeltje. 'Dat spelen, ik doe het echt zo dat ik aan Kees vraag, hoeveel heb ik nodig om mijn jaar door te komen qua schoolkosten, eten en drinken en huis betalen. En dan zeg ik, ga maar boeken tot we dat bedrag hebben.'

Kees, dat is Kees de Koning, oprichter van het platenlabel Top Notch en sinds 2007 haar manager. 'Ik kende hem al heel lang, via Remon met wie hij ook gewerkt heeft. Hij zou een paar maanden helpen. Maar het werkte, we voelen elkaar heel goed aan. Als iemand me goed begrijpt is hij het wel.

'Kees verklaarde me ook voor gek en vroeg: heb je geen potjes dan? Nee. Ik ben steeds per jaar bezig. Kijk, platen leveren wel wat op maar niet meer wat het geweest is. Ach ik mag niet klagen hoor, als ik wil kan ik veel meer verdienen. Ik kan elke dag optreden waar ik maar wil, ik kan ook met een tape gaan staan en dan twee shows per avond doen, of in de Playboy gaan staan, maar waarom zou ik dat doen? Ik voel het niet zo.

'Ja, de ING -reclamespot heb ik gedaan, maar toen had ik ook echt geld nodig. Ze gaven me precies het bedrag dat ik nodig had, zodat ik gelijk gecoverd was. Knullige reclame natuurlijk, maar toch.'

En een mogelijke doorbraak in het buitenland, daar rekent de zangeres voorlopig ook niet op. 'Ik krijg wel deals aangeboden maar dat zijn flutdeals met flutbudgetten. Als ik zou willen dan moet ik er ook helemaal voor gaan. Maar ik ben 36 en moet dan ook vier kinderen overhalen. Wie ziet er nog een blonde vrouw uit Nederland van bijna 40 die het internationaal even gaat maken? Get real. Daar moet je wat voor over hebben. Dan moet je vijf jaar gaan touren. Ben je gek, ik ben juist bezig dat af te bouwen.'

Het geven van concerten dan, want het maken van platen dat bevalt haar prima. 'Ik zou ook graag platen met andere artiesten maken, dat in de studio werken bevalt me prima, ik hou alleen niet van die heisa en dat touren eromheen.'

Behalve met de Zweedse producers Johansson en Gjerstad, met wie Anouk ook op haar vorige plaat For Bitter Or Worse al goed had samengewerkt, werkte ze dit keer ook samen met enkele Amerikaanse producers. Mensen als Ryan Leslie, die ook werkt voor Mary J. Blige of Reggie Perry die met Kanye West en Jay-Z samenwerkt.

'Ik zoek echt niet de allerberoemdste beat-makers op, want die lezen mijn mail toch niet. Maar deze namen kwam ik tegen, en die konden we gewoon bellen. Dus ik zei tegen Kees: chasen die handel.'

En dan kwam Anouk in New York en zat ze met hen achter de mengtafel en wist ze precies wat ze wilde. 'Ik nam beats mee naar huis die ze vervolgens niet meer terugherkenden in de nummers. Maar zo werk ik. Ik hoor een beat en ga dan meteen meezingen, met brug en melodie en alles. Later vullen we dat in met woorden. Bepaalde beats of akkoorden geven me meteen inspiratie, ik kan dan heel snel werken.'

Een betrekkelijk nieuwe manier van werken voor Anouk, die ooit begon met componeren vanaf gitaar of piano. 'Ik heb dat van Remon geleerd. Als hij beneden aan het werk was en ik hoorde beats dan vond ik dat te gek en ging ik meteen meezingen. Het is ook anders en meer funky dan met gitaar.'

Soms moet het publiek daar een beetje aan wennen. Zo waren de reacties toen ze de nieuwe single Down And Dirty presenteerde niet allemaal even lovend. Sommige fans wilden de rockende Anouk weer terug.

'Man, dat nummer rockt toch de pan uit. Die mensen zijn echt niet goed bij hun hoofd. Voor velen bestaat rock uit veel gitaren in lagen over elkaar heen. Dat is dit niet nee, maar het rockt als een gek. Al moet ik zeggen dat toen ik de mix hoorde ook even tegen Torre zei: het is een ander soort sound, ik weet niet of ik het leuk vind. Maar na vijf leer luisteren vond ik het te gek.'

To Get Her Together is in alle opzichten opnieuw een stap voorwaarts. De plaat klinkt afwisselend, en biedt met een Engelstalige bewerking van Abels hit Onderweg ook nog een verrassing.

Anouk is er dan ook erg blij mee, maar toch, het is allemaal best spannend en zwaar. 'Ik voel me soms echt erg lonely. Mijn kinderen zijn alles voor me en dat wil ik sharen. Dat kun je wel met vrienden doen maar dat is toch anders dan met je partner.

'Ik hou van babies en zou ook best een vijfde willen, maar drie vaders, nee. Zeg nooit nooit maar ik ben nu 36 en heb altijd gezegd, niet na mijn 37ste.'

Elke ochtend staat Anouk om half zes op. 'Eerst even een uurtje voor mezelf, want ik wil niet met een chagrijnige kop binnenkomen.' Dan verzorgt ze het ontbijt voor haar kinderen. 'Elke dag ontbijt op bed, en vrolijk lachend. Iets dat ik zelf als kind altijd heb gemist.

'Kijk ik ben best wel sterk. Ik heb m'n normen en waarden al doe ik ook gekke dingen. Mensen denken misschien dat ik lauw ben maar ik ben in veel dingen eigenlijk een ouderwetse trut. Ik had ook een perfect plaatje over hoe alles er uit zou zien, en dat is niet gelukt.

'Nieuwe mannen? Ik weet ook dat ik bij elke debiel die nog binnenkomt hetzelfde mee ga maken. Ik denk altijd: blijf zitten waar je zit, ook al is het moeilijk en heb je een downfall. Het gras is elders niet altijd groener. Maar ik besef ook dat een man, zeker bij een vrouw in mijn positie, zich moeilijk staande kan houden. Ik ben een sterke vrouw die het geld binnenhaalt. Die mannen willen zich dan bewijzen, en ik val dan ook nog op van die haantjes. Ik ben gedoemd. Ik moet iemand hebben die gewoon trots is op wat hij doet, al is het een bouwvakker.'

Op haar nieuwe plaat To Get Her Together werkt Anouk net als op haar vorige For Bitter Or Worse (2009) samen met het Zweedse duo Tore Johansson (producer) Martin Gjerstad (arrangeur). Zij maakten vooral naam als producers van The Cardigans van wie Johansson alle albums produceerde. Hun rijke, radiovriendelijke maar nooit al te behaaglijke popgeluid is ook terug te horen op platen van Franz Ferdinand, New Order en Tom Jones.

Zelf zeggen ze in een twee weken geleden door Anouk zelf gepost filmpje dat hun werk voor de vorige Anouk-plaat meer bombastisch was, meer een wall of sound.

Anouk dwong het duo dan ook met zachte hand zelf meer aan het maken van beats te gaan werken. Mede omdat ze zelf veel inspiratie put uit het luisteren van aansprekende beats.

Los van het Zweedse producersduo maakte ze ook gebruik van de diensten van Amerikaanse beat-makers en producers. Zij hebben hun sporen vooral verdiend in de r&b en hiphop. Ryan Leslie werkte eerder met onder meer Mary J. Blige, Beyonce en Britney Spears. Hij was zo verbaasd over wat Anouk met zijn aangeleverde beats had gedaan dat hij ze niet herkende.

Reggie 'Syience' Perry die muziek maakte voor John Legend kreeg in New York ook twee keer bezoek van de zangeres terwijl het duo dat als Noize Trip onder meer naam maakte met hun werk voor The Roots ook een enkele bijdrage leverde.

Allen wisten nooit precies wat Anouk met hun beats zou doen. Uiteindelijk was het de zangeres zelf die met haar Zweedse producerskoppel de nummers in elkaar zette.

De inbreng van de vele betrokkenen heeft een coherent geluid niet in de weg gestaan. Daar hebben Johansson en Gjerstad samen met Anouk goed voor gezorgd.

Anouk: To Get Her Together. EMI verschijnt 20 mei.

-------------------------------------

Anouk vertelde op 8 april in een radio-interview aan Giel Beelen over haar gestrande relatie met de rapper Dox en het daarop volgende optreden van haar ex bij De Wereld Draait Door:

'Hij zit daar met een soort krokodillentranen, maar die man is echt tekeer gegaan als een beest, in mijn huis. Dat is echt geen kattenpis.'

'Eind vorig jaar kwam ik erachter dat hij sowieso al met dertien vrouwen contact had op een manier die niet gepast is als je een vaste relatie hebt.'

'Hij doet net alsof hij een slippertje heeft gemaakt, maar hij heeft zich gewoon vanaf het begin anders voorgedaan dan wie hij echt bleek te zijn. Hij heeft anderhalf jaar lang tegen me gelogen en de mensen om mij heen ook.'

'Hij lult uit zijn nek. Ik ben helemaal niet on speaking terms.'

'Het is allemaal lucht, allemaal troep wat er uit zijn mond komt.'

'Ik heb ook te doen met hem, want hij spoort niet. Hij is gewoon een marketingstunt geworden van mensen die daarvan profiteren.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden