IJsbergwas

Een wasmachineknop op een ijsberg? Alles kan. Kijk naar het tv-spotje van Ariel: een ijslandschap, een langshobbelende ijsbeer en een ijsbergwasmachineknop die naar 30 graden wordt gedraaid terwijl een blijmoedige vrouwenstem zegt: ‘Zelfs op 30 graden is met Ariel je was stralend schoon....

Dat laatste doet Ariel zelf ook. Het wasmiddelenmerk subsidieert het Nederlands Poolstation op Spitsbergen en levert zo een financiële bijdrage aan het onderzoek naar klimaatverandering. In het tv-spotje wordt die bijdrage nadrukkelijk in verband gebracht met het merk: ‘Elke actieverpakking Ariel levert één uur onderzoeksruimte op.’

Dat is niet helemaal waar, want een uur onderzoek kost veel meer dan een pak Ariel. Procter & Gamble, het bedrijf dat behalve Ariel ook merken voert als Dreft en Pampers, heeft gewoon een attractief rekensommetje gemaakt. In de maanden oktober tot januari moeten er 445 duizend pakken Ariel zijn verkocht. Als dat lukt, krijgt het Poolstation in Ny-Ålesund op Spitsbergen een bedrag waarmee de onderzoeksfaciliteiten voor de komende tien jaar kunnen worden verdubbeld met vijf extra onderzoekers.

P & G zegt: als vijf onderzoekers tien jaar lang 365 dagen van 24 uur op of voor Spitsbergen werken, kom je aan 438 duizend, dus bijna 445 duizend uur. Met één onderzoeksuur per pak kom je op hetzelfde uit. Maar de vraag is of je zo mag rekenen. Een woordvoerder van Procter & Gamble: ‘Wij wilden onze bijdrage naar de consument toe vertalen in een soort hapklare brok. Dus voor elke actieverpakking één uur onderzoeksruimte.’

De bioloog Maarten Loonen, werkzaam op het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen, dat het Nederlands Poolstation beheert, is enthousiast over de deal met Procter & Gamble. ‘Dankzij een voorschot op het geraamde bedrag hebben we al een paar klimaatonderzoekers kunnen laten overkomen voor een project om CO2 te meten. Die zijn een week op Spitsbergen geweest en komen nu met een onderzoeksplan.’

P & G kreeg het Nederlands Poolstation in het vizier via de website van Loonen. Het bedrijf deed de bioloog een voorstel, dat vervolgens werd ‘uitonderhandeld’. Loonen: ‘In het begin had ik wel twijfels, want het is tenslotte een commercieel bedrijf. Maar later zag ik dat Procter & Gamble op de internationale duurzaamheidsindex bovenaan stond. Ik zou wel een partnership met ze willen.’

Hoe groot het subsidiebedrag kan worden, wil P & G niet zeggen. ‘Hou het maar op een bedrag tussen vijftig- en honderdduizend euro’, zegt Loonen. Hij hoopt dat de Ariel-pakkenactie slaagt, want ‘het succes van deze actie bepaalt wat wij in de toekomst krijgen’. En: ‘Ik ben ook met Ariel gaan wassen.’

Wim Wirtz

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden