IFFR: Wat moet u nog gaan zien? Vijf tips

Het International Film Festival Rotterdam is bijna een week oud, nog vijf dagen te gaan. Maar welke films moet u gaan zien? Vijf tips van Volkskrantrecensenten Floortje Smit, Kevin Toma en Pauline Kleijer voor de resterende dagen van het IFFR.

Nana (Valérie Massadian) De vierjarige Nana woont met haar moeder in een bouwvallig huis op het Franse platteland, in de buurt van de boerderij van haar opa. In haar knappe debuutfilm, die aanvankelijk oogt als een documentaire, maar gaandeweg meer sprookjesachtige trekken krijgt, weet regisseur Massadian de belevingswereld van het kleine meisje perfect te vangen. (Pauline Kleijer: ****)

Dernière séance (Laurent Achard) Aardige, gortdroge combinatie van filmhommage, romantische komedie en seriemoordenaarshorror. Filmoperateur Sylvain woont in de kelder van een met sluiting bedreigd bioscoopje, waar hij een bizarre collectie aanlegt: posters van oude filmdiva's, opgedirkt met de afgesneden oren van zijn vrouwelijke slachtoffers. De film moddert wat voort, maar heeft een goed getroffen middernachtelijk sfeertje. (Kevin Toma: ***)

Skoonheid (Oliver Hermanus) Het keurige bestaan van een conservatieve, blanke Zuid-Afrikaan wordt aan het wankelen gebracht door zijn ontmoeting met een mooie jongen. Heel knap laat de jonge regisseur Hermanus zien hoe de stoppen kunnen doorslaan wanneer er een conflict optreedt tussen iemands persoonlijke normen, maatschappelijke status en opgekropte verlangens. (Pauline Kleijer: ****)

Damsels in Distress (Whit Stillman) Revolutie, dat wil studente Violet op de universiteit. Haar wapens? Lekkere geurtjes en tapdansen. In Damsels in Distress, een grappige Amerikaanse 'college'-fantasie in pasteltinten, fileert Whit Stillman sinds 13 (!) jaar weer liefdevol Amerika's culturele elite. Scherpe dialogen in een soms wat flauw scenario, maar alleen al door Greta Gerwig ontegenzeggelijk aanstekelijk. (Floortje Smit: ****)

Kotoko (Shinya Tsukamoto) De jonge moeder Kotoko ziet voortdurend kwaadaardige dubbelgangers van de mensen om haar heen, en wordt door haar sluimerende waanzin een steeds groter gevaar voor haar jonge zoontje. Oudgediende Tsukamoto (Tetsuo, Vital) geeft vol gas in deze delirische, gitzwarte kijk op het moederschap, met een geslaagde, zenuwslopende hoofdrol van popzangeres Cocco. (Kevin Toma: ****)

Filmstill van een scène uit Dernière Séance. Beeld
Filmstill van een scène uit Dernière Séance.
Skoonheid. Beeld
Skoonheid.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden