'Iedereen wil zich onderscheiden'

Van string tot maliënkolder: A’DAM, Man & Mode is een tentoonstelling over herenmode door de eeuwen heen in het Amsterdams Historisch Museum, samengesteld door Annemarie den Dekker (37)....

Wat betekent kleding voor een man?

‘Status. Identiteit. Dat is altijd zo geweest. Nieuw is, is dat mannen vandaag veel openlijker hun kleding bespreken. Ga eens luisteren in de pashokjes van Zara of H & M. Vooral jonge mannen weten heel goed waar ze het over hebben. De tijd dat vrouwlief zijn kleren kocht, is echt over.’

Waarom mannenmode in een historisch museum?

‘We hebben veel kleding in de collectie. Kleding gaat over mensen, over identiteit. We proberen een aantal individuele geschiedenissen te vertellen, over de man en zijn kledingvoorkeuren. Dus niet archetypes als: de dandy, of de ridder. Maar wel de spijkerpakken van Jan Schaefer, het smerige colbertje van een corpsstudent, of een hiphopper met vijfhonderd sneakers.’

Vijfhonderd?

‘In de hiphopcultuur zijn sneakers heel belangrijk. Er is een verhaal van de directeur van Hilton Hotel, een man met achthonderd stropdassen. Je ziet dat in groepen enerzijds strenge codes heersen, waar iedereen zich naar voegt om verbinding te maken. Maar binnen die codes probeert iemand zich weer te onderscheiden in de details. Een spijkerbroek is vaak niet zo maar een spijkerbroek. Daar is over nagedacht.’

Wat is het topstuk op Man & Mode?

‘Mmh. Het trouwpak van Job Cohen uit 1972. Het is een pak van varkensleer, met wijde pijpen. De jaren zeventig waren een interessante tijd voor mode: conventies waren aan het schuiven. Vrouwen in broekpakken, Tweede-Kamerleden in spijkerbroek.’

Wat doet een pak met je?

‘Een pak is fascinerend. Het bestaat al sinds de 17de eeuw en is nooit weggeweest. De kniebroek werd een lange broek, het vest verdween, maar het jasje is nauwelijks veranderd. Een pak gaat over macht en autoriteit. Heel lang is het ook een soort uniform geweest, een gelijkschakeling. Nu wordt meer gezocht naar afwijkende details die de individualiteit benadrukken.’

Kleedde de 17de eeuwse man zich uitbundiger?

‘Tot de Franse revolutie was het ook in Nederland bon ton om je rijkdom te tonen in kledij: goudbeleg, zilverdraad, borduursels. De rijke Nederlanders volgden heel nauwgezet de Parijse mode. Mannenmode was toen net zo gevarieerd als vrouwenmode. Na de afkalving van de hofcultuur in de 18de eeuw wordt de kleding soberder. Nu zie je dat mannenmode zich weer meer permitteert.’

Een man in een rok.

‘Een van de veranderingen is dat veel meer ontwerpers voor mannen ontwerpen. Vroeger was dat een zeldzaamheid. En wat belangrijker is: de extravagantere mannenmode zit ook in de massaconfectie. Het is betaalbaar. Een man in rok is niet meer gek.’

Betekent kleding voor vrouwen iets anders?

‘Het verschil is niet heel groot. Mantelpakken zijn ook om overwicht uit te drukken, net als bij het mannenpak. Het is wel zo dat vrouwen zich altijd meer hebben kunnen veroorloven met kleding. Maar het gaat net zo goed over status en identiteit.’

Moet de man niet nog altijd een vrouw vragen of die groene bloes wel onder een blauw pak mag?

‘Echt niet. Twintigers hebben daar geen vriendin voor nodig. Jongens praten erover, onderling. Praten over kleren is oké.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden