Iedereen is blij op de bewaakte taxistandplaats

Op een zaterdagavond met de taxi door Amsterdam valt bijna geen onvertogen woord. Bij het Leidseplein hangt zelfs een lacherige sfeer. ‘Niet slaan!’

‘Iedereen blij!’ roept een taxichauffeur door zijn open raampje, zaterdagnacht rond drieën, in de rij bij standplaats Leidseplein. ‘Iedereen is blij,’ zegt ook Geert Sijtzema, hoofd van het bewakingsbedrijf dat sinds donderdag toezicht houdt en klanten helpt. ‘Je ziet het: het stroomt door, er staan weer TCA’ers in de rij (leden van de grootste taxicentrale in Amsterdam, red.), en vrouwelijke chauffeurs. Ik zeg altijd maar zo: keep it clean, keep it safe.’

Er valt bijna geen onvertogen woord, deze zaterdagavond en -nacht, een week nadat Amsterdam werd opgeschikt door de dood van een klant, nadat een taxichauffeur hem had neergeslagen.

‘Goed dat ze eindelijk controleren,’ zegt taxichauffeur 1 (traject: Ferdinand Bolstraat-Centraal Station), een vrolijke TCA’er van Turkse afkomst, die de standplaats op het Leidseplein voorheen zoveel mogelijk ontweek.

Taxichauffeur 2, van Surinaamse afkomst, rijdt zonder morren, opgeruimd zelfs, de zeer korte rit van het Centraal Station naar de Keizersgracht. ‘Iedereen zag aankomen dat het een keer fout moest gaan. Voordringen, korte ritten weigeren, woekerprijzen vragen, onderlinge ruzies, altijd gerommel. Ik heb er een brief over gestuurd naar de gemeente. Nooit iets op gehoord. Nu grijpen ze dan in.’

‘Wel goed, veel te laat,’ zegt chauffeur 3 (Rozengracht-Rembrandtplein) kernachtig.

Chauffeur 4 (Rembrandtplein-Sarphatipark) vindt het maar vreemd dat die slaande chauffeur normaal in Leiden werkte en nu hier. ‘Heel raar dat dat kan.’

Stamgasten in een café aan het Sarphatipark zien het probleem niet. ‘Je moet gewoon nooit een taxi nemen op het Leidseplein of bij CS,’ zegt een van hen. ‘Je moet gewoon TCA bellen.

Taxichauffeur 5 (Ferdinand Bolstraat-Leidseplein), ook van Turkse afkomst: ‘Ik zeg altijd: het is allemaal communicatie. En vorige week was de communicatie niet 100 procent.’

Hij heeft ook weleens lastige, dronken klanten in de auto, ‘maar je moet rustig blijven.’ En ritten weigeren, dat kan er bij hem niet in. ‘Als je weigert heb je geen werk. Twee korte ritten maken ook een lange rit.’

De veroorzakers van de problemen ‘zijn nu op vakantie,’ zegt hij cryptisch.

‘Met een busje,’ zegt een toezichthoudende politieagent op het Leidseplein en hij kijkt er veelbetekenend bij.

‘Het zijn vijf Marokkaanse rotjochies die hier de dienst uitmaken,’ zegt een toekijkende ‘horecamanager’ iets minder omfloerst. ‘Nu zie je ze niet. Maar op het moment dat de bewaking weg is gaat het meteen weer fout.’

Het aantal is hoger, maar het zijn niet alleen Marokkaanse jongens, zeggen anderen. Een politieagent: ‘Er is een groep jonge taxichauffeurs, die niet is aangesloten bij een taxicentrale, die alleen lange ritten wil doen, met auto’s die niet deugen. En ze intimideren.’

Het echte probleem is de liberalisering van de markt, vindt werkelijk iedereen. Het gevolg: ‘Wildgroei,’ zegt een toekijkende TCA-medewerker en hij knikt naar een Rotterdamse taxi die net voorbij rijdt.

‘Niet slaan hoor,’ grapt een jongen, terwijl hij een taxi instapt.

Het is na drieën, het wordt drukker en chaotischer. Fietstaxi’s en fietsers lopen vast in wachtende, dronken taxiklanten op het fietspad.

Geert Sijtzema en zijn mannen dirigeren de taxi’s driftig naar voren en helpen de klanten zo efficiënt mogelijk de auto’s in. Sommige klanten lukt het toch om voor te dringen.

‘Moordenaars,’ klinkt het uit de mond van een voorbij snellende fietser.

‘Opzij, opzij,’ roept de berijder van een fietstaxi. Nog een grappende fietser: ‘Jongens, niet slaan!’

Maar het blijft rustig, er hangt zelfs een wat lacherige sfeer.

Een jongeman loopt op de beveiligers toe, steekt zijn duim omhoog en roept: ‘Complimenten! Echt waar, complimenten. Ik was even weg, maar ik ken mijn stad niet terug.’

De laatste taxichauffeur van de avond – een allervriendelijkste Indiër – krijgt een flinke fooi.

Een taxichauffeur op het Leidseplein. (Joost van den Broek / de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden