IDFA-kaartverkoop start morgen; wat zijn de niet te missen films?

Morgen begint de kaartverkoop van het 24ste International Documentary Festival Amsterdam (IDFA). De Volkskrant selecteert alvast 21 niet te missen films om u door het enorme aanbod te gidsen. De ellendige toestand van de wereld staat ook deze editie weer centraal. Maar er valt ook te lachen.

1. Sarah Palin - You Betcha! (Regie Nick Broomfield) ****
Iets van de angel is er uit sinds Palin bekendmaakte uit de race naar het Amerikaans presidentschap te stappen. Maar Nick Broomfields duik in de achtergrond van de Republikeinse oud-gouverneur is er niet minder vermakelijk om, of angstaanjagend. De Britse filmmaker vestigt zich tijdelijk in haar geïsoleerde thuisdorpje Wasilla, te Alaska, waar Palin zo ongeveer met iedereen in de clinch ligt (bekijk de trailer onderaan dit artikel).
Vertoningen + tickets.

2. Putin's Kiss (Lise Birk Pedersen) *****
Masha, televisiejournaliste en rondborstig knuffellid van de extreem nationalistische Russische jeugdbeweging Nashi, beschouwt oprichter Vladimir Poetin als haar ideale man, punt. Als ze in contact komt met andersdenkenden, en zelfs vriendschap sluit met een Poetin-criticus, blijkt Nashi minder gezellig dan gedacht. Een huiveringwekkend portret van hedendaags Rusland, en een naïef doch dapper meisje.
Vertoningen + tickets.

3.The Ambassador (Mads Brügger) ****

In de ontluisterende en ongemakkelijk geestige openingsfilm van het IDFA schaft de Deense verkleed/undercoverjournalist Mads Brügger op de zwarte markt een diplomatiek paspoort aan, waarna hij zich in de Centraal-Afrikaanse Republiek vestigt als neo-koloniaal entrepreneur, en een contract tracht te sluiten met een louche diamanthandelaar. Problemen gaat hij te lijf met smeergeld.
Vertoningen + tickets.

4. Pink Ribbons, inc. (Léa Pool) ****
Je prikt zo'n roze speldje op en doet zo iets tegen borstkanker - tot zover het bestaande beeld. Borstkanker is naast een nare ziekte inmiddels ook een industrie. Cosmetica-giganten, uitgevers van dames-glossy's en tal van andere bedrijven zien de borstkanker-'awareness'-evenementen als ideaal uithangbord om hun waar aan te prijzen en hun imago te verbeteren. De Canadese documentairemaakster Léa Pool toont de complexe onderliggende werkelijkheid: ogenschijnlijk goedbedoelde hulp lijkt baanbrekend kankeronderzoek te bemoeilijken in plaats van te bevorderen. Ook de patiënten klagen: waarom kanker presenteren als sportwedstrijd?
Vertoningen + tickets.

5. Jeroen, Jeroen (Jerome, Jerome) (Peter Lataster en Petra Lataster Czisch) ****
Twee dagen uit het leven van de autistische tiener Jeroen, zijn moeder en zijn vaste begeleider Kevin. De camera volgt zonder commentaar de alledaagse handelingen, en alle problemen die daarbij komen kijken. Jeroen is beurtelings aanhankelijk en onhandelbaar, en uiterst begaafd in het ontregelen. Zonder een loodzware film te maken, tonen de makers hoe loodzwaar zijn verzorging moet zijn voor de betrokkenen, die bewonderenswaardig opgewekt en geduldig blijven.
Vertoningen + tickets.

6. Bayou Blue (Alix Lambert) David McMahon ****
Tussen 1997 en 2008 werd het zompige achterland van Louisiana geplaagd door een seriemoordenaar; 23 mannen vermoordde hij, en de landelijke pers schreef er niets over. Lambert en McMahon onderzoeken aan de hand van ooggetuigenverslagen hoe dit kon gebeuren. Ze duiken diep in de bedrukkende sfeer van armoede, racisme en bureaucratie die er rond de zaak hangt, terwijl de nachtelijke ritjes naar de onheilsplekken voor een thrillerachtige sfeer zorgen.
Vertoningen + tickets.

7. Gozaran - Time Passing (Frank Scheffer) ****
Ontroerend portret van de Iraanse, maar in het Westen levende componist-dirigent Nader Mashayekhi, die na jaren terugkeert naar Teheran om jonge musici te laten kennismaken met Bach en Mahler. Muzikale dromen en de realiteit botsen tragisch hard in deze impliciet politieke documentaire, die ondanks alles haar sereen-elegische toon behoudt.
Vertoningen + tickets.

8. Planet of Snail (Seung-Jun Yi) *****
Eenvoudig maar briljant portret van de doofblinde Young-Chan. Geholpen door computers en vooral door zijn onvoorwaardelijk toegewijde vriendin, leidt Young-Chan een sociaal leven dat voortdurend respect afdwingt. Mooi dat regisseur Yi dit gewoon laat zien, zonder commentaar en zonder geforceerde pogingen om de toeschouwer in Young-Chans tastende bestaan te verplaatsen.
Vertoningen + tickets.

9. They Call it Myanmar - Lifting the Curtain (Robert H. Lieberman) ****
Birma is een van de meest geïsoleerde landen van de wereld, en dat is wat documentairemaker Lieberman ernaartoe dreef. Aan de hand van gesprekken en veelal clandestiene opnamen van het alledaagse bestaan in stad en platteland, levert hij een spannend portret af van een fascinerende, exotische maar ook armoedige en op angst gestutte samenleving (bekijk de trailer onderaan dit artikel).
Vertoningen + tickets.

10. ¡Vivan las antipodas! (Victor Kossakovsky) *****
Antipoden zijn twee plekken die met elkaar verbonden raken wanneer je een rechte lijn door het middelpunt van de aarde trekt. IDFA-oudgediende Kossakovsky toog naar vier antipode-paren, en verbeeldde met een alsmaar zwevende en kantelende camera wat al die werelden met elkaar bindt. Een associatief meesterwerk dat uitloopt op een adembenemende, licht absurde ode aan het leven zelf.
Vertoningen + tickets.

11. Whore's Glory (Michael Glawogger) *****
Bijzonder knap gemaakt, adembenemend triest drieluik over prostitutie in Thailand, Bangladesh en Mexico. Zonder moreel oordeel, maar met een scherp oog voor gruwelijke details geeft de film een indringend beeld van de wereld van betaalde seks. Het derde deel van Glawoggers trilogie over globalisering, na Megacities (1998) en Workingman's Death (2005).
Vertoningen + tickets.

12. Meet the Fokkens (Ouwehoeren) (Gabriëlle Provaas en Rob Schröder) ****
Met een enorme veerkracht, levenslust en gevoel voor humor hebben de tweelingzussen Martine en Louise Fokkens zich vijftig jaar lang staande gehouden op de Amsterdamse Wallen. Louise is twee jaar geleden gestopt, maar Martine werkt - uit financiële noodzaak - nog steeds als prostituee. In een zorgvuldig dubbelportret praten de zussen openhartig over hun werk, hun klanten en hun verloren dromen (bekijk de trailer onderaan dit artikel).
Vertoningen + tickets.

13. Bad Weather (Giovanni Giommi) ****
De naam betekent 'vredige plaats', maar Banishanta is allesbehalve vredig. Het eilandje in een rivier in het zuiden van Bangladesh is één groot bordeel, waar de klanten met bootjes worden aangevoerd en tientallen vrouwen een uitzichtloos bestaan leiden. Een beklemmende documentaire over een van de meest armoedige en wrede plekken op aarde.
Vertoningen + tickets.

14. Bobby Fischer against the World (Liz Garbus) ****
Talloze interviews en een rijke hoeveelheid archiefmateriaal geven samen een intrigerend beeld van schaakkampioen Bobby Fischer, ooit een van de grootste Amerikaanse helden, later een verwarde, vuilbekkende, statenloze paria. Regisseuse Garbus zoekt de redenen voor zijn ontsporing in Fischers jeugd en mateloze schaakobsessie.
Vertoningen + tickets.

15. This Is Not a Film (Jafar Panahi en Mojtaba Mirtahmasb) ****
Met een gevangenisstraf in het vooruitzicht, onder huisarrest geplaatst en met een beroepsverbod van twintig jaar slaagde de gevierde Iraanse cineast Jafar Panahi er toch in een film het land uit te laten smokkelen. Een intens treurig, maar ook liefdevol en humoristisch portret van een regisseur die zich niet laat muilkorven, gemaakt met een collega, die inmiddels ook door het Iraanse regime is gearresteerd.
Vertoningen + tickets.

16. A Bitter Taste of Freedom (Marina Goldovskaya) ****

Gevoelig portret van Anna Politkovskaya, Russisch journaliste en mensenrechtenactivist, befaamd en onbevreesd criticus van Poetin. Vriend en vijand verbaasden zich over haar vasthoudendheid; in 2006 werd ze onder verdachte omstandigheden vermoord. Haar grote droom, een vrij en democratisch Rusland, lijkt verder buiten bereik dan ooit (bekijk de trailer onderaan dit artikel).
Vertoningen + tickets.

17. Cave of Forgotten Dreams (Werner Herzog) ****

Werner Herzog doet de Cro Magnon-artiesten recht door hun multi-dimensionale tekeningen in 3D te filmen. In de recent ontdekte grot te Chauvet Pont d'Arc laat hij - als eerste en enige filmer op die plek - lichtbundels over de uitmuntend bewaard gebleven tekeningen glijden en toont hoe de prehistorische tekenaars hun kunst zelf ervaarden: als proto-cinema. Een betoverende brug tussen heden en verleden.
Vertoningen + tickets.

18. Into The Abyss (Werner Herzog) ****

'Hoe omschrijf je een ontmoeting met een eekhoorn?' Doodstraf was al vaker het onderwerp van documentaires, maar als Werner Herzog in een zaak duikt die een man op 'death row' deed belanden, stuit hij met zijn onverwachte vragen en opmerkingen op unieke verhalen. Hij schetst een maatschappij waar geweld aan de orde van de dag is en lijkt zich vooral te verbazen over de soms zo dubbelzinnige of laconieke houding ten opzichte van het leven.
Vertoningen + tickets.

19. Songs (Eduardo Coutinho) ****
Zo eenvoudig kan het zijn: de Braziliaanse regisseur Eduardo Coutinho vraagt zijn landgenoten, zittend op dezelfde stoel tegen een zwarte achtergrond, hun favoriete lied te zingen. Zo weet hij de tongen los te maken over liefde, passie en gemiste kansen. Het zijn gelukkige herinneringen, zo benadrukt een van de geïnterviewden, maar als ze wegloopt, barst ze buiten beeld in snikken uit. In een retrospectief zijn nog vier films van Coutinho te zien.
Vertoningen + tickets.

20. The Interruptors (Steve james) ****
In 2009 stierven er meer jongeren door straatgeweld in Chicago dan Amerikaanse soldaten in Irak en Afghanistan. Het was in dat jaar dat regisseur Steve James (Hoop Dreams) een aantal medewerkers van de organisatie CeaseFire volgde. Zij waren zelf ooit onderdeel van het probleem, maar proberen nu de cirkel van geweld te doorbreken. Hun werk is afwisselend hoopvol en hopeloos en biedt een interessante blik op de wortels van straatgeweld.
Vertoningen + tickets.

21. Paradise Lost 3: Purgatory (Bruce Sinofsky en Joe Berlinger) ****
Zo krachtig kan een documentaire zijn: regisseurs Bruce Sinofsky en Joe Berlinger redden met hun Paradise Lost-serie een onschuldige man van de doodstraf. Zij zetten in 1996 al vraagtekens bij het vonnis tegen de 'West Memphis 3', drie tieners die de moord op drie kinderen op hun geweten zouden hebben, en bleven de zaak volgen. Dit derde deel is een samenvatting van de moord tot aan hun vrijlating afgelopen augustus. Meer dan een overwinnaarsrondje is dit een felle aanklacht tegen een falend juridisch systeem.
Vertoningen + tickets.

Bekijk hieronder trailers van de documentaires. Meer trailers vindt u op het YouTube-kanaal van IDFA.

Op het programma van het International Documentary Festival Amsterdam (16 t/m 27 november) staan 327 documentaires, waarvan 88 wereldpremières. Er zijn 50 Nederlandse documentaires opgenomen. De online kaartverkoop begint woensdag 9 november om 12 uur via IDFA.nl
Op zaterdag 26 november is de vijfde editie van de Volkskrant IDFA dag in Pathé Tuschinski, met The Ambassador, Going up the Stairs, Putin's Kiss, Pink Ribbons Inc. en Jerome Jerome. De kaartverkoop hiervoor is al gestart. Bestel hier uw kaarten.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden