IDFA bekroont documentaire over het leven van een Iraakse verpleger

'Als ik je nou de camera geef, kun je dan filmen?', zo verzoekt de Noors-Koerdische filmmaker Zaradasht Ahmed aan zijn onderwerp in Nowhere to Hide, de winnende IDFA-documentaire over het leven te Irak na het vertrek van de Amerikanen. En verpleegkundige en gezinshoofd Nori Sharif blijft filmen, in en rond het hospitaal in een van de gevaarlijkste gebieden van zijn land, ook als IS nadert. Een schokkerig gefilmde, rauwe documentairemix van gezinstafereel en oorlogsleed.

Op de 29ste editie van IDFA, dat woensdagavond de prijzen verdeelde in de Amsterdamse Stadsschouwburg, zijn meerdere documentaires te zien waarin de camera wordt afgestaan, zodat die kan gaan waar de filmmaker niet kan zijn. Zoals in Mogadishu Soldier, waarin Afrikaanse VN-soldaten de dagelijkse strijd vastleggen, of Those Who Jump, gefilmd door een te Marokko gestrande vluchteling. 'Er zijn films die prachtig zijn én films die gezien moeten worden', noteerde de jury in haar rapport, over de winnende film in de competitie voor lange documentaires. 'Nowhere to Hide is dat allebei.' En, over regisseur Zaradasht Ahmed: 'Die respecteert het unieke perspectief van zijn onderwerp, en verschaft ons zo een unieke kijk op de blijvende impact van oorlog.'

Ook de winnaar voor de competitie voor middellange documentaires bevat beeld dat pas achteraf werd geordend door de regisseur. Death in Terminal (Tali Shemesh, Asaf Sudry) volgt de middels bewakingscamera's vastgelegde, gruwelijk ontsporende consternatie tijdens een aanslag op een Israëlisch busstation. De kijker weet niks meer dan de schuilende en zich verwerende reizigers.

In de categorie beste Nederlandse documentaire won Radio Kobani van Reber Dosky. De van oorsprong Koerdische Nederlandse regisseur maakte eerder al een korte documentaire over een eenzame scherpschutter in de belegerde Syrische grensstad Kobani. Voor zijn winnende film keerde Dosky terug in het kapotgeschoten, maar inmiddels wel vrije gebied. Radio Kobani mengt beelden van de belegering met de voorzichtige wederopbouw: hoe de jonge en bevlogen lokale radiomaakster Dilovan Kiko optimistisch tracht te blijven in tijden van IS-terreur.

De openingsfilm van het festival, de vluchtelingendocumentaire Stranger in Paradise van Guido Hendrikx, werd bekroond met een speciale juryprijs.

Het festival duurt nog tot en met zondag.

De IDFA awards

Beste lange documentaire - Nowhere to Hide (Zaradasht Ahmed)
Speciale juryprijs lange documentaire - Still Tomorrow (Jian Fan)
Beste middellange documentaire – Death in Terminal (Tali Shenesh, Asaf Sudry)
Speciale juryprijs middellange documentaire – Come Back Free (Ksenia Okhapkina)
Beste Nederlandse documentaire Radio Kobani (Reber Dosky)
Speciale juryprijs Nederlandse documentaire – Stranger in Paradise (Guido Hendrikx)
Beste kinderendocumentaire - Rocknrollers (Daan Bol)
Beste studentendocumentaire – When Will This Wind Stop (Aniela Astrid Gabryel)
Beste debuut – Who We Were (Sine Skibsholt)
Speciale juryprijs beste debuut – Plastic China (Jiu-liang Wang)
Digtal storytelling - DeathTolls Experience (Ali Eslami)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden