Ideaal gedicht

Na tweeduizend jaar christendom gaan we het dan eindelijk beleven: de geboorte van Het Ideale Gedicht...

Er is achteloos kond van gedaan, maar ik heb niet de indruk dat het vaderland even geschokt reageerde, als toen bekend werd dat Ruud Lubbers iets in Genève ging doen.

Het Ideale Gedicht.

Honderdduizenden gedichten zijn er de afgelopen eeuwen in de westerse wereld met bloed, zweet en tranen tot stand gebracht, maar het bleef tobben. Mensenwerk. Gepruts. Er schoot ons dan weleens een brok in de keel, soms werd er een traantje weggepinkt, en bij het overlijden van een dierbare kon menig versje zo de rouw-annonce in, maar echt goed, ideaal, waren die gedichten bepaald niet.

Dante, Petrarca, Ronsard, Shakespeare, Hooft, Donne, Hölderlin, Rilke, Rimbaud (tegenwoordig vaak als Rambo uitgesproken). . . stakkers zijn het in feite, er nooit in geslaagd Het Ideale Gedicht te doen geworden.

Dat gaat in deze tijd, nu we álles kunnen, veranderen.

Hoe?

Ga naar www.poetry.nl/gedichtendag en lees op welke wijze de moderne mens zoiets aanpakt.

Door middel van een enquête. Op de website van Poetry International wordt deelnemers aan dit onderzoek een aantal vragen gesteld. Ik noem er een paar:

'Wat is het belangrijkste thema?' (mogelijke antwoorden: 'vriendschap', 'de liefde', 'de dood', 'God', 'kinderen, ouders, familie')'.

'Hoe komt het Ideale Gedicht vooral over?' (mogelijke antwoorden: 'raadselachtig', 'direct', 'begrijpelijk', 'meerduidig', 'eenduidig', 'concreet', 'abstract','actueel', 'tijdloos').

'Wat doet het Ideale Gedicht vooral?' (mogelijke antwoorden: 'het ontroert', 'het troost', 'het stemt tot nadenken', 'het verontrust', 'het is leerzaam', 'het stemt melancholisch'.

En zo voorts en zo verder, lees het zelf eens rustig na, en klik op het knopje van uw voorkeur.

Al die klikjes samen genereren Het Ideale Gedicht, zou je denken, maar dat is te voorbarig geconcludeerd (hoewel zo'n eigentijds cadavre exquis ongetwijfeld een prachtig beeld van onze 'postmoderne verwarring' zou laten zien).

Op basis van het democratisch verzamelde materiaal gaan échte dichters als Gerrit Komrij, Rutger Kopland, Ivo de Wijs, Anna Enquist, Ilja Leonard Pfeijffer, Ingmar Heytze, Simon Vinkenoog, Paul Claes en Elly de Waard het ware Ideale Gedicht vervaardigen. Het is dus net de paarse sociaal-democratie: schijninspraak van het volk, ten slotte laten de regenten hun eigen 'deskundigen' het werk doen.

Duidelijk is dat er geen sprake zal zijn van Het Ideale gedicht, maar van een aantal Ideale Gedichten, en daarmee zijn we weer terug bij af, want een heleboel ideale gedichten hebben we al (je hoeft er de onuitputtelijke bloemlezing De Nederlandse poëzie van de 19de en 20ste eeuw in 1000 en enige gedichten van Gerrit Komrij maar op na te slaan, om te zien dat we alleen al in Nederland voor de komende jaren Ideale Gedichten in overvloed hebben).

Het is een spelletje. Poëzie is dankzij dit 'ludieke' intiatief van het ooit zo ernstige Poetry International (elk jaar ten minste wel één politiek bedreigde dichter op het podium in Rotterdam) een gezelschapsspelletje geworden, waaraan ook de VPRO en NRC Handelsblad deelnemen. Het Ideale Gedicht wordt op de tweede landelijke gedichtendag (25 januari 2001) bekendgemaakt, publicatie volgt de dag erop in de NRC.

In zijn vers 'Niet zo leuk' zegt Kees Ouwens:

toen gebeurde er iets,

niet in of buiten mij

maar overal,

over de gehele aarde en waarschijnlijk

nog een aanzienlijk gedeelte van het heelal

dat mij wakker maakte,

op deed staan en naar buiten gaan

om daar,

onder een verschrikkelijke hemel,

tegen een boom mijn

behoefte te doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden