Ici Paris is gewone Hollandse parfumzaak

Nederlands jongste parfumerieketen, Ici Paris XL, maakte een droomstart: het opende 62 filialen in zes jaar en is nog verre van verzadigd....

In het kantoor van Jules Abbenhuis in Ede is de kaart van Nederland bezaaid met roze stippen. Ze symboliseren de vestigingen van de oprukkende parfumerieketen Ici Paris XL. De vestigingen concentreren zich in het westen en het zuiden. 'Dat ligt aan de cultuur', zegt Abbenhuis. 'In die contreien zijn ze meer bezig met hun uiterlijk.'

Abbenhuis (41) is sinds 1999 directeur van Ici Paris XL Nederland. De geurtjesketen, te herkennen aan het zwart met zuurstokroze logo en dito inrichting, opende in april het 62ste Nederlandse filiaal in Sittard.

De explosieve groei van Ici Paris XL is opmerkelijk te noemen. Het van oorsprong Belgische bedrijf begon in 1969 in Brussel. De eerste winkel werd geopend op de Chaussee d'Ixelles in Brussel. Vandaar de naam Ici Paris XL. In 1996 kocht Kruidvat Holding, moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister, inmiddels onderdeel van de Aziatische retailer AS Watson, Ici Paris XL en een jaar later opende de eerste Nederlandse winkel in Roosendaal de deuren. De parfumerieketen biedt tegenwoordig aan 800 mensen werk.

Met zijn lage prijzen - standaardkorting vanaf 11 procent op de normale prijs - is Ici Paris XL hét voorbeeld van de immer florerende parfumeriebrache. Ondanks de afglijdende economie gaat het opmerkelijk goed met deze sector. Cijfers van de Rabobank geven aan dat de omzet van parfumerieën met 18 procent steeg in 2001. De consument gaf in 2001 gemiddeld 9 procent meer uit aan cosmetische producten.

Ici Paris XL behoort samen met Douglas en The Body Shop tot de drie grootste cosmeticaketens van Nederland. De keten is de sterkst groeiende van het drietal.

Verrichtingen van de concurrenten volgt Abbenhuis ook op de voet via zijn landkaart. Blauwe (Douglas), gele (Pour Vous), witte (Bijenkorf), en groene (DA d'attance) stippen geven aan waar de andere spelers hun winkels hebben. Het Duitse Douglas, nummer één in de vaderlandse parfumeriebranche en beducht rivaal van Ici Paris XL, zit nog steeds aan kop met 73 winkels.

Maar 'we zijn hard op weg', zegt Abbenhuis optimistisch. 'Douglas heeft sinds 1980 een constante groei. Wij zitten op 62 filialen binnen zes jaar. Eind 2003 willen wij 71 filialen hebben. Of dat kan? In 2001 hebben we twintig nieuwe winkels geopend. Dat was een hele klus, maar het kan dus wel.'

Op korte termijn beleeft Ici Paris XL in Leeuwarden haar debuut, komt er een tweede winkel in het centrum van Utrecht en ook Bergen op Zoom is in blijde verwachting van een eigen Ici Paris vestiging.

Wat is het succes achter de snelle groei? Abbenhuis heeft een formule: de twee P's: Personeel en Prijs. 'Ici Paris XL heeft kundig maar gewoon personeel. Geen ultra-chique dames. Vóór onze komst zag je dat parfumerieën een hoge drempel hadden voor het gewone publiek. Bij ons kan iedereen alles proberen zonder iets te kopen. Niets staat achter glas.'

De lage prijzen bij de nieuwe cosmeticaketen helpen ook een handje bij het succes. Abbenhuis: 'We zijn tenslotte Nederlanders. De Bijenkorf en Douglas geven hun klanten 10 procent korting als ze een klantenkaart hebben. Bij ons is de korting voor iedereen. En dan proberen we bij de inkoop er nog zoveel mogelijk bovenop te krijgen.' Het maximum ligt op 45 procent, maar meestal ligt de korting tussen de elf en vijftien procent. Dat hangt af van de deals die het bedrijf met leveranciers maakt. Abbenhuis zegt dat deze deals direct worden doorberekend aan de klant. 'Zo kunnen wij ons onderscheiden'. Via scan-palen, apparaten die streepjescodes lezen, kan de klant in de winkel zien wat een product bij de concurrent kost en hoeveel ze er bij Ici Paris XL aan kwijt zijn.

De jonge onderneming trof bij de aftrap in 1997 een gunstig economisch klimaat in Nederland. Abbenhuis zegt dat het de laatste vijf jaar veel mensen financieel voor de wind gegaan is.

'Een nieuwe generatie consumenten is opgestaan. Mensen zonder calvinistische inslag die graag geld uitgeven aan hun uiterlijk. Daar hebben wij profijt van gehad.'

Alleen al in Amsterdam heeft de keten om die reden zeven vestigingen. Daar zit volgens Abbenhuis een grote afzetmarkt voor cosmetica, 'trendy publiek dat meer geld uitgeeft aan uiterlijk.'

Voor de jonge onderneming zijn louter plaatsen met een inwoneraantal van vijftigduizend of meer interessant. Kleinere locaties moeten een winkelcentrum hebben waar mensen van buitenaf op af komen. Maar het succes van de parfumerieketen maakt het Abbenhuis mogelijk om de lat steeds lager te leggen.

Net als de concurrenten heeft ook Ici Paris XL een klantenkaartsysteem. Daarmee kunnen consumenten punten sparen. 650 duizend Nederlanders staan geregistreerd als kaarthouder. Het totaal aantal klanten schat Abbenhuis, gebaseerd op de verkoopcijfers, op 1 miljoen. Over omzet wil de directeur niets zeggen. Maar 'Ici Paris XL rendeert goed; wij maken winst.'

Hoewel de keten de Nederlandse winkelstraten stormenderwijs verovert, zijn er nog hele volksstammen bij wie de naam Ici Paris XL geen belletje doet rinkelen. Toch wil Abbenhuis ook hierbij 'zo gewoon mogelijk doen'. 'Voor ons geen reclamecampagnes om de naam Ici Paris XL te lanceren. Wij willen de klant goed helpen, die doet de rest wel. Mond-tot-mond reclame is de beste reclame en kost het minst. Wij letten goed op de centen, anders kunnen we niet de goedkoopste blijven. Want dat willen we: de goedkoopste én de beste zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden