I amsterdam

Amsterdam heeft een nieuwe slogan om zichzelf aan te prijzen: I amsterdam. Wethouder Frits Huffnagel van Economische Zaken legt uit: 'Ik ben Amsterdam, u bent Amsterdam, I amsterdam!' In al z'n eenvoud is de spreuk volgens de wethouder geniaal....

Creativiteit, innovatie en handelsgeest de drie kenmerken waar de Nederlandse hoofdstad zich op voorstaat komen er in tot uitdrukking, meent Huffnagel. 'Hier kunnen we jaren mee vooruit, vooral internationaal.' Hij verwijst naar 'I love New York', in de jaren zeventig geroduceerd en nog steeds goed.

De kreet is zelfs zo eenvoudig dat van de uitgenodigde reclamebureaus liefst drie stuks met I amsterdam op de proppen kwamen. Misschien niet zo verwonderlijk, omdat twee jaar geleden het weekblad De Groene Amsterdammer met dezelfde tekst reclame maakte.

Een veel orgineler ontwerp haalde het niet: het beeld van een vliegende koe. Burgemeester Dales van Leeuwarden, voorganger van Huffnagel, heeft nog even overwogen de koe in zijn nieuwe stad te introduceren.

Niet iedereen is onder de indruk van I amsterdam. Elders in het land wordt inmiddels al gesproken over Ik bennebroek en You trecht. Hetgeen met name de Utrechters zal aanspreken, omdat die zojuist zijn opgescheept met 'Je vindt het pas in Utrecht'.

Nee, dan de buitenlandse concurrentie. Die heeft geen woordspeling nodig om zich zelf aan te prijzen. Twee voorbeelden: Je suis Paris en Ich bin ein Berliner.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.