Hyves kostte TMG 44 miljoen

AMSTERDAM - De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft 43,7 miljoen euro betaald voor de socialenetwerksite Hyves. Dat bleek vrijdag uit de cijfers van de uitgever van de grootste krant van Nederland over 2010. Bij de overname, november vorig jaar, werden geen bedragen genoemd.


TMG heeft maatregelen getroffen om de belangrijkste mensen van Hyves voor twee jaar vast te leggen. Wat die regeling kost, wil het mediabedrijf niet zeggen.


TMG is naast uitgever van De Telegraaf en de gratis krant Spits ook de eigenaar van onder meer Sky Radio, GeenStijl en sinds vorig jaar dus Hyves. De aankoop van Nederlands grootste socialenetwerksite leverde TMG in de laatste twee maanden van het jaar 5 miljoen euro omzet op. Dat brengt de jaaromzet van Hyves op iets minder dan 30 miljoen euro; de laatste twee maanden van het jaar zijn beter dan het gemiddelde.


Mede door de overname van Hyves liep de online-omzet van TMG met eenvijfde op tot ruim 50 miljoen euro. Het bedrijf wil dat aandeel verder opvoeren omdat de groei in de toekomst uit de digitale hoek moet komen. De inkomsten van de kranten staan onder druk. De opbrengsten van de betaalde oplage daalde vorig jaar 'fractioneel' met 5,3 miljoen euro.


Daarnaast gaat de papierprijs dit jaar waarschijnlijk stijgen. Maar dat betekent niet dat De Telegraaf binnenkort ook op het kleine, compacte formaat overgaat. Voor de regionale kranten van TMG, waaronder het Noordhollands Dagblad, geldt dat mogelijk wel, maar het vlaggenschip blijft ook de komende jaren verschijnen op het grote formaat; als laatste landelijke krant, door de overgang van NRC Handelsblad deze week.


In totaal daalde de omzet van de Telegraaf Media Groep vorig jaar 3 procent tot 592 miljoen euro. Dat werd meer dan goedgemaakt door 8 procent te snijden in de kosten, onder meer door reorganisaties en het stoppen van de zondagskrant.


Het nettoresultaat van TMG steeg in totaal bijna 40 procent tot 81 miljoen euro. De marges bij de uitgever verbeterden sterk, van 8,1 naar 10,9 procent. Maar daar komt mogelijk dit jaar alweer een eind aan. De advertentie-inkomsten bij de kranten en radio lagen vielen in de eerste twee maanden duidelijk lager uit dan dezelfde periode in 2009. Als dat de rest van dit jaar niet beter wordt, gaan de marges licht dalen, in plaats van de kleine stijging die TMG begin dit jaar nog voorzag.


Het mediabedrijf is verder in de markt voor SBS Nederland, bevestigde de nieuwe topman Herman van Campenhout vrijdag. Ondanks een geschatte prijs van 700 miljoen tot een miljard euro heeft zich een reeks belangstellenden gemeld voor SBS 6, Net 5 en Veronica. De televisiemarkt floreert, en het kom zelden voor dat zenders te koop zijn.


TMG zou optrekken met een andere kandidaatkoper, mediamiljardair John de Mol. Maar Van Campenhout, die drie weken geleden Ad Swartjes afloste, wilde alleen kwijt dat TMG alle opties openhoudt, alleen of met andere partijen. TMG zal SBS Nederland verder alleen kopen voor een 'faire prijs'. Wat die is, liet Van Campenhout in het midden.


De socialenetwerksite Hyves leverde de Telegraaf Media Groep de laatste twee maanden van 2010 5 miljoen euro op.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden